Jsme mentálně hobiti, v našem údolíčku je dobře a nechceme za hranice. Ekonomicky je to výhoda, říká Radek Špicar

Jiří SvobodaJiří Svoboda

spicar-minRozhovor

Foto: archiv RŠ

Radek Špicar, ekonom a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy

0Zobrazit komentáře

Český manažer, který neviděl svého zaměstnance přes skleněné dveře, měl ještě před rokem a půl často pocit, že nepracuje. Pandemií se to ale změnilo, a přestože české ekonomice mnohé vzala, je také velkou příležitostí. Tak vidí současnou situaci ekonom Radek Špicar. A i když je optimista, volá třeba po rychlém ozdravení veřejných financí.

Dříve Špicar studoval na univerzitě v Cambridge a pracoval ve Škodě Auto. Dnes je viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy, který hájí zájmy firem, jež v Česku zaměstnávají 1,3 milionu lidí. Má tak unikátní pozici na pomezí podniků všeho druhu, vlády i zahraničních partnerů.

V médiích vystupuje často a slyšet ho lze třeba v diskuzích o přijetí eura, automatizaci, digitalizaci, nebo nově o takzvaném Green Dealu, tedy návrhu Evropské komise, který by měl Evropskou unii dovést do roku 2050 k uhlíkové neutralitě. Radek Špicar věří, že všechny tyto věci české ekonomice pomohou.

V rozhovoru pro CzechCrunch mluví o tom, jak se zmátořil český průmysl z pandemie, nebo o tom, jaký nejakutnější problém je v Česku z ekonomického pohledu třeba řešit. Špicar bude příští týden také součástí panelové diskuze v rámci Týdne inovací, jehož je CzechCrunch mediálním partnerem.

Nejčernější ekonomické scénáře se po pandemii nenaplnily. Čím to je?
Klíčové bylo, že se nezavřel průmysl. Pokud by to vláda udělala, tak současná situace by byla mnohem horší. Nicméně když se podíváte na veřejné finance, tak už to tak dobré vůbec není. Také se ukázalo, že konjunktura po krizi je výrazně rychlejší, než tomu bylo v roce 2008 až 2009, ale problém pro nás je, že nejsme schopni ji dostatečně využít a zahojit rány z uplynulého roku a půl.

Co nám brání ji využít?
Několik věcí. Nejsou lidi, je tu špatná infrastruktura, v jejímž budování jsme obrovsky zaspali. A v neposlední řadě zdražování. To je v současné době brutální a těžko se s ním pracuje. Když se ale podíváme do jiných zemí, ukazuje se, že jsou na tom lépe. Když jim chybí stovky tisíc pracovních míst, nebrání se pracovní migraci.

O nedostatku lidí slýcháme dost. Dá se to v Česku nějak řešit?
Krátkodobé opatření je, že přizveme právě zahraniční pracovníky. Dlouhodobé a systémové řešení je automatizace, digitalizace a robotizace. To je ale samozřejmě investičně náročné. Už před několika lety jsme proto s vládou vyjednali takzvaný režim Ukrajina, což zkrátilo strašlivé sedmiměsíční procesy na dostání pracovníka z Ukrajiny do Česka na tři čtyři měsíce. To se však covidem i předvolebním obdobím zkomplikovalo, ale každá vláda si musí uvědomit, že stát i firmy bez těchto lidí ztrácí obrovské peníze.

Nenaráží taková migrační politika trochu na společenskou vůli?
To si nemyslím. Jezdím po republice kvůli diskuzím o Evropské unii a zjistil jsem, že Češi nejsou moc rasističtí. Nemám pocit, že lidi se bojí migrace, nota bene pracovní migrace. Ale mají strach z toho, že sem proudí lidé, o kterých nic nevíme, nemáme nad nimi žádnou kontrolu, nevíme, co tu dělají. Lidé ale chtějí stavět a vědí, že bez ukrajinských dělníků by nestavěli tak levně.

Zůstaňme ještě u důsledků pandemie. Víme, že určitou část ekonomiky, třeba e-commerce, hodně nakopla. Ale co ta část, která strádala? Vzešlo i pro ni z pandemie něco dobrého?
No jistě, řada věcí. Vždycky, když se stane něco tak šíleného, přinese to i pozitiva. Čeští zaměstnavatelé si například zvykli na zkrácené formy úvazků a práci z domova. Český šéf, který neviděl na své zaměstnance přes skleněné dveře kanceláře, měl dosud pocit, že nepracují. Tato mentalita se změnila, protože musela.

