Red Bull poslal skejťáky dolů strmou ulicí Prahy. Náš závod nemá ve světě obdoby, hlásí Maxim Habanec

Downhillový závod Red Bullu byl nejen o tricích, ale i čase. A také o divácích, kteří potvrdili, že skateboarding má v Česku pořád velké zastoupení.

Filip HouskaFilip Houska

red-bull-steep-street

Foto: Jakub Zeman/Red Bull Content Pool

Momentka z Red Bull Steep Street

0Zobrazit komentáře

Pražská ulice Kostelní spojuje Národní technické muzeum s ulicí Dukelských hrdinů a na první dobrou nepůsobí nijak výjimečně. Tedy až do momentu, než se zaměříte na její profil. Patří totiž k nejstrmějším v Praze s ideálním povrchem k tomu, aby její asfalt okoušel vřískot koleček a dunivé dopady prken. Přesně takovou kombinaci hledal Red Bull k uspořádání nového konceptu závodů, z něhož běžným smrtelníkům tuhne krev v žilách. O víkendu ji pak proměnil na downhillovou trať a na start postavil špičkové jezdce z celého světa – a my jsme byli u toho.

„Pojďme raději dovnitř,“ říká mi Maxim Habanec a ukazuje na týmový autobus v barvách Red Bullu, který s firmou obráží všechny větší akce. Dobré rozhodnutí, protože hluk, který se v sobotu odpoledne linul jednou z ulic na Praze 7, byl opravdu znát. „Zatím to vypadá opravdu dobře a atmosféra je fantastická,“ usmívá se jeden z nejznámějších českých skateboardistů a zároveň člověk, který s nápadem na netradiční závod přišel.

Když jde totiž o skateboarding, standardně vidíte jezdce ve skateparcích, kde mají pečlivě rozmístěné překážky, potažmo se s nimi střetnete na asfaltových pláccích nebo rovnou v ulicích měst. Málokdy se ale stane, že byste je viděli jezdit z kopců. Minimálně za předpokladu, že nejde o longboarding, v rámci kterého se sjíždí na větších prknech s mohutnějšími kolečky. „Sjíždět na skejtu prudké kopce je mou vášní už dlouhé roky,“ říká Habanec.

S tím, jak cestoval po světě v rámci videosérie Skate of Mind, ho bavilo objevovat místa, která jsou strmá a zvládnou sportu dodávat jeho surovější podobu. Skateboarding je sám o sobě náročná disciplína – a jakmile se k ní přidá kopec, respektive ještě vyšší rychlost, jízda je o to intenzivnější. A nebezpečnější. Proto se mu v hlavě začal formovat nápad na nový typ závodu, kdy by na prudší ulice rozmístil překážky a nechal na nich vyřádit špičkové skateboardisty.

red-bull-steep-street_1

Foto: Jakub Zeman/Red Bull Content Pool

Maxim Habanec

„Jen se podívejte na lineup závodníků,“ říká mi Maxim Habanec a poukazuje na jezdce, kteří se venku připravují. „Je možné tady vidět Angela Cara, peruánského závodníka, který dokonce skončil pátý na olympiádě. Vedle něj je tady osmadvacetiletý Španěl Danny León, opět se zkušenostmi z olympiády. Sjela se sem opravdová špička z celého světa. A pak jsem tady já, kdo ovšem jen nezávodí, ale také celou akci organizuje a zaštiťuje,“ dodává.

Vzhledem k tomu, že je Habanec jedním ze sponzorovaných sportovců Red Bullu, se do překlopení jeho myšlenky ve skutečnost zapojil i právě on. Nejprve se s Prahou 7 domluvili na uzavření ulice Kostelní, pak na ni navozili překážky – od malých ramp přes zábradlí až po popelnice –, okolo prostoru rozmístili stánky se zásobami plechovek a přivezli samozřejmě i Sauruse, dost možná nejzábavnější služební auto, které kdy uvidíte.

Atmosféra byla hutná – a pořádně hlasitá. DJ to hrál na notu typických punkrockových pecek z přelomu tisíciletí, takže o dunění reproduktorů nebyla nouze. V nějakých místech tak nebylo slyšet vlastního slova, čemuž ostatně nahrávaly i zástupy štěbetajících a křičících lidí, kterých byla ulice plná. Intenzita zážitku se navíc stupňovala s odbíjením hodin, během kterých skateboardisté trénovali na kvalifikace, respektive ostré starty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby mohli jezdci, kterých se na startovní rovinku postavilo zhruba dvacet, pomýšlet na vítězství, nesměli se během sjezdu soustředit jen na provedené triky – důležitou roli hrál v celém konceptu čas. Čím rychleji se dostali do cíle, tím větší šanci na výhru měli. O bodech pak rozhodovala tříčlenná porota. „I když ve světě existují závody z kopce s překážkami, nikdo do nich nezapočítával i čas. To z našeho Red Bull Steep Street dělá unikát,“ vysvětluje Habanec.

Výzva to byla například i pro Douwea Macareho z Nizozemska, který patří k nejlepším streetovým skateboardistům na světě. A také pro Davida Luua, mimo jiné tvář nové edice Footshopu, kde figuruje spolu s tenistkou Markétou Vondroušovou, jež před týdnem jako třetí Češka v historii vyhrála slavný Wimbledon. Fanoušci českého skateboardingu mohli během závodu pozorovat i legendárního Martina Peka.

red-bull-steep-street_7

Foto: Jakub Zeman/Red Bull Content Pool

Brandon Valjalo

„Všechny ty závodníky znám ze závodů různě po světě, jsme kamarádi – a když jsem jim řekl o tomto typu závodu, neváhali dorazit, což jen potvrdilo, že takový koncept může dávat smysl. Než se ale něco začalo dávat dohromady, potřebovali jsme souhlas Prahy 7, protože jsem vybral ulici Kostelní, která je nejvhodnější kvůli povrchu a sklonu. A skejťáci tady jezdí už dlouhá léta. Bez větších problémů nám vyšla vstříc,“ říká Habanec pro CzechCrunch.

