Prodejům aut v Česku v loňském roce kralovala Octavia. Skutečné vítěze je však nutné hledat jinde

Škodovka je sice nejprodávanější značkou v zemi za minulý rok, meziročně však dodala méně vozů. Polepšily si naopak značky jako MG či SsangYong.

kral-prodeju-aut

Foto: CzechCrunch

Známe výsledky prodejů aut za loňský rok

Přehledy nejprodávanějších značek a modelů v České republice za uplynulý rok povětšinou neskýtají žádná velká překvapení. A jinak tomu není ani tentokrát. Loni český trh opět ovládly vozy domácí Škody, prvenství v žebříčku ovšem není vždy zárukou naprostého úspěchu. Skutečné důvody k radosti však mají spíše v Koreji, Číně či Španělsku.

Statistika počtu prodaných nových vozidel v České republice za rok 2022 potvrdila nelehkou situaci, ve které se v loňském roce ocitla většinu producentů aut. Chybějící čipy a další výpadky v dodavatelských řetězcích protáhly dodací lhůty kupovaných vozů na měsíce, v některých případech i na více než rok. To je také důvod, proč bylo českým zákazníkům v minulém roce dodáno o 7,2 % méně automobilů než v roce 2021, tedy 192 087 kusů.

Prodejům vládla již tradičně tuzemská automobilka Škoda Auto, která na domácí trh dodala 71 200 vozidel, do celého světa pak 731 300 aut. V obou případech se jedná o meziroční propady – o 16,7 % v případě celosvětového trhu, a 11 % na trhu domácím. Nejprodávanějším modelem Škody se u nás stala Octavia, které automobilka dodala bezmála 14 tisíc kusů, což je téměř totožné číslo jako v předešlém roce.

Prodalo se však podstatně méně Fabií, Karoqů, Kamiqů, i Scal, tedy vozů, které se na žebříčku nejprodávanějších modelů v ČR za rok 2022 umístily na druhém, čtvrtém, pátém a šestém místě. Jejich prodeje se propadly v průměru o 20 %. O více než 20 % však vzrostl počet registrovaných Superbů, tedy modelu, který se nakonec v tabulce nejprodávanějších typů umístil na sedmé pozici. Z čísel je tedy patrné, že přestože Škoda panovala, minulý rok pro ni nebyl jednoduchý.

octavia

Foto: Škoda Auto

Octavie patří mezi evergreeny českých silnic

Na druhém místě se co do počtu dodaných vozů umístila automobilka Hyundai, která v České republice za minulý rok registrovala 18 604 nových vozidel. Nejprodávanějším modelem se stala Hyundai i30. Ta se v tabulce nejvíce žádaných modelů umístila na třetí příčce s 8 236 dodanými kusy. I v tomto případě se jedná o propad, neboť Hyundai v roce 2021 dodala o více než dva tisíce kusů i30 více. A pád Korejci zaznamenali také v celkovém objemu u nás dodaných vozů, který poklesl zhruba o 1 600 vozidel.

Radost Koreje a Číny

Přesto se v Koreji najde automobilka, která může být se svými výsledky na našem trhu za minulý rok nadmíru spokojena. Jedná se o výrobce SsangYong, který již v květnu překonal celkový počet svých registrovaných vozů v roce 2021. Kompletní rok 2022 v ČR pak završil počtem 2 370 dodaných vozidel, což představuje nárůst o více než 130 %, díky kterému se automobilka v celkovém pořadí nejoblíbenějších značek na trhu umístila na 16. místě.

rexton

Foto: SsangYong

SsangYong boduje v Česku atraktivními designy i zajímavými cenami

Pokud se na tuto statistiku podíváme optikou registrací soukromých a firemních zákazníků, pak se SsangYong posunul dokonce na sedmé místo, když 71 % všech prodaných vozů mířilo právě k soukromníkům. Korejská značka, která to na našem trhu zkouší již potřetí, tak aktuálně z tohoto pohledu šlape na paty německému Volkswagenu.

SsangYong ovšem není jedinou „exotičtější“ automobilkou, která u nás v minulém roce bodovala. V červnu zaklepala na dveře tuzemského trhu automobilka MG. Tu mají Evropané zaregistrovanou jako britského producenta luxusních, sportovně laděných vozů. Jenže za prodejní ofenzivou staronové značky nestojí Britové, ale její nový čínský majitel skupina SAIC.

Ta začala v Česku pod značkou MG nabízet své dva SUV modely, a to plug-in hybrid MG EHS nabízený za příjemných 888 tisíc korun a kompaktní crossover MG ZS, jehož cena startuje dokonce na 425 tisících korun. Právě atraktivní cenovka byla jedním z důvodů, proč se automobilce podařilo za přibližně šest měsíců prodat 410 vozidel. Pro srovnání, automobilka Tesla do České republiky dodala v minulém roce o 112 vozů méně.

Mezi další továrny, které v loňském roce dodaly meziročně více vozů než za rok 2021, jsou například Toyota, Dacia či Audi. Vůbec největší úspěch z tohoto pohledu ovšem zaznamenala Cupra, tedy nezávislá značka stvořená španělským Seatem. Ta v roce 2021 dodala na český trh 621 vozů, zatímco v loňském roce toto číslo vzrostlo na 2 764. Kompletní statistiky všech výrobců vozidel jsou k nalezení na stránkách českého Svazu dovozců automobilů.