Readmio dá vašemu čtení hloubku. Pohádková aplikace automaticky vydává zvuky, když předčítáte dětem
Tým Readmio: Radoslav Rajčan, Jozef Šimko, Ilya Novodvorskiy a Martin Bruncko
Narodil se v Moskvě, vyrůstal v New Yorku, ale zakotvil v Praze. Ilya Novodvorskiy během své kariéry v několika startupech narazil na řadu Slováků, se kterými mu spolupráce dávala smysl. A tak dali hlavy dohromady a stanovili si hlavní cíl poměrně vysoko: přijít s něčím, na co budou moct být pyšní. Zhruba tak se zrodila velmi mezinárodní aplikace Readmio, která má ambici zkvalitnit čas rodičů a dětí při čtení pohádek. Pro začátek těch slovenských a českých. A samozřejmě, k tomu něco vydělat.
Nápad je jednoduchý: poskytnout rodičům hudební a zvukový doprovod k pohádkám, které sami budou svým dětem předčítat. Ale tak, aby nemuseli nic ovládat, spouštět a hlídat. Cílem se tedy stalo naučit mobil chovat se tak, že rodič může jen číst připravený text a přístroj se sám postará o všechno ostatní. Nechá šplouchat vodu, když hrdina pohádky něco hodil do řeky. Spustí zpěv ptáků ve chvíli, kdy mají cvrlikat vrabci. Začne s jásotem davů lidí, kteří opěvují císařovy nové šaty.
Jenže to také znamená, že takový mobil musí lidem rozumět. A to se ukázalo jako velmi náročná práce, takže vývoj nakonec trval rok a půl a technologie, obsah a další nutné náklady už spolkly přes 100 tisíc eur, což je přes 2,5 milionu korun. Plus pár tisíc na marketing a další peníze za práci, které si spoluzakladatelé nevyplatili. Naopak, zatím jde celý vývoj z jejich kapes. Teď to však vypadá, že je konečně hotovo alespoň do té míry, aby se aplikace mohla šířit.
Zatím se to daří. Na Slovensku je dostupná od června a má přes sedm tisíc uživatelů. Další naskakují od července v Česku, takže by se měla brzy dostat na deset tisíc stažení. „To, vzhledem k poměrně malým finančním nákladům vynaloženým na marketing, považujeme za dobrý začátek. Velmi dobře funguje vzájemné doporučování mezi rodiči, kteří si mezi sebou informace o aplikaci sdílejí,“ říká Ilya Novodvorskiy.
Technologie pro děti, ale jen tak trochu
Readmio je ukázkou aplikace, se kterou tvůrci přicházejí stále častěji. Balancují na tenké hraně: jak využít technologie pro děti, ale jen do té míry, aby je ještě rodiče vnímali jako přínosné? Ostatně, pokud sestavíte tým z poměrně zkušených třicátníků-rodičů, takové téma se brzy objeví.
Vedle Novodvorského jsou spoluzakladateli Readmio Jozef Šimko (COO), Martin Bruncko (šéf obsahu) a Radoslav Rajčan (vedoucí vývoje). Poznali se ve slovenské vývojářské firmě InloopX, kterou spoluzaložil právě Jozef Šimko a kterou později úspěšně prodal Avastu. Tam se Novodvorskiy dostal po několika pozicích v newyorských startupech, nastoupení do STRV a odjezdu do Prahy. V Česku je pět let a zalíbilo se mu tu. Stal se mimo jiné mentorem pro CzechInvest.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Hodně jsem se dozvěděl o české startupové scéně. Opravdu se mi líbí. Hodně se liší od New Yorku – není to tu tak šílené,“ popisuje. Ale není to ani jednoduché. Kromě spoluzakladatelů a vývojářů musel najít ještě řadu překladatelů, korektorů, tvůrců obsahu pohádek, ale třeba taky někoho, kdo vymyslí a připraví hudební doprovod a další zvukové efekty. Vývojáři spolupracovali třeba i se Slovenskou akademií věd, aby tak docílili co nejpřesnějšího poznání slovanských jazyků.
Právě funkce rozpoznávání řeči je zásadní. „V samém začátku jsme vyzkoušeli většinu dostupných komerčních služeb pro rozpoznávání řeči. Plně spokojeni jsme však nebyli ani s jednou,“ říká Novodvorskiy. Někde mu vadila cena, jinde rychlost. Pokud rodič čte, musí přístroj rozpoznat sdělení během pár desetin sekund – jinak se zvuk neobjeví na tom správném místě. Kromě toho tu byl problém s nepřesnými překlady pro češtinu a slovenštinu. A trénovat vlastní software od začátku by trvalo příliš dlouho a navíc by to bylo příliš nákladné.
„Nakonec jsme získali dostatek znalostí, které jsme s pomocí expertů na rozpoznávání řeči přetavili do ideálního řešení,“ slibuje šéf startupu. Tajemný popis toho, jak startup dospěl k rozpoznávání řeči, pak rozvede jen mírně. „Máme něco jako dohodu o mlčenlivosti,“ vysvětluje.
Ale jednoduše popisuje, že základní řešení od jiné společnosti vývojáři dokázali rozvinout už po svém. A to tak, že Readmio rozpozná ta správná signální slova v češtině a slovenštině právě během zlomku vteřiny. „Finální produkt je přesný na 99 procent a funguje i bez připojení k internetu,“ hlásí. A v tom je silná stránka celého nápadu.
V telefonu, tedy v bezpečí
Novodvorskiy narazil na to, že právě snaha o offline rozpoznávání řeči je něco, co může jít daleko za hranice pohádkových příběhů. Podle něj totiž splňuje jeden základní požadavek: rozpoznávání řeči zůstává v přístroji. Algoritmus pracuje jen tam. Data se neodesílají někam na cloud, s nadsázkou řečeno tedy nikdy nevisí někde ve vzduchu, kde jsou teoreticky dostupné ke zneužití, nebo kde by je alespoň bylo třeba o to víc zabezpečit.
To je pro některé firmy velmi lákavé. „Bavíme se teď o tom s jednou bankou. Potřebují silné zabezpečení a tohle je rozhodně zaujalo,“ popisuje Novodvorskiy s tím, že jde o jednu z velkých bank fungujících na Slovensku.
„Jsme teprve na začátku konverzace a s touto bankou jsme asi nejdál. Ale kdo ví, kam se dostaneme,“ říká Novodvorskiy a hned rozvíjí své představy: co takhle nadiktovat IBAN v mobilní bankovní aplikaci? Využít toho, že navigaci v aplikaci půjde konečně při řízení spolehlivě ovládat hlasem a ve vlastním jazyce?
Novodvorskiy se nechce zastavit. Než se na takovém produktu jako vývojovém nástroji dalším firmám dohodne, v jeho očích se nejspíš Readmio jako takové rozšíří v Česku a na Slovensku. Představuje si, že do konce roku si ho v obou zemích stáhne na 50 tisíc lidí. Aby se tomu přiblížil, poslední měsíce nejdříve u uživatelů a pak se svým týmem řeší hlavně to, co přesně rodiče od takové aplikace chtějí.
Cílem ambiciózního podnikatele je tak vytvořit lovebrand, ke kterému budou rodiče svým dětem dokupovat třeba trička s oblíbenými hrdiny dětských pohádek. Ostatně Novodvorskiy právě otevřel e-shop, aby trochu otestoval možnost takového výdělku. A pak se kouká po dalších zemích. První na řadě po Slovensku a Česku je Velká Británie. Tam hodlá se svým startupem vstoupit v září.