Produkt, který vám na webu doporučí naše umělá inteligence, vás bude zajímat, slibují čeští Databreakers

Iva BrejlováIva Brejlová

nikol-honova-2

Foto: Databreakers

Nikol Honová, spoluzakladatelka Databreakers

Pokud nakupujete na internetu, s nástrojem zvaným Booster jste se už možná setkali. A jestli brouzdáte po e-shopech s řadou produktů, nejspíš už vám ušetřil hodně času. Uzpůsobuje totiž web tak, abyste viděli to, co odpovídá vašim zájmům. Tak trochu jako příští doporučené video na YouTube – také vás bude lákat na to, co se vám podle něj bude líbit. Čeští Databreakers, kteří jej vyvinuli, už ho mají u desítek větších klientů. A teď chtějí do celého světa.

Je to jednoduše řečeno skript. A právě tato skutečnost znamená, že se dá snadno nasadit kamkoliv. Vkládá se totiž do útrob internetové stránky. Což přináší do celého procesu, během kterého Databreakers do firem vstupují, až paradoxní situace.

Občas se stane, že pracují doslova navzdory IT oddělením firmy. Nikol Honová, spoluzakladatelka Databreakers a šéfka obchodu, postupně z jednání s některými budoucími zákazníky pochopila, že občas vede cesta jedině mimo ně.

„Klienti jsou v zajetí vlastního nebo externího IT. Přejímá vládu nad jejich byznysovým směřováním. Někdy nám majitelé velkých e-shopů zmiňují, že jejich IT oddělení říká, že to prostě nejde. Jinde vytvoří odhad, že je třeba projekt zkoumat a zkoušet řadu mandayů. Tak jsme udělali experiment,“ usmívá se.

Experimentem byl projekt pro Kytary.cz. O zavedení nástroje, který pracoval s daty o klientech, vkládal se do webové stránky a měnil zobrazení produktů na webu, tamní IT oddělení vůbec netušilo. „To bylo opravdu velké haló! Že jsme to zvládli a nic jsme nerozbili,“ říká druhý spoluzakladatel Databreakers Jan Černý.

Zvládli a nerozbili to u desítek zákazníků, mezi které patří například Siko, Makro, Lagardere, Footshop nebo třeba Bushman. Umělá inteligence a personalizace se osvědčila i u menších klientů, jako jsou Tescoma, Econea nebo Country Life. Někteří působí v dalších zemích, takže se tuzemský nástroj (přestože se zatím věnuje jen klientům s vedením v Česku nebo na Slovensku) dostává i daleko za hranice.

Třeba Notino jej využívá u všech svých zahraničních webů a jazykových mutací. „Je nám totiž jedno, v jakém jazyce web je. Může být třeba arabsky nebo japonsky. Pro nás jsou důležitá jen data,“ dodává Černý. Databreakers ani nechtějí znát trh, místní poměry nebo marketingový mix. Je to zbytečné.

Váš internet a můj internet

Právě Černý je otcem myšlenky i původního algoritmu. Teoretickým algoritmům a možnostem využití umělé inteligence v nich se věnuje od studií na ČVUT a s kolegy ze školy také později založil firmu, která se daty zabývá.

Nikol Honová za sebou měla roky práce v obchodních odděleních společností jako Microsoft nebo HP Symantec. Na doporučení se setkala s Černým právě v jeho firmě, kde začala pracovat. Spolu řešili, jak využívat data, a ze spolupráce v rámci jednoho startupu se stala potřeba tuto myšlenku otestovat na trhu. „Ten jako jediný dává reálný feedback, a navíc je ochoten za produkt zaplatit,“ vysvětluje.

Booster vyladili do nástroje, který ze stovky algoritmů, s nimiž pracuje, velmi rychle odhaduje uživatele jednotlivých webů. Tedy, jednoduše řečeno, váš internet a můj internet nebude stejný. Bude se uzpůsobovat našim zájmům. Je to něco, co už dělá Google při vyhledávání nebo reklamní systémy při jakémkoliv vašem i mém brouzdání. A občas to dělají i jednotlivé weby.

jan-cerny-databreakers

Foto: Databreakers

Jan Černý, spoluzakladatel společnosti Databreakers

Jenže Booster se soustředí na konkrétní internetové stránky. Často jsou to prodejci, ale ne výhradně. Jeho zmíněné stovky algoritmů přitom návštěvníky stále odhadují a svůj odhad zpřesňují. Podle toho, co na internetové stránce vyhledáváme. Ovšem řeší i to, jak se na ní pohybujeme. Na co klikáme. A další spousta informací je použitelná ještě předtím, než na konkrétním webu učiníme jakýkoliv první krok.

Třeba odkud se přihlašujeme. Zařízení, které k procházení webu používáme. Booster odhaduje lidi od prvních kroků na stránce. Jde mu ale o vytřídění informací tak, aby dávaly smysl právě jemu. Každý další krok na webu už odhad výrazně zpřesňuje. Algoritmy s dalšími pohyby mění, co člověk vidí. Kombinuje se navíc s pokročilým systémem pro hledání s umělou inteligencí, který se stále učí. A zpracovává i synonyma vyhledávaného slova nebo překlepy. Výsledek pak v reálném čase personalizuje.

