Remoska se usídlila v super digitální továrně, která odolá Číně i hackerům. Teď zamíří na mladé

Remoska jde kupředu. Kromě digitalizované továrny chystá i vlastní aplikaci, ve které uživatel najde recepty i nákupní seznam.

Eliška NováEliška Nová

remoskaStory

Foto: Remoska / CzechCrunch

Petr Vaněček, šéf Remosky

0Zobrazit komentáře

Patří do československých dějin. Svědčí o tom i fakt, že je Remoska vystavená v Národním muzeu v Praze. Už to ale není stejná Remoska. Firma se loni přestěhovala do nového moderního závodu v Kopřivnici, který je ve velké míře postavený na digitalizaci. Do budoucna chystá mobilní aplikaci, která pečicí troubu přiblíží mladým.

Známých českých značek jsou desítky. Takové, které stále jsou v českém vlastnictví, by se ale daly spočítat na prstech jedné ruky. A Remoska je jednou z nich. Firma letos oslavila šedesáté výročí od doby, kdy získala ochrannou známku. Vynález Oldřicha Homuty se v roce 1964 zhmotnil ve státním podniku Remos, což je zkratka pro Revize, Elektro, Montáže, Opravy, Servis. Od roku 2017 ji většinově vlastní karvinský podnikatel Zdenek Sartoris.

Pro mnohé představuje pečicí mísa stále dávnou minulost. Nové vedení se s ní ale nyní snaží proniknout i do moderních dějin. „Remoska zůstávala produktovým manufaktorním výrobcem jedné pečicí mísy. My jsme se pokusili ji zásadním způsobem omladit a získat pro ni mladší portfolio zákazníků,“ říká generální ředitel firmy Petr Vaněček.

Remoska chce v nové době budovat především značku a vyhnout se tak osudu jiných produktů, jejichž název se stal synonymem pro výrobek samotný. Příkladem může být značka Lux, která se později vžila s malým písmenem pro všechny vysavače, nebo Jeep, název automobilky, který se používá pro všechna terénní vozidla. Když konkurence uvedla na trh jiné pečicí trouby, mnozí je označovali jednoduše jako remosku. A právě proti tomu dnes tato společnost bojuje.

remoska2

Přečtěte si takéČeský vynález remoska se vyrábí už 60 let. Chystá se nový designČeský vynález, který se vyrábí už 60 let. V Kopřivnici chystají i remosky s designem od Pininfariny

Pomoci k upevnění značky má široké portfolio výrobků. Nyní se tak pod ní vyrábí kuchyňské nádobí od hrnců přes pánve až po další elektrické vychytávky. Do portfolia firmy dnes patří například také horkovzdušné fritézy nebo jednoplotýnkové vařiče. S tím vším Remoska dobývá především Česko, vyváží ale také na Slovensko a do Polska. Velké jméno má pak také ve Velké Británii.

Tam ji propagovala Milena Grenfell-Baines, později známá jako Lady Remoska. Původním jménem Milena Fleischmannová byla jedním z Wintonových dětí. O pečicí troubě se dozvěděla od své sestřenice v Praze, která si ji přála k Vánocům. Jednu si nakonec Angličanka koupila i pro sebe. Byla s ní natolik spokojená, že se pak zasloužila o to, aby měla Remoska svého obchodního zástupce ve Velké Británii.

Prodalo se jí tam přes 350 tisíc kusů a stala se hitem. Dodnes v království existují kuchařky, které se zaměřují na recepty z pečicí trouby. Remoska se tak ujala v Anglii podobně jako třeba slovo robot. Jednu navíc vlastní i král Karel III. Tomu ji, ještě jako následníkovi britského trůnu, věnovala právě česká rodačka.

K širokému portfoliu výrobků má pak společnosti pomoci nový závod. Firma, která kdysi sídlila ve Frenštátu pod Radhoštěm, se odstěhovala do nedaleké Kopřivnice. Zatímco v původní fabrice byla schopná vyrobit maximálně sedm tisíc remosek měsíčně, v novém je to sedm tisíc týdně.

Zároveň v nové hale vznikl prostor pro partnerskou výrobu, kdy Remoska vyrábí pánve a hrnce pod jinými značkami. Magentové pánve si tu nechává vyrábět například  T-Mobile, který je využívá v rámci svého bonusového programu. „Měla by to být nejrychleji rostoucí divize firmy. Díky green dealu dostává prim zboží, které se vyrábí v místě, nepřeváží se a nevytváří tak velkou uhlíkovou stopu. To nám hraje do karet,“ líčí Vaněček s tím, že nyní probíhají jednání s dalšími hráči o přesunu výroby do Kopřivnice. Jedna směna tu tak vyrábí pro Remosku, druhá pro velké hráče, třetí menší zakázkovou výrobu třeba právě pro mobilního operátora.

Díky green dealu dostává prim zboží, které se vyrábí v místě, nepřeváží se a nevytváří tak velkou uhlíkovou stopu.