A změnila se mentalita i v konzervativnější části průmyslu, tedy mimo technologické startupy, kde byl přechod na home office automatický?
Nemůžeme čekat, že Česká republika bude home-officová ekonomika. Lidé na výrobní lince z domova prostě pracovat nemohou a my té výroby máme fakt hodně. Jsou nicméně desítky tisíc lidí, kteří mohou pracovat z domova i v průmyslových firmách, ale moc se to nevyužívalo. To se teď alespoň zčásti změní a myslím si, že je to dobře. Celkově ale pandemie především akcelerovala pozitivní procesy, jako je právě digitalizace. Opět proto, že to nešlo jinak.

Jsme tradičně průmyslová země už od dob Rakouska-Uherska, což je v rámci Evropské unie spíš unikát. Byla tato odlišnost v pandemii nevýhoda?
Myslím, že to pro nás v krizích nikdy nebyla nevýhoda. Průmysl je stabilní, nejde ho jen tak vypnout, zavřít nebo přestěhovat a zaměstnává obrovské množství lidí. Určitá reindustrializace, tedy zvýšení podílu průmyslu, je i strategií Evropské unie.

Nicméně určitým rizikem do budoucna je, že průmysl, kterého máme tolik – 30% podíl na HDP je nejvíce v Evropě – se nebude modernizovat a tím pádem se stane spíš brzdou. Musíme projít dramatickou modernizací, což nebude vůbec levné a jednoduché. Před průmyslem je teď velká výzva, ale když ji zvládne – a já si myslím, že ano –, bude to i nadále motor ekonomiky, který nám bude závidět mnoho zemí Evropy.

Není tenhle motor ekonomiky ale dnes spíš montovna?
Podle mě montovna nejsme, nemám ten výraz rád. Ale paušálně máme problém levné ekonomiky. To znamená, že jsme spíš subdodavatelé, a to má dvě velké nevýhody. Jednak subdodavatel nemá přímý vztah k zákazníkovi a jednak nerozhoduje, na jaký trh jde finální výrobek. My šoupeme subdodávky do Německa a do Francie, a proto je z 80 procent náš export závislý na zemích EU.

Jak se tedy více dostaneme na třetí trhy?
Tak, že budeme v Česku vyrábět finální výrobky. Na to jsou ale potřeba investice. Jelikož jsme zahraničním kapitálem silně ovlivněná země, musíme motivovat zahraniční investory, aby peníze v Česku nechávali. To neděláme a je to naše chyba, protože oni by to rádi dělali. Zahraniční kapitál je v Česku potřeba, díky bohu za něj, ale nadnárodní firmy si každoročně odvedou z Česka 300 miliard, možná víc. A ty peníze tu zkrátka chybí.

spicar2-min

Foto: archiv RŠ

Ekonom Radek Špicar

Co by přesně velké investory motivovalo, aby peníze v Česku nechávali?
Volají mi pravidelně šéfové českých dcer velkých nadnárodních korporací a říkají mi: „Pane Špicare, my to tu máme rádi, podnikáme tady od 90. let, vyděláváme tady fakt velké peníze a chtěli bychom je tady nechat. A nemůžeme, protože tu nejsou lidi a strašně pomalu se tu staví.“

Čímž jsme zpátky u těch zmíněných základních problémů, tedy infrastruktury a nedostatku lidí.
Jasně. Říkají mi, že v Česku chtějí jít dál a postavit tu vývojové centrum. Ale oni tady neseženou 300 inženýrů. A když budou chtít stavět, nebude to tady trvat jako v Německu se všemi povoleními dva roky, ale šest let. A to je pro matky těchto českých dcer naprosto neakceptovatelné. Jednoduše těm investorům nenabízíme dost, a tak jdou raději tam, kde lidé jsou a rychleji se tam staví.

Takže je dalším problémem i stavební zákon a s tím spojená legislativa?
Nejenom, je to také o vzdělanosti. Abychom měli kvalifikovanou pracovní sílu a měli jí dost z dobrých škol. A ano, také je to o tom, aby měla ta škola kde stát a aby se k ní někdo po silnici dostal.

Je vůbec v Česku současný vzdělávací systém připraven na to, aby vyprodukoval dostatek inženýrů?
Naši IT odborníci i technici jsou výborní, ale na to, jak jsme průmyslová ekonomika, jich máme strašně málo. Je tady část průmyslu, která říká, že bychom měli studenty tvrdě přinutit, aby technické obory studovali, protože to ekonomika potřebuje. Já si myslím, že to je přežitý přístup. Správná cesta je motivovat.

