Rivian a Mercedes chtějí spojit síly. Výsledkem mají být elektrické dodávky vyráběné v Evropě

Současné plány hovoří o dvou elektrických vozech, které mají vznikat v nové továrně ve střední či východní Evropě.

amazon_rivian

Foto: Amazon

Elektrická dodávka Amazonu od automobilky Rivian

0Zobrazit komentáře

Elektrické vozy automobilky Rivian jsou prozatím určené výhradně pro zákazníky ze Spojených států, mladá americká automobilka již však střádá plány, jak se dostat i na starý kontinent. Pomoci s expanzí by jí mělo také partnerství s Mercedesem, se kterým se chce pustit do výroby dodávek na elektrický pohon.

Zatímco Mercedes-Benz má s produkcí užitkových vozů bohaté zkušenosti, Rivian zde platí za nováčka, byť zcela bez zkušeností také není. Na základě kontraktu se společností Amazon pro ni vyrábí elektrické dodávky, které vyjely do ulic v červenci. Amazon by navíc měl držet objednávku na 100 tisíc kusů této dodávky

Právě ve vývoji elektrododávek pro Amazon Rivian naplno zužitkovává své know-how týkající se elektromobility jako takové. Tohoto know-how chce využít Mercedes, s nímž by se Rivian mohl začít podílet na produkci hned několika modelů dodávek poháněných elektřinou.

Svůj záměr obě značky již stvrdily podepsáním memoranda, nicméně záměr o založení nového podniku ještě musí posvětit svým povolením příslušné regulační úřady.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Plány automobilek hovoří o produkci dvou velkých dodávek poháněných elektřinou. Jedna by měla stát na elektrické platformě Mercedesu s označením VAN.EA., druhá bude postavena na platformě Rivianu, která byla vyvinuta právě pro potřeby dodávek pro Amazon.

Vozy by měly být vyráběny ve zbrusu novém závodu uzpůsobeném pro produkci elektrických vozidel, který vznikne přestavbou některého ze závodů Mercedesu ve střední či východní Evropě. Stát by se tak mělo v průběhu příštích pěti let.

Na podrobnější informace jsou prozatím obě společnosti skoupé, nicméně účel vzájemného partnerství je naprosto jasný – přinese nákladovou efektivitu, díky které budou moci nabídnout dostupný vůz pro komerčního zákazníka.

Podobná spolupráce se původně rodila i mezi Rivianem a Fordem, který je nejen investor značky, ale měl v plánu s ní spolupracovat na vývoji a produkci elektrického pick-upu. Z důvodu vysoké vytíženosti Rivianu se však nakonec pustil do plnění elektrických cílů na vlastní pěst. Ostatně vztahy mezi oběma americkými automobilkami byly rozladěny ne příliš pozitivními hospodářskými výsledky Rivianu, které se měly promítnout i do hospodaření Fordu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Stanou se solární auta budoucností dopravy? Na jejich vývoj míří miliardy, zájem mají i zákazníci

Zatímco Sono Motors nabízí solární vozítko za pár set tisíc, Lightyear chce za to své několik milionů. Cíle však mají obě společnosti podobné.

lightyear_1

Foto: Lightyear

Solární elektromobil značky Lightyear

0Zobrazit komentáře

O technologii solární panelů se aktuálně hovoří především jako o jednom z nástrojů, který může zmírnit dopady energetické krize na domácnosti. Některé automobilky však vidí v kolektorech sluneční energie způsob, jak řešit mobilitu. A veřejnosti se takto poháněné vozy zamlouvají. Německý výrobce Sono Motors proto hlásí již dvacet tisíc objednávek na svůj model Sion a nizozemský Lightyear oznámil další miliardovou investici.

Vozidla poháněná silou slunce byla ještě nedávno výsadou vysokoškolských týmů, které mezi sebou soupeřily, čí vozítko dojede nejdále. Jejich výtvory ostatně připomíná model americké značky Aptera, jejíž futuristicky vyhlížející stroj Sol dokáže ujet až 1 600 kilometrů.