Firma ale zároveň sází na ono omlazení, kterému má pomoci mobilní aplikace. Její vývoj společnost dokončila s podporou Evropské unie loni. Aplikace umí zapnout remosku na dálku, nastavit čas, stejně jako intenzitu pečení. Z kanceláře je tak například možné doma zapnout stroj a zvolit režim pomalého pečení na dvanáct hodin.

Součástí jsou také recepty, které se vytváří rovněž v Kopřivnici – kromě výroby je tu také kulinářské centrum. Zároveň má aplikace například i nákupní seznam, kde si člověk odškrtá, co potřebuje koupit. Do budoucna se plánuje i možné překlápění nákupních seznamů do online objednávek některého z internetových prodejců potravin. Aplikaci bude možné používat u všech typů remosek, které mají odnímatelný kabel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

No a konečně chce firma vytvořit nové výzkumné a vývojové centrum, kde by se vyvíjely nové produkty a následně ve fázi prototypů testovaly, jak z hlediska funkčních vlastností, tak z hlediska kvality. Počítá se také s kurzy vaření v kulinářském centru, které nyní slouží především pro prodejce. Ti si tu můžou vyzkoušet produkt, který následně prodávají. V létě sem ale chodili vařit například i děti z příměstského tábora.

To všechno firma může dělat nejen díky tomu, že se odstěhovala do nového závodu, ale také proto, že svou výrobu zdigitalizovala. K tomu si Remoska přizvala IT společnost Soitron. „Když jsme před mnoha lety přišli, byla to typická firma řízená stylem papír tužka. To funguje, ale jen do určité úrovně velikosti. Remoska ale chtěla na desetinásobek výroby, což znamenalo digitalizovat a zároveň odolat asijské konkurenci i hackerským útokům,“ líčí ředitel obchodního rozvoje Soitronu Zbyszek Lugsch.

Remoska se tak se Soitronem vrhla do průmyslu 4.0. Dovedla ji tam desetigigabitová páteřní síť, která zajišťuje propojení části továrny se servery, firewally a dalšími komponenty. Celá fabrika je rozdělená do několika zón, přičemž každá se chová jako samostatný celek. Když v jednom dojde k problému, lze ho odříznout, vyřešit problém a znova připojit do provozu bez dopadu na zbytek závodu. To všechno je možné díky speciálnímu IT řešení, které je vhodné do průmyslového prostředí. Srdcem toho všeho je pak lokální serverovna. „Firma je velmi dobře zabezpečená. To všechno se podařilo za náklady, které jsou pro Remosku adekvátní,“ dodává Lugsch.

Pokusili jsme se firmu zásadním způsobem omladit a získat pro ni mladší portfolio zákazníků.

Cílem bylo ale nejen továrnu zabezpečit, ale také optimalizovat výrobu. Linka je plně robotizovaná a potřebuje minimum lidské asistence. Počet zaměstnanců tak nebude potřeba navýšit ani při nárůstu objemu výroby. Digitální je rovněž sklad, který využívá princip drive-in. Řízená je nejen samotná výroba, systém pomáhá i s efektivnějším plánováním, zvyšuje produktivitu a snižuje plýtvání. Remoska ví o každém stroji, jakou má kapacitu, jak pracuje, jestli je na něm nějaký prostoj. IT společnost zároveň zajistila, že se v Remosce monitorují a sbírají data o spotřebě elektřiny, plynu a vody. Data se pak odesílají do systému, který vyhodnocuje a optimalizuje energetickou náročnost výroby.

Digitalizace je zároveň připravená na příchod inteligentní remosky. „Podle počtu remosek, které budou v daném okamžiku připojené, bylo potřeba zajistit flexibilitu využití kapacity serverů. A na to je ideální cloud. Hardwarová infrastruktura je integrovaná s cloudem, díky čemuž jsou IT systémy flexibilní,“ dodává manažer Soitronu.

Investice do nové továrny včetně její digitalizace vyšla na stovky milionů korun. Společnost je díky tomu vůbec poprvé ve ztrátě, zisku chce znovu dosáhnout v roce 2027. Loňské tržby činily 122 milionů korun.

Sotva se probudil, myslel na alkohol. Závislost Tom Holland zvládl, teď uvádí vlastní verzi piva

„Dobrý soused Spider-Man“ pod značkou Bero uvádí tři typy plechovek nealkoholického piva. Spolu s tím nasazuje své značce prémiový, lifestylový punc.

Filip HouskaFilip Houska

tom-holland-4

Foto: Bero / CzechCrunch

Tom Holland

0Zobrazit komentáře

Neměl ráno, kdy by se neprobouzel s myšlenkami na drink. A během dne si často představoval, jak si nějaké dobré pití nalije. Třeba rovnou o natáčecí pauze, když věděl, že na něj v lednici čeká vychlazený chmelomok. Známý herec Tom Holland se tak pomalu dostal do alkoholové spirály, ze které nebylo cesty ven. Proto se filmový Spider-Man rozhodl k ráznému kroku, který nyní doplňuje o nový byznys. V rámci něj buduje lifestylovou značku piva. Nealkoholického piva.

