Čím nahradit polystyren? Češi postavili první dům s izolací z podhoubí, které požere i cigarety

Podhoubí proroste všechno, co obsahuje celulózu. Do jaké velikosti a jakého tvaru vyroste, určí forma. Pak se materiál vysuší.

Eliška NováEliška Nová

mycelium

Foto: Stavební spořitelna České Spořitelny

Samorost – dům z mycelia

0Zobrazit komentáře

Před pár lety stvořili Prvoka – první 3D vytištěný dům. Dnes stojí na okraji rybníka v Safari Resortu Hluboká u Borovan a lze si ho pronajmout. Jeho vývoj financovala Buřinka, která nyní dokončila další experiment. První dům z mycelia. Na podzim je v plánu představit ho odborné veřejnosti a o novém materiálu vhodném do stavebnictví rozšířit povědomí.

Na to, že by se z podhoubí daly vyrábět různé materiály, se přišlo ve Spojených státech. Jenže zatímco tam se zabývají houbami spíš jako alternativami ke kůži a k masu, a jinde z nich zase vytváří obalové materiály, v Česku vznikl nápad použít je ve stavebnictví. Na projektu se podílel startup Mykilio, odborníci z ČVUT a Stavební spořitelna České spořitelny známá jako Buřinka.

Možnosti odborníci zkoumali dva roky, na jejichž konci stojí mykokompozit – materiál na bázi podhoubí, který může mít různé formy využití. Sloužit může jako tepelná nebo zvuková izolace, stejně tak se z něj ale dá vytvořit třeba nábytek. Všechny tyto varianty nyní ukazuje první dům, který s využitím mykokompozitu vznikl. Říká se mu Samorost a aktuálně je v hale, kde ho dostavělo sochařsko-architektonické studio Scoolpt. Za ním stojí Michal Trpák, který se podílel i na první zmiňované stavbě – Prvokovi.

Samorost není žádný obr. Tvoří ho v podstatě dvě koule a jedna propojovací chodba. Připomínat má bedly. Dům je široký pouhé tři metry, dlouhý něco málo přes sedm, hlavně proto, aby se dal snadno převážet. V budoucnu se totiž vydá nejen na roadtrip po Česku, aby se náležitě ukázal, ale stejně jako Prvok by měl nakonec sloužit pro glampingové ubytování. „Bála jsem se, že se v něm člověk nebude moci postavit nebo roztáhnout ruce, výsledek je ale neuvěřitelný a ten prostor mi dnes připadal obrovský. Dneska už tak můžeme říct, že to je i dům,“ říká Kateřina Sýsová z ČVUT.

Dům využívá mycelium jako teplenou izolaci, tedy řekněme namísto polystyrenu, použit je na stěnách i na podlahách. Zároveň je tu ale i jako dekorativní obklad a také základ pro výrobu nábytku. V domečku jsou z něj dvě stoličky. Vzhledem k tomu, že mykokompozitu nedělá příliš dobře vlhko nebo delší vystavení vodě, použili ho autoři projektu pouze dovnitř. Zvenčí je dům v podstatě dřevostavba, dvě koule jsou obložené šindelemi, místo stropu jsou tu malá okénka.

Konstrukce kombinuje přírodní materiály s moderními postupy ve stavebnictví, použita je tady například parozábrana a pojistné hydroizolace. Jinak jsou to ale v podstatě houby a dřevo.

Když vstoupíte dovnitř, ocitnete se v malé předsíňce. Nalevo od ní je kuchyně s lednicí, barovým sezením, malou sedačkou a oknem. Napravo je pak ložnice. Kromě postele se sem vešly už jen poličky a malý úložný prostor. To je v zásadě vše. Dům je ale modulární, jednotlivé díly se tak dají rozdělit a k nim přidat další. Třeba ten koupelnový.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samorost je ale udělaný tak, aby ho kdykoli bylo možné zapřáhnout a někam s ním odjet. V zásadě jedno kam, dům totiž není na nic připojený. „Je tak jedno, jestli ho postavíte na louku nebo na náměstí, fungovat bude stejně,“ vysvětluje Jakub Seifert ze společnosti Mykilio, která materiály z podhoubí vyrábí. Voda je z kanystru, který je schovaný pod dřezem, o elektřinu se pak stará fotovoltaika na střeše s bateriovým úložištěm v předsíni.

Zásuvky tu příliš nenajdete, po domku jsou v zásadě rozmístěné jen USB vstupy, pro všechny případy je tu ale schovaná i jedna klasická zásuvka. Topení tu není, jednak se malý prostor celkem rychle zadýchá, za druhé je dům určený pro obývání zhruba od dubna do října, navíc by topení bylo energeticky náročné.