Spíše než o praktické využití v reálném světě však jde tvůrcům Solu o to světu dokázat, že je vůbec možné vyrábět solární vozidlo s tak vysokým dojezdem a není s ním problém vyjet ani na silnice. Pomineme-li ale SUV se solární střechou od Fiskeru, musíme se za skutečně „použitelnými“ solárními vozy vydat do Evropy, a to konkrétně za značkami Sono Motors a Lightyear.

Prvně jmenovaný mnichovský výrobce pracuje na modelu Sion, který byl poprvé představen v roce 2017. Sion je zajímavý tím, že zatímco jiné solární vozy využívají panely umístěné na střechách, předních kapotách či zádích, v jeho případě pokrývají téměř celou karoserii.

aptera-sol1

Foto: Aptera

Aptera Sol dokazuje, že i vůz poháněný paprsky umí být praktický

Na voze je umístěných 456 solárních článků, díky kterým by měl být schopný ujet pouze na sílu slunce průměrně 112 kilometrů týdně, přičemž ve skutečně slunných oblastech by se mělo jednat o dvojnásobnou vzdálenost.

Může se to zdát jako relativně krátká vzdálenost, automobil je však také vybaven baterií o kapacitě 54 kWh, která při plném nabití vystačí na 305 kilometrů a kterou lze nabíjet z klasické sítě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Baterie je navíc obousměrná, díky čemuž z vozu dělá pojízdnou nabíječku schopnou napájet jiná zařízení výkonem až 2,7 kW.

Tyto zajímavé technologické parametry měly oslovit již na 20 tisíc zákazníků, kteří si na Sion, který by měl být vybaven také mechovou filtrací, udělali rezervaci. Průměrná výše zálohy činí dva tisíce eur, tedy necelých 50 tisíc korun. Jejich složením má zákazník splaceno téměř 10 procent z předpokládané ceny vozu, která je aktuálně vyčíslena na 25 126 eur, tedy přibližně 617 tisíc korun.

Díky tomu by měl Sion představovat vůbec první masově dostupný solární elektromobil. Jeho produkce by měla začít v druhé polovině příštího roku s tím, že zakladatelé značky si kladou za cíl vyrobit do sedmi let na 257 tisíc kusů.

sono-motors-sion2

Foto: Sono Motors

Solární elektromobil Sion od Sono Motors

Právě cena je to, čím se Sion výrazně liší od jiného evropského vozu na solární pohon, kterým je model 0 od nizozemské společnosti Lightyear. Ta má v úmyslu nabízet svůj výtvor se solárními panely tradičně umístěnými na střeše, zádi i přídi za sumu, která má o jednu nulu víc. Lightyear 0 tak bude dostupný za 250 tisíc eur, tedy více než šest milionů korun.

Za tuto částku zákazníci získají automobil s dojezdem 725 kilometrů, přičemž 70 kilometrů by měl být schopen ujet pouze díky síle slunce.

Na výrobu Lightyear 0, který bude stejně jako Sion produkován ve Finsku, již dříve společnost získala investici přesahující jednu miliardu korun. Tu nyní doplňuje další investice ve výši 81 milionů eur, tedy bezmála dvě miliardy korun.

lightyear1

Foto: Lightyear

Lihtyear 0, první model značky Lightyear

tomas-vlcek-1-1

Přečtěte si takéStrnadova CSG vstupuje do světa AI. Je hladová po akvizicíchStrnadova CSG vstupuje do světa umělé inteligence. Zakládá novou subdivizi a je hladová po akvizicích

Novinka by se měla dostat na silnice ještě letos s tím, že vysoká pořizovací částka by měla společnosti umožnit pracovat na novém modelu, který by měl být podstatně dostupnější.

Cílem zakladatelů je přinést na trh solární vozidlo, které bude podobně jako Sion od Sona nabízeno za cenu běžného vozu s konvenční pohonnou jednotkou.