Tom Holland o sobě ví, že umí pít. Přiznal, že za několik let více či méně pravidelného popíjení si dokázal vypěstovat jistou alkoholovou odolnost, tudíž snesl hodně. Možná až příliš – a nejvíce si toho všiml před třemi lety v prosinci, kdy měl volnější období a zkrátka se hrátkám s nádechem ranní kocoviny oddával. Pak ale přišel leden, svatý měsíc pro všechny, kteří mají v plánu s pitím skončit.

„Řekl jsem si, že budu mít suchý leden. A když to vydržím, utvrdím se v tom, že nemám závislost. Jenže celý měsíc jsem myslel jen na alkohol, tak jsem se rozhodl potrestat a řekl si, že to natáhnu do února,“ vzpomíná britský herec v podcastu Jaye Shettyho na své krušné střízlivé začátky. „Od února jsem pokračoval do června. A teď už přes dva roky vůbec nepiju,“ dodal.

liquid-death_1

Přečtěte si takéLiquid Death: Jak se z vody pro vraždu žízně stal miliardový byznysVypadá jako pivo, ale je to voda aneb Jak se z Liquid Death stal miliardový byznys

Měl obavy z toho, co na to řeknou přátelé, když si místo piva v baru objedná limetkovou sodovku. Ti ho ale naopak podpořili. A když se ke všemu přičte to, že se začal mnohem lépe cítit, mentálně i fyzicky, vyšel ze své alkoholové spirály jako vítěz. Sám ale moc dobře ví, že společnost může být proti zarytým abstinentům celkem přísná, a tak teď k narušení statu quo přispívá svým dílem.

Rozhodl se rozjet svůj vlastní byznys, v rámci kterého nabízí nealkoholická piva. Pojmenoval ho jako Bero a do sortimentu na úvod zařadil tři druhy (ležák, pšeničné a IPA), u kterých garantuje, že mají méně než půl procenta alkoholu. Designově to pak jeho nová značka hraje na noty prémiovosti. Skoro by se dalo říct, že na první pohled má jít o pití pro vyšší třídu.

Ostatně kdyby se třeba Lacoste rozhodlo investovat do produkce vlastního piva, vypadala by jeho marketingová estetika velmi podobě. V Hollandově značce se to hemží tenisovou symbolikou, přesně střiženými, pletenými vestičkami a všeobecně tlumeným, distingovaným přístupem. Součástí je dokonce exkluzivní klub, kde mohou zákazníci sbírat body za nákupy.

Bero tak není postavené jen na (ne)pivu, ale i na lifestylu, což potvrzují i doplňky typu jednoduché oversized mikiny, cestovní chladničky, která vypadá spíše jako sportovní taška, kšiltovky… a samozřejmě zelených podtácků.

Je to jeden z důležitých parametrů pro ty, kteří chtějí do „alkoholové společnosti“ zapadnout.

„U Bero jsem cítil velkou příležitost nejen vytvořit fantastické pivo, ale také produkt, který vám usnadní žít váš nejlepší život,“ zmínil osmadvacetiletý rodák z Kingstonu u Londýna. Zatím si ale jeho (ne)pivo objednají pouze lidé ze Spojených států, kteří zaplatí v přepočtu šedesát korun za plechovku (0,3 l). Na mezinárodní trhy dorazí novinka až v dalších vlnách.

Pro mnohé bude Bero znamenat další možnost, jak si vychutnávat nealkoholické pivo, které svým vzhledem evokuje to skutečné. Ostatně to je jeden z důležitých parametrů pro ty, kteří chtějí do „alkoholové společnosti“ zapadnout. Na první dobrou totiž jen málokdo pozná, že si vychutnává něco, co s alkoholem prakticky nemá nic společného.

Na podobném principu se mimo jiné rozjela americká značka Liquid Death, která pro své perlivé a neperlivé vody nasadila tak agresivní design, že když si její plechovku člověk vychutnává v baru, nepůsobí to jako pěst na oko. Naopak se právě přibližuje spíše pivu, což jí rozevírá manévrovací pole pro cílení na širší sortu zákazníků.

Že je trendy nepít alkohol, se postupně projevuje také v Česku. CzechCrunch před nedávnem testoval nápoje od e-shopu Bezkocoviny.cz, které nejednoho člena redakce překvapily. V létě si pak posvítil na rovných sedmnáct značek nealkoholických piv – a ty nejchutnější vybral do článku. Některé jsou vskutku k nerozeznání od alkoholických verzí.

Jestli se k trendu nealkoholického pití přidají i další známé osobnosti, se teprve uvidí. Zatím je to totiž tak, že velké hvězdy amerického showbyznysu vsází spíše na pravý opak. Například herec Ryan Reynolds rozjel vlastní gin, který následně za velké peníze prodal, Dwayne „The Rock“ Johnson čaruje se svou tequilou, Leonardo DiCaprio investoval do organického šampaňského. A takových příkladů je celá řada.