Všechno tohle bude chtít Buřinka a další, kdo za Samorostem stojí, ukázat. Nejdříve v několika městech, kde bude možnost si dům prohlédnout, navíc k němu proběhne také několik přednášek. Na podzim by se pak měl začít představovat odborné veřejnosti, to znamená architektům, developerům a podobně.

 

Cílem je nový materiál, který může být srovnatelný s polystyrenem, dostat na trh. Podobně to ostatně bylo i s Prvokem. „Jako společensky odpovědná firma hledáme cesty, jak tu společenskou odpovědnost naplnit. A protože bydlení a stavění je náš obor, snažíme se o to prvně v něm. Nemáme ambici materiál vyrábět, ani ho obchodovat, chceme využít naši sílu, abychom ukázali cestu,“ líčí ředitel marketingu Buřinky Ondřej Zahořík.

U Prvoku to stačilo. Dnes už například existují firmy, které mají s 3D tiskem pro stavebnictví velkovýrobu. „My jsme byli první, dnes už je tu šest firem, které tisknou beton. Nějaké existují samozřejmě i v Evropě, Česko ale drží prvenství v tom, kolik se jich tím zabývá,“ dodává Trpák.

Pokud by se něco podobného podařilo i s myceliem, pak by cena mykokompozitu mohla být srovnatelná s již zmiňovaným polystyrenem, který je vyráběný z ropy. Tvrdostí je mykokompozit srovnatelný s korkem, oproti polystyrenu je tedy tvrdší. Podle Seiferta není na výrobě izolačních desek nic složitého. Ostatně celý vývoj materiálu po postavení domu zabral zhruba dva roky. Buřinka do projektu za tu dobu investovala nižší jednotky milionů.

Ještě jednu výhodu ale mykokompozit má. Materiál totiž vzniká spojením mycelia a dalšího materiálu, v zásadě jakéhokoli, který obsahuje celulózu. Může jít o slámu, piliny, lógr, ale například i použitý papír ze sádrokartonu, který se dnes nedá dál využít a tak končí na skládce. Podle Seiferta je ale velkým potenciálem i použití textilu nebo třeba cigaret, které zabaví celníci a neví se pak, co s nimi.

Celé to pak funguje tak, že houba začne podklad prorůstat a nakonec vytvoří jednotný materiál. Do jakého tvaru a jak moc vyroste, určuje forma. Pak se vysuší, tím se zakonzervuje, aby houba už nerostla dál. Tak vznikne odolná deska. I proto má materiál velký potenciál vypořádat se i s některými druhy odpadů, které aktuálně představují obrovský problém. Pokud navíc bude chtít člověk mykokompozit zlikvidovat, pak ho za předpokladu, že není ošetřený, může dát jednoduše do kompostu. Rozloží se asi za měsíc nebo za dva. „Vstup do mykokompozitu tak může mít i zápornou hodnotu, protože výrobci může někdo zaplatit za to, že od něj vezme odpad,“ popisuje Seifert.

České menstruační kalhotky Snuggs překročily půl miliardy. Teď k tomu mají investici 130 milionů

Od investorů už česká značka Lindy Šejdové a Tomáše Zahradníka získala 300 milionů korun. Je i díky tomu nejsilnější v Evropě a hodlá dál růst.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

linda-sejdova1

Foto: Snuggs

Linda Šejdová, spoluzakladatelka Snuggs

0Zobrazit komentáře

Od jejich založení si je koupilo už více než 700 tisíc zákaznic napříč Evropou. Zakladatelům Lindě Šejdové a Tomáši Zahradníkovi se se značkou Snuggs podařilo na starém kontinentu vybudovat stále silnější kategorii menstruačních kalhotek, která má dál růst. Jen v loňském roce česká značka v tržbách o několik desítek milionů překročila půlmiliardové tržby a nyní uzavřela další významné kolo financování. Investice ve výši 130 milionů korun od fondu TripleB, za nímž stojí potomci slavného podnikatele Tomáše Bati, upevňuje pozici Snuggs jako nejlépe financované značky v tomto segmentu v Evropě.

„Celý život jsem bojovala s vaginálními problémy, záněty a tradiční tampony a vložky byly hrozně nepohodlné. Říkala jsem si, že si v dnešní době zasloužíme lepší produkt. Tampony a vložky jsou nepohodlné, nespolehlivé a spojené se studem,“ připomíná devětadvacetiletá Linda Šejdová cestu k vlastní značce. Inspiraci tehdy našla v zámoří, přičemž v Evropě podobné produkty prakticky neexistovaly. Firma si tu tak rychle začala budovat silnou pozici, v čemž jí pomohly i první investice.