Myslím si, že už na základní škole by například měla být nějaká polytechnická výuka, přizpůsobená tomu, co je dneska trendy. Základy programování, 3D tisk, sestavování dronů a tak dále. Děti by k tomu přičuchly a některé z nich třeba zjistily, že je to baví. A pak je úkolem školy je od toho neodradit.

„Je to tu mělké, milé, teplé, bezpečné, všichni se známe.“

Není to tak, že ti, co se nenechají odradit, nakonec odejdou do zahraničí? Mohou si pak dost vybírat…
Vybírat si mohou, ale jako Češi máme jednu obrovskou ekonomickou výhodu – jsme totiž mentálně hobiti. Nám je v tom našem údolíčku, které je obehnané horami, strašně dobře. Je to tu mělké, milé, teplé, bezpečné, všichni se známe. Nemáme pak tendenci mizet za hranice. Když se podíváme na Poláky, Rumuny, Bulhary či Ukrajince, tak u nich je migrace směrem ven brutální. Jde totiž o ekonomiky, které nejsou tak výkonné a nenabízí tak dobrá pracovní místa.

A není to spíš generační věc? Dnešní mladší generace jsou globalizovanější.
Jasně, ale i tak se Čechům nechce ven a netouží po práci v zahraničí tolik jako naši východní sousedi. Děje se to díky obrovské kvalitě života v Česku. Sám jsem to ocenil až ve chvíli, kdy jsem strávil čas díky Škodovce v Číně, Indii nebo v USA. Život je v těchto místech tak tvrdý, že si to tady nikdo nedokáže představit. Fakt, že často berou lidé v zahraničí více peněz, je daný tím, že musí opravdu makat. Migrace tedy problém není, lidé v Česku zůstávají.

Takže se můžeme vrátit zpět ke vzdělávání, které jste zmiňoval. Kde je jeho největší problém?
Problém je, že v našem vzdělávacím systému se tvrdě oddělují lidé, kteří studují přírodní a humanitní vědy. V zahraničí už je to lepší, protože zjistili, že takové dělení je špatně. Máme absolventy technických oborů, kterým chybí soft skills, neumí prezentovat svou práci, neumí vést týmy, neumí cizí jazyky. Na druhou stranu pak máme studenty humanitních oborů, kteří o technice nevědí vůbec nic.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když už v zahraniční zjistili, že takové dělení je špatně, přišli i na to, jak to lze změnit?
Například staví kampusy, kde jsou studenti technických a humanitních oborů v bezprostřední blízkosti. Díky tomu se spolu potkávají a nemají mezi sebou příkop. Je to tak dobře, protože kreativita vzniká z diverzity, spojením zdánlivě nespojitelného. A z diverzity pak ekonomická výhoda.

Dám příklad. Měl jsem jednou za úkol propojit UMPRUM a Škodovku. Bylo to opravdu těžké, protože jsou to dva odlišné světy, které na sebe koukaly s předsudky. Ale povedlo se a v tomto střetu vznikaly naprosto fascinující myšlenky. Řešilo se například, jak se má měnit kokpit, aby si auta více kupovaly ženy. V takovém případě je potřeba mít designérku, která řekne, co ženy potřebují.

Vyjmenovali jsme docela velkou paletu problémů: nedostatek lidí, infrastruktura, vzdělávání. Je ale něco, co je v Česku potřeba řešit opravdu hned?
Musíme dostat veřejné finance pod kontrolu. Deficit je obří a státní dluh se zvyšuje, což znemožňuje investovat do věcí, do kterých není třeba investovat nutně. Potřebujeme konečně provést strukturální reformy, které odkládáme 32 let. Reforma penzí a zdravotnictví se musí stát.

A to nejen kvůli tomu, aby systém byl udržitelný do budoucna, ale i proto, abychom my jako zaměstnavatelé nemuseli odvádět tak obrovské odvody. V Česku jsou vedlejší náklady tak velké, že to demotivuje firmy, aby vytvářely nová pracovní místa. Stát vytahuje peníze ze zaměstnavatelů a financuje tím díry ve zdravotnictví a penzijním systému.

Tohle jsou nicméně spíš taková přání. Jak bude ekonomika skutečně vypadat za rok či za pět let?
Jediná jistota, kterou máme, je naprostá nejistota. Absolutně nic nepredikuji, vždycky doufám v to nejlepší a připravuji se na to nejhorší.