Pro samotného Habance skončil závod na třetím místě, první dvě příčky patřily závodníkům ze zahraničí. „Myslel jsem si to. Už na začátku jsem říkal, že čeští jezdci asi nebudou mít příliš mnoho šancí,“ říká tvůrce akce a odkazuje na zmíněného Dannyho Leóna, který se umístil na druhém místě, a Douwea Macareho, který si odnesl pomyslné zlato a stejně jako ostatní na bedně i finanční odměnu.

„Když jsem se včera ráno probudil, myslel jsem si, že můžu zajet dobře,“ říká ve vyjádření k závodu jeho vítěz. „A když nakonec přišlo první kolo, bylo jasné, že mám šanci. Další kola už šla jen líp a líp. Sebevědomí u mě sehrálo velkou roli. Koncept tratě mě bavil, překážky byly v ideální velikosti, jízda nebyla ani extrémně rychlá, ani příliš pomalá. A když jsem pak na závěr mohl dopadnout do matrace (do které jezdci záměrně padali kvůli brždění – pozn. red.), to byla asi ta nejlepší část,“ doplňuje Macare.

Futuristická palubovka rozsvítila basketbalové mistrovství juniorek. Animace pro ni tvoří česká firma

Agentura Go4Gold se při sportovních utkáních snaží dostat diváky do varu. Na MS juniorek v basketbalu na kurtu promítá animace, statistiky i reklamy.

Jiří BlatnýJiří Blatný

asb

Reprofoto: FIBA Media/YouTube

O animace na futuristické palubovce se stará česká agentura Go4Gold

0Zobrazit komentáře

Rozšířená realita při sportovních televizních přenosech už nějakou dobu nabízí divákům u obrazovek doplňující informace o vývoji utkání. Aby člověk mohl takovou věc zažít, musel se dosud na sport dívat na obrazovce. O doplňující zážitek tak přišli diváci, kteří sedí přímo na tribunách. Na letošním juniorském mistrovství světa basketbalistek ve Španělsku pořadatelé proto pro vyřazovací část turnaje představili speciální palubovku složenou z LED obrazovek a skla, na které diváci přímo v hale vidí statistiky i reklamy. Animace na ni tvoří a vysílá česká firma Go4Gold.

Unikátní kurt, na kterém se odehrává závěrečná část šampionátu v Madridu, vymezuje hrací plochu a ukazuje všechny potřebné čáry. Kromě toho ale umožňuje zobrazení různých grafik a animací. Za technologií stojí německá firma ASB GlassFloor. Produkt s názvem LED Court je složený ze dvou vrstev. Ta na povrchu je z vrstveného skla, keramických materiálů a hliníku. Pod ní jsou obrazovky, díky kterým může pořadatel stisknutím tlačítka změnit design a barvu hřiště, promítat přímo na palubovce videa či herní statistiky nebo reklamy. Funguje prostě jako obří obrazovka.

FIBA, řídící organizace světového basketbalu, technologii už testovala v lize 3×3 Pro League, kde se ve hře tři na tři hraje na jeden koš. Na velké celosvětové akci se nicméně ukazuje poprvé nyní na mistrovství světa ve Španělsku. Palubovku si ve čtvrtfinále vyzkoušely i české juniorské reprezentantky, které v zápase podlehly Američankám.

Naše basketbalistky ale nejsou jedinou českou stopou na turnaji. Tvorbu veškerého obsahu, který se na futuristické palubovce objevuje, má na starosti česká agentura Go4Gold. Firma se nejvíce soustředí na tvorbu show na stadionech, kde vytváří koncepty zábavy pro velkoplošné obrazovky nebo ceremoniály. Tvoří ale i klasický digitální obsah. „Věříme, že tato inovace posune sportovní průmysl o krok dál a přinese nové možnosti pro hráče, partnery i diváky,“ uvádí Tadeáš Drahorád, kreativní a generální ředitel firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pokud se technologie osvědčí, je takřka jisté, že ji již brzy uvidíme i na těch největších mezinárodních turnajích asociace FIBA nebo při utkáních zámořské NBA. Nejlepší basketbalová liga světa už dnes o zmiňovanou technologii jeví zájem,“ říká Marek Herna, který se v Go4Gold stará o marketing. Ve firmě si tvorbu animací po rozšířenou realitu při ostře sledované sportovní akci vyzkoušeli i vloni na podzim, kdy do pražské O2 areny dorazila americká hokejová NHL. Tehdy divákům u obrazovek předvedli třeba honičku maskotů zámořských týmů.

Technologii LED Court mohou kromě fanoušků využívat i sportovci třeba k interaktivnějšímu tréninku. Koučové mohou na tabletu malovat herní situace či signály, podobně jak to běžně dělají s tabulkou a fixem v ruce. Kresba se díky technologii rozsvítí přímo na palubovce. „Při tréninku střelby si třeba můžete označit místo, odkud máte střílet,“ vysvětlil pro Sports Business Journal Bart Prinssen, který ve FIBA vede oddělení schvalující použití nového vybavení.