Rivian zahájil výrobu amerického snu, který by možná ocenil i papež František. Tomu však zatím musel stačit Enyaq

rivi-min-1

Foto: Rivian/CzechCrunch

Je tady třetí díl nového newsletteru CC Drive

0Zobrazit komentáře

Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.

Dnes se vypravíme do Illinois, na místo, kde se americký sen taví ve skutečnost. Z tamní továrny Rivianu totiž vyjely první elektrické pick-upy R1T. Následně přihodíme dva rekordy, z nichž se radují Tesla a Lucid, a vše završíme Svatým otcem, který si poslední dny vychutnával slovenskou pohostinnost a mladoboleslavskou preciznost v Enyaqu.

Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.

Připoutat a jedeme!

***

Rivian dává americkému lidu elektrický národní poklad

Pick-upy Ford F-Series, Chevrolet Silverado a RAM dominovaly žebříčku nejprodávanějších automobilů na americkém trhu za rok 2020. Jasně tak dokazují, že pick-up, spolu s palnými zbraněmi, Oprah Winfreyovou a vousem Abrahama Lincolna, patří mezi americké národní poklady. Ostatně F-Series je zde suverénní jedničkou již téměř čtyřicet let, což je doba vládnutí, kterou může závidět i taková legenda, jako je the only one oktávka.

Držet pozici alfy ovšem znamená čelit atakům ostatních samců v tlupě, kterých neustále přibývá. A objevují se mezi nimi i mladí jedinci plní elektrické energie, jako je například Rivian. Z jeho výrobních linek v Illinois sjel minulý týden první produkční pick-up R1T, čímž zakladatel automobilky RJ Scaringe dokázal to, čeho prozatím nedosáhl ani Elon Musk či kravaťáci z Fordu. Dal americkému lidu pick-up poháněný elektřinou, který je stavěný přesně na míru jejich největší vášni, tedy jedení burgerů a sendvičů v národním parku kousek za městem.

rivian-r1t-min

Foto: Ben Moon/Rivian

Elektrický Rivian R1T

Scaringovi se alespoň částečně podařilo napravit reputaci zakladatelů mladých automobilek, která byla po one man show, již předvedl Trevor Milton s Nikolou, lehce pošramocena. Scaringe dokázal, že s velkými balíky peněz se nemusí jen utíkat, ale lze s jejich pomocí i učinit pokrok a dát investorům to, na co čekali.

A nutno říci, že kapesné, kterým byl Scaringe na svou cestu vybaven, bylo tak štědré, že by mohl na školním výletě pozvat na zmrzlinu celou třídu s paní učitelkou i řidičem autobusu. I proto se povedlo tovární závod, který v Illinois zanechalo ladem Mitsubishi, přebudovat na produkční svatostánek vozů 21. století, které tahají z kapsy jeden trik za druhým.

Pick-up R1T je skutečně malým Davidem Copperfieldem, který okouzlí, na koho se podívá. Nechme stranou technické parametry, jako je dojezd či výkon, díky kterým se řadí do skupiny nadprůměrných elektromobilů. Tenhle vůz je jako kindervajíčko, nad jehož obsahem zatleská každý, kdo se rád potuluje po divočině.

rivian-r1t-blue2-min

Foto: Jeff Johnson/Rivian

Elektrický Rivian R1T

Rádi konzumujete jídlo ve volné přírodě? Je tu pro vás připravena vestavěná venkovní kuchyně! Dělí vás od této přírody těžko prostupný terén plný sekvojí, říčních koryt a indiánských rezervací? R1T má pohon všech kol a dokáže se po světla brodit vodou! Žije v oblasti Méďa Béďa? Díky technologii Tank Turn, se kterou se umí otočit na pětníku jako tank, a vysokému výkonu bude prchání před rozzuřeným baribalem se zelenou kravatou a kloboučkem vyloženě rodinnou zábavou.

R1T ovšem není vůz určený pouze pro uživatele pozdravu „howdy“, kterému před domem vlaje 50 hvězd. Rivian chce se svou novinkou oslovit i o něco konzervativnější gentlemany ze starého kontinentu, pro které si již připravuje méně nadutou verzi. Ta by měla navíc vznikat přímo v Evropě, v chystané továrně, jež vyroste prozatím neznámo kde. Takže americký sen si budeme moci splnit i my v Evropě.

Co dalšího hýbe asfaltem?

? Svatý otec v českém elektromobilu: Papež František je velký fajnšmekr, co se vozů týče. Odmítl například Lamborghini, aby se vozil v Dusteru. Je otázkou, co říká na vozy české produkce, se kterými měl tu čest již několikrát. Během své nedávné návštěvy Slovenska se například vozil v mladoboleslavském Enyaqu, který dokázal, že s elektromobilem lze fungovat, i když máte stejně nabitý program jako hlava katolické církve.

frantisek

Foto: Škoda Auto

Papež František u elektrické Škody Enyaq

? Tesla přepisuje rekordy: Tesla má za sebou výlet do Německa, během kterého se jí podařilo vysmát se do tváře domácímu Porsche. Na slavném Nürburgringu totiž vyzmizíkovala rekord držený Taycanem a se svou přepracovanou verzí Modelu S pojmenovanou Plaid stanovila rekord nový. Zelené peklo si podmanila v čase 7:30,909, což je doposud nejlepší výkon mezi sériově vyráběnými elektromobily.