Dosud Snuggs získaly 170 milionů korun, celkově už i díky právě oznámenému kolu financování mají 300 milionů korun. Největším investorem je fond TripleB, za nímž stojí mimo jiné pravnuk zlínského podnikatele Tomáše Bati, Thomas Archer Bata a který byl také jediným investorem nejnovějšího kola. I díky tomu již TripleB drží ve Snuggs podíl přesahující 50 procent. Po necelých patnácti procentech mají oba zakladatelé, téměř deset procent drží investiční skupina Wood & Company, téměř devět procent má fond N1 a přes dvě procenta patří Martinu Rozhoňovi.

snuggs

Foto: Snuggs

Menstruační kalhotky od české značky Snuggs

Linda Šejdová s Tomášem Zahradníkem se nakonec znovu obrátili právě na TripleB, přestože po nedávném přesídlení do Londýna hledali i možné další globální investory. „Kandidátů bylo během roku několik, jak ze zahraničí, tak z Česka, ale TripleB byl ze všech nejlepší a měli největší chuť náš příběh podpořit. Je to zahraniční fond se zázemím v Amsterdamu, Londýně a s kontakty globálně,“ vysvětluje spoluzakladatelka projektu .

Většinu tržeb dnes Snuggs dělají v zahraničí. Nejrychlejší růst zaznamenává Německo. I proto se českým menstruačním kalhotkám podařilo meziročně opět povyrůst. Zatímco předloni skončily tržby pár desítek milionů korun pod půlmiliardovou hranicí, loni už ji podobným způsobem překonaly.

„Už na začátku loňského roku jsme se rozhodli růst na obratu méně, o zhruba 10 až 15 procent, ale ukázat pěkný zisk na všech zemích a počkat si na uzavření investice. Zároveň to byla perfektní chvíle na rozjezd operativních projektů a otestování několika nových marketingových směrů, které jsme dlouho odkládali a ze kterých nyní budeme těžit,“ doplňuje Šejdová.

linda-sejdova5

Přečtěte si takéNeříkáme, že jsme z Česka. Byznysu to nepomáhá, říká ŠejdováJsme největší hráč v Evropě, ale skrýváme, že jsme z Česka. Byznysu to nepomáhá, říká Linda Šejdová

Ve Snuggs zároveň zahájili stavbu nového týmu, k čemuž dopomohla relokace obou zakladatelů do Londýna. „Bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí, co jsme pro firmu mohli udělat. Je to jediné skutečně mezinárodní prostředí v Evropě, kde je největší koncentrace know-how o budování mezinárodních značek. Nahirovali jsme produktové designérky ze značek jako Agent Provocatuer nebo Lounge Underwear, což je to nejlepší, co Evropa ve spodním prádle má,“ pochvaluje si Linda Šejdová.

S novým týmem chce značka rychleji růst, zároveň pro ni zůstává důležité, že roste na zdravých ekonomických základech. „Chceme být i při patnácti- až dvacetiprocentním růstu break-even nebo ziskoví. Nyní plánujeme růst rychleji, takže se na pozitivní zisk nefixujeme, ale vždy chceme být schopni okamžitě zpomalit a překlopit se do plusu. V klíčových metrikách nejdeme za hranu, která nemá návratnost,“ doplňuje třicetiletý Tomáš Zahradník.

billy-mcfarland

Přečtěte si takéFestival Fyre se k překvapení všech vrací. Proběhne v záříMilionový podvodník si jde znovu pro vaše peníze. Chystá nový festival Fyre, který před lety šokoval svět

Už nyní jsou podle jejich dat Snuggs dvakrát větší než jakýkoli jiný hráč v Evropě a celý trh má dál růst. Vedle Německa patří mezi největší trhy také třeba Nizozemsko nebo Velká Británie. Linda Šejdová přitom před rokem v našem podcastu Money Maker popisovala, jak se snaží po Evropě spíše skrývat, že jsou z Česka. „Byznysu to nepomáhá,“ vysvětlovala. Není to ale tak, že by se za svůj původ styděli. Naopak chtějí navazovat na silnou historii třeba rodiny Baťových.

„Thomas A. Bata má bohatou zkušenost s budováním mezinárodních značek s fyzickým produktem, praktické know-how se škálováním marketingu, operativy i týmu. Jsme opravdu vděční, že na jejich příběh můžeme navázat tím naším a moc nás to motivuje, protože Česko potřebuje nový mezinárodní úspěch ve světě značek,“ doplňuje Šejdová.