Odlišná může být už domovská stránka. Mění se nabídka dalšího zboží při scrollování stránky. Nebo návrhy toho, co ještě přidat do košíku. „Těch pozic může být pět nebo třeba dvacet. Záleží na klientovi,“ říká Nikol Honová.

Honová je bojovnice proti nepoužitým datům. Těm, která podle ní provozovatelé e-shopů či jiných internetových stránek tak jako tak k dispozici už dávno mají. Jen je podle její zkušeností nevyužívají.

Víc dat, víc muziky

Firma se chlubí velmi konkrétními čísly. E-shopu Makra třeba dokázala během tří týdnů zvýšit tržby o 11 procent. A když vezme v potaz jen klienty, na které jejich doporučení cílilo nejvíc, pak hlásí nárůst o 34 procent. Přitom na zdejší obchod nechodí nakupovat lidé, ale firmy, které si obvyklé košíky spíš jen obnovují a další zboží bez důvodu nehledají.

Společnosti Lagardere vytvořila pro projekt Youradio v zásadě osobního DJ s umělou inteligencí. Ten v personalizovaném rádiu přehrává písničky, které by se posluchačům měly líbit – podobně jako doporučuje další videa YouTube. Jenže tento DJ se ohlíží i na náladu nebo třeba denní dobu. Výsledkem se stal výrazný nárůst v užívání služby a počtu písniček, které si lidé během jednoho zapnutí rádia pustí.

nikol-honova-databreakers

Foto: Databreakers

Nikol Honová Nikol Honová má za sebou roky práce pro Microsoft nebo HP Symantec

Pro Siko dokázali Databreakers vyřešit nesprávně přiřazené příslušenství v objednávkách – do té doby to zaměstnanci firmy opravovali ručně. V Databreakers nakrmili algoritmy správnými i špatnými volbami, aby se tak naučily zboží párovat správně. Zásadně tak automatizovaně snížili chybovost v objednávkách. Dosáhli nárůstu tržeb o 14 a marže o 18 procent.

Knihy Dobrovský díky Boosteru a nástroji, který řeší možnosti vyhledávání včetně překlepů a dalších tendencí uživatelů, zvýšily tržby o 21 procent. A příjmy pocházející z vyhledávání rovnou o 48 procent.

Dosah na desítky tisíc klientů. Nebo miliony

Firmu založili v roce 2015. Začínali rychle. Sehnali investorku a během tří měsíců měli první platící klienty. Do černých čísel se Databreakers dostali za deset měsíců a mířili vysoko. Tehdy si spoluzakladatelé představovali, že v roce 2021 budou globální firmou. „Chtěli jsme, aby když se řeknou chytrá data, vybavili by se vám Databreakers, stejně jako když nyní řeknete search, tak se vám vybaví Google,“ vzpomínají. „Jenže cestou nás samozřejmě potkala řada fuckupů,“ dodávají k tomu.

Jedním úkrokem stranou od dosavadního směřování byl projekt na míru, do kterého byli Databreakers přizváni velkým klientem, aby pomohli s datově řízeným AI přístupem k pojištění vozidel. „Přestože šlo o velkého klienta a zajímavý projekt, který pro firmu znamenal stabilní přísun peněz, byl to úkrok stranou od našeho vlastního produktu. Když jsme projekt ukončili, byl začátek celé pandemické situace. A my se začali vracet k našemu core byznysu, nabírat nové klienty a pomalu růst,“ vysvětluje Černý.

jan-cerny-databreakers-2

Foto: Databreakers

Jan Černý, otec původního algoritmu, na kterém stojí Databreakers

Od loňska se firma rozšířila ze sedmi lidí na patnáct. Její obrat se loni blížil k 70 milionům korun. Plány, o kterých hovoří Nikol Honová, však počítají s tím, že letos tržby zdvojnásobí. „Chceme růst přes chytrá řešení a sami. Věříme, že dokážeme vybudovat firmu s mnohamilionovým obratem a udržet si malý expertní a výkonný tým. Experimentujeme třeba i s čtyřdenním pracovním týdnem,“ zmiňuje s tím, že je to podle ní kromě benefitu pro lidi při správném nastavení zároveň i cesta k větší efektivitě.

Původní sen být v této době světově známou firmou se tedy zatím nedostavil. Kroky k němu teď přesto v Databreakers dělají. Okolo dat se činnosti ve firmě točí a věří si natolik, že svůj Booster nabízejí na měřený AB test firmám na měsíc zdarma. Takže výsledky klienti vidí přímo. A když k nástroji přistoupí, odměna pro Databreakers se počítá z toho, co zákazníkům vydělají.

Společnost se aktuálně dohodla s Shoptetem, platformou pro e-shopy, aby byl Booster součástí jeho nabídky. Takže se jako volitelný plug-in nabízí zhruba 28 tisícům internetových obchodů, které na platformě fungují. V plánech je vývoj plug-in verze i pro platformu Shopify. Tu po celém světě používá přes 1,5 milionu obchodníků. „Chceme se zaměřit na expanzi a dostat se do povědomí středně velkého e-commerce byznysu po celém světě,“ plánují oba zakladatelé.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je firma Databreakers. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.