? Tesla o rekordy i přichází: U rekordů zůstaneme, tentokrát je však Tesla ta, které bylo ublíženo. Její vlastní rekord týkající se počtu ujetých kilometrů na jedno nabití totiž přepsala se svým modelem Air automobilka Lucid. Sedan luxusní od paty až po uši byl v jedné ze svých verzí schopen ujet 837 kilometrů, čímž překonal Teslu Model S ve verzi Long Range o 185 kilometrů, tedy přibližně o vzdálenost, která dělí Prahu od Českého Krumlova. Navíc i všechny jeho další verze strkají Teslu do kapsy.

? Dozvuky Mnichova: Závěrem se podívejme na koncept z dílny automobilky Cupra, který přivezla na mnichovský autosalon. Koncept UrbanRebel má být předlohou pro přicházející městský elektromobil, připomíná však spíše závodní speciál na okruh. Mohou za to dynamické tvary vozu se zadním spoilerem, který by mu mohlo závidět kdejaké letadlo.

cupra-urban-koncept

Foto: Cupra

Podoba nadupaného konceptu UrbanRebel

? Čerstvé zboží v elektrické dodávce: Startup Volta má dost překážejících dodávek a velkých nákladních vozů v úzkých městských uličkách. Tvrdí, že jsou neekologické, navíc i nebezpečné, a rovnou přichází s řešením této prekérní situace. Tím se má stát nákladní automobil připomínající autobus MHD, který bude zásobovat i ty nejmenší kavárny v nejzapadlejších částech města.

? Automobil pro Bondě: Ty nejkrásnější vozy mají ty nejhříšnější ceny. Stačí jen trochu polevit z nároků a i taková legenda, jako je Aston Martin DB5, může být vaše, respektive vašeho dítěte. Výrobce zmenšených vozítek The Little Car Company vám vyrobí DB5 slavného agenta Jamese Bonda dotažené do posledního detailu. A to znamená, že má dokonce i vestavěné kulomety, což je pro děti velmi praktické. Cena? Pohodových 2,3 milionu korun.

? Do České republiky vstoupila automobilka Dongfeng: Pokud jste toto jméno zatím nikdy neslyšeli, nemusíte se stydět. Přestože se jedná o jednu z největších automobilek v Číně, v Evropě je v podstatě neznámá. Její tři modely, mezi kterými je i elektromobil, lákají na zajímavý design i cenovku. Z Aliexpressu jsme se již objednávat naučili, naučíme se jezdit i čínskými vozy?

***

To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.

Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.

Solární elektromobil z Nizozemska bude k mání v příštím roce. Díky masivním investicím se dočkáme i jeho levnější verze

Lightyear One

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

0Zobrazit komentáře

Když může slunce pohánět celý dům, proč by nemohlo pohánět automobil? S koncepcí vozu se solárním pohonem aktuálně pracuje hned několik automobilek, jmenovitě například Sono se svým vozem Sion, futuristická Aptera a její model Sol či odvážný Ocean od Fiskeru. A do souboje vládců slunečních paprsků se chce zapojit i nizozemská automobilka Lightyear.

Lightyear má zahájení prodeje svého prvního modelu na dosah ruky a na kontě nových 110 milionů dolarů (2,4 miliardy korun) získaných v posledním kole financování. Firma, jejíž základnu tvoří bývalí studenti univerzity v Eindhovenu, v současné době pracuje na elektromobilu se solárním pohonem, který by měl být schopen na jedno nabití urazit až 725 kilometrů.

Tím se nizozemská automobilka dostává na nadprůměr, který se pomalu ale jistě blíží i nedávnému rekordu elektromobilu od automobilky Lucid. Část energie je model Lightyear One navíc schopen získávat díky kolekci slunečních paprsků, které jej za každou hodinu nabíjení popoženou až o dvanáct kilometrů.

Na svůj futuristický projekt automobilka na jaře obdržela investici 48 milionů dolarů, tedy přibližně miliardu korun. Mohlo by se zdát, že se jednalo o finanční injekci, se kterou by tým měl být schopen pohodlně dotáhnout projekt do zdárného konce. Jenže krotit solární paprsky je zřejmě náročnější, než firma očekávala, a Lightyear tak nedávno otevřel nové kolo financování.

lightyear-one3

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

V něm byl podstatně úspěšnější než naposledy. „Tohoto milníku jsme dosáhli díky jedné z největších mezinárodních pojišťoven v Nizozemsku, společnosti Cooperation DELA. Tato investice je v souladu s jejich dlouhodobým zaměřením na udržitelnost. Společně můžeme pracovat na našem poslání, kterým je přinést čistou mobilitu všem a všude,“ uvedla automobilka.

Kromě zmiňované pojišťovny se do tohoto investičního kola zapojil například i mecenáš a sběratel umění Joop van Caldenborgh. Spoluzakladatel a současný ředitel Lightyearu Lex Hoefsloot u příležitosti nové investice navíc prozradil, že by se model Lightyear One měl dostat na trh v příštím roce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je ovšem odchýlení od původních plánů, které počítaly se zahájením dodávek koncem tohoto roku. Také nebylo ani blíže upřesněno to, kdy se první zájemci o elektromobil, jehož cena by měla startovat na částce 150 tisíc eur, tedy necelých čtyřech milionech korun, svého vozu dočkají. Mimo investice a plánovaného uvedení vozu na trh však Lightyear prozradil ještě jednu maličkost.

Ani po 110 milionech dolarů se totiž aktuální kolo financování neuzavírá a je stále otevřeno soukromým i veřejným investicím. Důvodem jsou nové plány, v rámci kterých chce Lightyear v roce 2024 uvést na trh svůj druhý model. Tím by se měl stát finančně daleko dostupnější elektromobil taktéž vybavený technologií kolekce solárních paprsků. Více detailů si však společnost prozatím nechává pro sebe.

Lightyear One

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One