Od zdravé výživy k vlastnímu oblečení. Brněnský e-shop Aktin rozšiřuje sortiment a chce naučit Čechy nosit kvalitu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

michal-hubik-aktin

Foto: Aktin

Michal Hubík, spoluzakladatel a ředitel Aktinu

0Zobrazit komentáře

Brněnský e-shop Aktin začal před jedenácti lety prodávat zdravou a fitness výživu a soustředil se na výrobky bez aditiv. Daří se mu, vlastními silami se postupně dostal až na obrat 276 milionů korun, a tak rozšiřuje sortiment směrem do zcela nového segmentu vlastního oblečení, které by mělo sloužit především pro aktivní život.

Firma si novou kolekci, kterou ve čtvrtek představila novinářům, od základu navrhuje. Může tak dávat pozor na udržitelnost i detaily, které běžně zůstávají v módě spíš opomíjené. Zákazníci si mohou už teď nakoupit oblečení na cvičení i volný čas jako tepláky, mikiny a trička, ale i ponožky z prémiových materiálů. Na první pohled velký skok od dosavadních produktů nicméně podle zakladatele Aktinu Michala Hubíka dává smysl.

„Prostě si myslíme, že oblečení jde dělat lépe. Stejně jako jde lépe dělat jídlo. Štvalo nás, jak funguje běžně módní byznys, tedy dlouhé dodavatelské řetězce, nestabilní kvalita a výsledek, který ani není mnohdy hezký,“ říká Hubík. Filozofie za novou kolekcí je obdobná jako právě u jeho vlastní značky tyčinek, vloček, nebo másel. Stejně jako učí lidi jíst kvalitní potraviny, tak věří, že naučí své zákazníky i nosit kvalitní oblečení.

aktin_4-min

Foto: Aktin

Brněnský e-shop se zdravou výživou Aktin expanduje i do módy

Kolekce Aktinu se vyznačuje úhledným, minimalistickým designem a co největší kvalitou certifikovaných materiálů. Přesto se prodává za dostupnou cenu a Aktin zcela cíleně pracuje s menší marží. Na většině kousků není viditelné ani žádné logo – designérka Kristina Isikli věří, že produkt mluví takříkajíc sám za sebe.

Módní novinky Aktinu staví také na co nejkratším výrobním řetězci. „Už třeba dodávky kokosu mě naučily, že nejlepší je produkt přímo od zdroje na Srí Lance. Subdodavatel daleko více kolísá v kvalitě než přímé napojení na zdroj,“ popisuje Hubík svou motivaci, proč stejně postupoval i u oblečení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tvoříme jen oděvy, které potřebujete a o kterých víme, že je budete milovat nejen jeden víkend, ale i spoustu dalších let,“ popisuje Isikli. Při tvorbě si dávala pozor i na takové detaily jako švy, knoflíky a střih, který přilne, ale přitom je pohodlný. Prozatím se zaměřuje převážně na ženy, ale v budoucnu chce rozšířit kolekci i na mužskou a dětskou sekci.

Aktin své nové oblečení prezentuje pod značkou Vilgain, tedy pod svou globální odnoží, která pracuje de facto se stejným sortimentem jako Aktin. Samotný brand vznikl letos v březnu a Hubík s jeho pomocí chtěl zamířit za hranice, avšak zakladatel firmy pro CzechCrunch přiznal, že na západních trzích nejde expanze tak snadno.

„Zaměřili jsme se na Rakousko a Německo, ale expanze do zahraničí je opravdu těžká. Jsou zde náročnější zákazníci a větší konkurence. A upřímně, selháváme tam i v exekuci. Už víme, že je třeba ke každé evropské zemi, pokud tam chceme mít dopad, přistupovat individuálně,“ vysvětluje Hubík.

Většina příjmů tak nadále pochází z Česka, i když se firmě začíná dařit i na Slovensku. Na letošní rok si Hubík naplánoval růst v obratu o 42 % na 370 milionů korun. Zisk přitom bude nižší než loni, tehdy činil třináct milionů korun. Firma totiž ve velkém investuje a zároveň se projevují nízké marže, s nimiž Aktin vědomě pracuje.

Aktuálně e-shop distribuuje zhruba 1 300 objednávek denně, mezi nejoblíbenější produkty patří proteinové tyčinky Vilgain nebo ovesné vločky. „Těch lidé opravdu kupují hodně, několik tun měsíčně. Máme nejprodávanější a nejlépe hodnocené ovesné vločky v Česku,“ doplňuje Michal Hubík.