Prošli jsme se novou budovou od Zahy Hadid na Masaryčce. Českou virtuální realitu využili i sami architekti

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

penta-virtuplex1Insider

Foto: Virtuplex

Budova od Zahy Hadid z projektu Masaryčka ve virtuální realitě

0Zobrazit komentáře

Stojím v ulici Na Florenci v centru Prahy a vedle mě se tyčí nová, majestátní budova od slavné architekty Zahy Hadid, která je nejvýraznější součástí velké přestavby přilehlého Masarykova nádraží. Jelikož tímto místem procházím takřka denně, dokážu si tu budovu, kterou jsem zatím znal jen z vizualizací, velmi dobře představit. Ve skutečnosti je totiž na jejím místě stále ještě hluboký výkop.

Na finální podobu jednoho z nejvýznamnějších developerských projektů v Praze, který začíná v těchto dnech po získání četných povolení a stovek razítek realizovat investiční skupina Penta Real Estate, jsem se zatím díval jen ve virtuální realitě. I tak si už teď ale při každém minutí Masarykova nádraží živě představím, jak bude celý prostor za pár let vypadat.

Bezdrátový batoh s počítačem a další technikou, do které jsou zapojeny brýle pro virtuální realitu, jsem si nasadil uprostřed největší komerčně dostupné haly pro VR na světě. Na ploše o rozloze 600 metrů čtverečních ji v průmyslové zóně v Horních Počernicích postavil český startup Virtuplex, který dokáže ve virtuální realitě vymodelovat prakticky jakoukoliv stavbu. A člověk se v ní díky velkému prostoru může procházet, jako by na místě skutečně byl.

cam01_namesti_v2-min0

Foto: Penta Real Estate

Vizualizace nejvýraznější stavby projektu Masaryčka

Jak bude vypadat nová Masaryčka, jsme zatím mohli vidět především na četných vizualizacích. Ani na sebelepším a propracovanějším 3D modelu, který sledujete na klasickém monitoru, si však nedokážete chystaný bulvár s budovami od Zahy Hadid představit tak dobře, jako když si vedle něj skutečně stoupnete. A potvrzují to i sami zástupci Penty a architektů, kteří za očekávaným projektem stojí.

„Pro současně nejlepší projekt na trhu jsme se rozhodli využít ty nejmodernější nástroje k jeho prezentaci. Takto máme skvělou příležitost ověřit si finální návrh s našimi architekty, stejně tak jako s odbornou veřejností, zástupci města či s potenciálními nájemci,“ říká ředitel pro komerční výstavbu Penty v Praze Pavel Streblov.

Přelomové může být do budoucna využití virtuální reality v architektuře a developmentu skutečně v mnoha ohledech. Přímo v pražském Virtuplexu ostatně s batohy na zádech a VR brýlemi na očích diskutovali jednotlivé detaily projektu sami architekti z londýnského studia Zaha Hadid Architects, který zakládala již zesnulá ikonická architektka Zaha Hadid, přímo s vedením společnosti Penta.

Díky volnému pohybu, který není omezen jednak kabely a jednak do velké míry ani fyzicky, jelikož má hala zhruba pětadvacet na pětadvacet metrů, se mohli klíčoví aktéři celého projektu ve virtuální realitě projít chystanou stavbou v zobrazení 1 : 1 a také si ji prohlédnout z dosud neviděných úhlů. Díky věrnému zobrazení mohli popsat i umístění nábytku v lobby či hovořit o výšce recepčního pultu.

penta-virtuplex7

Foto: Virtuplex

Lobby chystané budovy z projektu Masaryčka ve VR

penta-virtuplex3

Foto: Virtuplex

Chystaná budova z projektu Masaryčka ve virtuální realitě

„Bezdrátové backpacky a absolutní volnost pohybu jsou zárukou toho, že lidé zapomínají, kde se ve skutečnosti nacházejí. Jednají a interagují tak, jako by před postavenou budovou již stáli,“ popisuje spoluzakladatel Virtuplexu Pavel Novák. S kolegy navíc vyvinul i vlastní aplikaci Virtuplex OS, díky které se mohou do virtuální reality připojovat další lidé také vzdáleně.

Právě díky tomu se tak ve scéně budoucí stavby poblíž Masarykova nádraží mohli sejít s developery a architekty, kteří byli přímo v hale Virtuplexu, také jejich kolegové z Londýna. V reálném čase pak diskutovali jednotlivé aspekty budovy, před níž nebo přímo v níž se procházeli. Jednotliví účastníci se zároveň přímo ve scéně ukazují jako virtuální avataři, takže se vidí, a mohou spolu i jednoduše komunikovat.

svandak3

Přečtěte si takéŠvandovo divadlo uvedlo hru, kterou napsala čistě umělá inteligenceŠvandovo divadlo uvedlo hru napsanou umělou inteligencí. Místy je překvapivě vulgární a reflektuje dnešní dobu

„Na tomto pilotním projektu jsme zjistili, že naše aplikace opravdu spolehlivě funguje. Všichni uživatelé ve scéně se viděli a měli pocit, že stojí vedle sebe, přestože se ve skutečnosti nacházeli stovky kilometrů daleko,“ říká Pavel Novák. „Věříme, že aplikace bude přínosná obzvláště v dnešní době, kdy jsou kontakty mezi lidmi omezovány na minimum. Díky tomu, že se navíc nemusíte setkat nad projektem tváří v tvář, šetříte čas, který byste jinak strávili na cestách, a také peníze za dopravu.“

Virtuplex se i díky úvodní investici od Etnetery otevřel před dvěma lety. Etnetera aktuálně ve firmě drží podíl ve výši téměř 38 procent, necelých 33 procent má další investor Jiří Fast ze společnosti Webonus a dvacet procent připadá druhému spoluzakladateli projektu Martinu Petrovickému, přičemž zbylých deset procent drží jeho kolega Pavel Novák.

Ve Virtuplexu se společně snaží ukazovat, že budoucnost virtuální reality není pouze v herním průmyslu, jak ve světě úspěšně demonstruje například český Beat Saber, ale také třeba právě v architektuře a stavebnictví. Přímo v hale Virtuplexu lze nasimulovat budoucí podobu obchodních, výrobních či kancelářských prostorů, které si lze díky virtuální realitě mnohem lépe prohlédnout a případně upravit ještě předtím, než se začnou reálně stavět.

penta-virtuplex9

Foto: Virtuplex

Lobby chystané budovy z projektu Masaryčka ve VR

penta-virtuplex6

Foto: Virtuplex

Vstup do lobby chystané budovy z projektu Masaryčka ve VR

penta-virtuplex5

Foto: Virtuplex

Virtuální pohled na ulici Na Florenci v rámci projektu Masaryčka

penta-virtuplex4

Foto: Virtuplex

Chystaná budova z projektu Masaryčka ve virtuální realitě

penta-virtuplex2

Chystaná budova z projektu Masaryčka ve virtuální realitě

penta-virtuplex10

Foto: Virtuplex

Chystaná budova z projektu Masaryčka při leteckém pohledu ve VR