Report: Skypicker vs Čedok aneb rozdíly mezi startupem a tradiční cestovkou
Ve čtvrtek 25. února proběhlo druhé setkání seriálu Eshopista v roce 2016, které nabídlo duel Jiřího Hlavenky z českého startupu Skypicker s Jiřím Pikrtem z tradiční české cestovní kanceláře Čedok.
Duel tradičního prodejce zájezdů Čedok a jednoho z nejvýraznějších českých startupů posledních let Skypicker přinesl zajímavé informace o vnitřním fungování obou firem i jejich budoucích plánech. A došlo i na vzájemné hodnocení konkurentů.
Hned úvodní představování obou zúčastněných společností ukázalo, jak velké rozdíly v pojetí jejich byznysu panují. Jiří Hlavenka, jeden ze zakladatelů a investorů Skypicker, označuje tento projekt za svého druhu e-shop, který prodává produkt jménem letenka. „Krása je ve schopnosti věci zjednodušit. My de facto děláme Idos pro letenky,“ vysvětluje. Čedok vznikl již v roce 1920 a je podle Jiřího Pikrta, ředitele e-commerce, zaměřený na klientelu vyžadující jistotu. „Neradi spojujeme značku Čedok se slovem starý, raději bych ji spojil se slovem tradiční,“ říká.
Rozdíl je už v přístupu
Tomu odpovídá i cílová skupina a přístup k ní. „Majorita našich zákazníků jsou rodiny s dětmi. Možná ještě lépe řečeno jsou to zákazníci, kteří chtějí mít dovolenou v klidu a bez starostí,“ říká Pikrt. Podle Jiřího Hlavenky je situace v leteckém průmyslu specifická – řada leteckých společností spolu nekomunikuje, z čehož vznikají zbytečné problémy. „Aerolinky dávají k dispozici jen část nabídky a dat. Ale jde jen o malou část letů – vysoce vytížené linky. Nejsou tam low costy, nebo když už, tak jen některé low costy,“ říká. Síla Skypickeru pak tkví v možnosti odhalovat více kombinací letů a leteckých společností.
Co se stane se zákazníkem, kterému uletí letadlo? Skypicker v takovém případě vše hradí a koupí nejbližší letenku. „Hlavní přínos Skypickeru je v hledání kombinací. Pracujeme s 3 000 letišti po celém světě a aktualizace musejí být na minutové bázi,“ vysvětluje.
Čedok je český, Skypicker světový
Kolik lidí se vrací a Skypicker znovu využívá? „Myslím, že moc ne. Je to šílená burza, první sedadlo je za 300 Euro a poslední za 40. Myslím, že na to aerolinky brzo dojedou,“ myslí si Hlavenka a dodává: „Hlavní trhy máme v Evropě, Asii, Pacifiku. Česko je malinký trh, tvoří tak 0,5 %.“ Výhoda Skypickeru je podle něj ve skutečnosti, že prodává letenky, které by jinak aerolinky neprodaly. „Díky tomu nás začínají mít rády,“ myslí si.
Podle Jiřího Pikrta se aktuálně až 90 % zákazníků Čedoku informuje na webu. „Online je pro nás důležitý, naším cílem je následovat trend na trhu a focus na online ještě více podpořit,“ říká. Co se týče práce se zákazníkem, Čedok má dnes věrnostní program a dává trvalé slevy každému, kdo s ním cestuje. „Myslím, že jsme schopni dělat zásadní rozhodnutí velice rychle,“ komentuje Pikrt stávající nastavení uvnitř společnosti.
(Ne)jistá budoucnost
Jaká je budoucnost Skypickeru a Čedoku? „Vy jste tu sto let a já vím, že ještě za sto let určitě budete. My můžeme šlápnout vedle a po třech letech skončit. Počítáme s nejistotou a na jistotu si ani nehrajeme. Vy, pokud jste tu už sto let, tak jedete na jistotu, a já to chápu,“ říká Hlavenka k budoucnosti obou firem. Na otázku, co by se muselo stát, aby tu Čedok nebyl, Pikrt odpovídá: „No, to nevím (smích). Když nám vypadnou nějaké destinace, sedíme nad tím a přepočítáváme. Nejsme ale závislí třeba na 2 nebo 3 destinacích, takže to naženeme jinde. Nezávidím cestovním agenturám, které se zaměřují třeba jen na 2 až 3 destinace.“
Hlavenka k tomu dále říká: „Vy jste pod tlakem. Bráníte se statečně, ale jste pod tlakem. Líbí se mi, co děláte, bezva brand, držte si to svoje, ale stoletou firmu nepředěláte na startup. Těžte ji, dokud to jde.“ Podle Pikrta si je Čedok vědom ohrožení tím, co vzniká na trhu: „Nerad bych ale, aby to vyznělo jako duel. Jsme na jiných trzích, s vašimi názory na trh s letenkami se nedá nic jiného než tiše souhlasit. Stále tu ale bude skupina lidí, kteří budou chtít cestovat organizovaně a nebudou chtít celé dny vyhledávat letenky.“
Český zákazník je specifický
Pokud jde o vývoj na trhu, Pikrt upozorňuje na skutečnost, že český zákazník se stále chová jinak než západní. „Český trh není first minutový, západní Evropa ale je. Hotelům v destinacích je jedno, zda zaplní hotel Čechy nebo Němci, takže uvidíme, jak to bude letos vypadat s last minute. Oblíbené destinace jsou už hodně obsazené.“ Jiří Hlavenka se zase vyjádřil k medializovanému záměru Skypickeru investovat do vlastních letadel. „Nevíme, jak vlastnit letadla, ale rádi bychom si nějaké pronajali. Chceme najít někoho, kdo je k tomu kompetentní. Myslím, že toto se uskuteční v dubnu nebo květnu letošního roku. Je to nízko rostoucí ovoce, které chceme sklidit.“
Pokud jde o marketing, názory obou účastníků se rozcházejí. Skypicker žádný marketing neplánuje. „Asi ne. Pozor na to, Skypicker je de facto pro celý svět – pokud se budeme snažit tlačit naši značku, musíme si být jistí, že náš produkt je lepší než produkt konkurence,“ říká Hlavenka. Čedok dnes disponuje mailingem se statisíci kontakty, které segmentují, což prý přináší dramaticky jiné výsledky. Změna nastala také v práci se sociálními sítěmi. „Čedok spojuji s přívlastkem „nejtradičnější“ – ale některými je možná chápán jako cestovka „pro starý“. Proto jsme v poslední době navázali kontakt s Teri Blitzen, která má Čedok přizpůsobit mladé generaci,“ upřesňuje Pikrt.
Skypicker? Zatím růst, zisk nechceme
Na závěr diskuse přišla řeč na peníze i zábavu. „Jsme schopni peníze vyrábět, ale dáváme přednost růstu,“ říká Jiří Hlavenka k otázce finančních výsledků Skypickeru. „Za rok a půl jsme proinvestovali 1,5 milionů Kč, což není mnoho.“ Na otázku, zda se ve Skypickeru stále tolik pije, Hlavenka odpovídá: „Už to není tak strašné jako na začátku. Programátorská banda chlastá, musí si vyprázdnit mozky.“ Jiří Pikrt ale kontruje a dodává, že i v Čedoku „se pije“.
V případě Čedoku došlo též na diskusi o budoucích plánech. „Pro nás je výzvou web – teď není mobilní ani responzivní. To chceme zlepšit,“ říká Pikrt a pokračuje: „Čedok je přesně to, co čekáte. Nemůže vás potkat žádné překvapení.“