Pryč s tragickými devadesátkami. Rekonstrukce vrátila olomoucké vile její prvorepublikovou něhu
Pod nánosy porevoluční nezřízenosti by člověk jen stěží hledal funkcionalistický poklad. Nákladná proměna však místu vrátila jeho původní duši.
Devadesátky byly divoké období, což platí i pro architekturu. Řada zbohatlíků se v této době rozhodla pro stavby či přestavby ve stylu tzv. podnikatelského baroka plného balustrád, hráškově zelené a lvů střežících vjezdy na pozemek. Svému devadesátkovému osudu neunikla ani prvorepubliková vila v Olomouci, která necitlivou přestavbou pozbyla svého funkcionalistického vzhledu a proměnila se v bezpohlavní kvádr s barvou několik dní staré podlitiny. Citlivá rekonstrukce ji však vrátila do atmosféry 30. let minulého století, kterou představujeme v rámci architektonického newsletteru Arch, k jehož odběru se můžete přihlásit v boxu níže.
Nová terasa, nové tvary, nová okna a pořádná vrstva zateplení spolu s nátěrem na modro, proměnily před více než dvaceti lety jednu z olomouckých vil k nepoznání. Objekt tu stál od roku 1933 a jednalo se o ukázku povedené funkcionalistické architektury, která je pro tuto dobu tolik charakteristická. Nánosy devadesátkové rozjuchanosti však zcela zabily jeho jedinečnost.
Současní majitelé stavby se naštěstí před pár lety rozhodli investovat do rekonstrukce, která vile vrátila její původní charakter. Existují teorie, že své rysy ve 30. letech získala díky návrhu významného českého architekta Bohuslav Fuchse, vzhledem k podobnosti s jeho jinými díly. Zatímco však tyto domněnky stále čekají na své potvrzení, architekti ze StudioPAB se pustili do práce a následně do rekonstrukce, která vile vrátila nejen její prvorepublikovou noblesu, ale také proměnila její dispozice tak, aby vycházela vstříc osmičlenné rodině.
Díky tomu budova získala nejen přístavbu, ale také nástavbu a celkový počet pater se zvýšil na čtyři. Nejnovější patro striktně ctí původní geometrickou koncepci budovy. Architekti však neměli v úmyslu zastírat, že se jedná o novou část objektu, ale naopak tento fakt podtrhli moderním prosklením nejvyššího podlaží.
Spodní patro, které je částečně pod úrovní terénu, slouží obyvatelům pro vstup do domu. Najdeme zde šatnu spolu se vstupní halou, jejíž podlahu zdobí motiv, který byl navržen coby součást kompletní vizuální identity domu. Tento grafický prvek se objevuje i v dalších detailech domu, lze jej spatřit například na mřížkách vzduchotechniky či na krbu.
Součástí spodního patra je též koupelna s toaletou, které se nesou v černobílých odstínech. Prostor se zde našel také pro pokoj určený hostům, který je zároveň knihovnou a nachází se zde i hudební nástroje. Dále na patře najdeme čtecí kout a malou kuchyň, skrze kterou se lze dostat do domácí posilovny a na venkovní terasu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs