Vždy čerstvé croissanty díky elektřině. Rozvážet je bude malý ekologický náklaďák šitý na míru evropským uličkám

Nákladní elektrovůz Volta Zero má nabídnout alternativu dopravy ve městech

Foto: Volta Trucks

V případě nákladní dopravy a její budoucnosti se nejčastěji mluví o velkých tahačích na elektrický či vodíkový pohon, které budou jednoho dne schopny přepravovat náklad po dálnicích, aniž by k tomu potřebovaly řidiče. Zboží je ovšem nutné přepravovat i v úzkých ulicích měst, na což se soustředí švédská společnost Volta Trucks, jež na vývoj městského náklaďáku získává téměř miliardu korun v investici.

Obchody se spotřebním zbožím, restaurace, kavárny, hotelové kuchyně a spousta dalších podniků vyžaduje ke svému plynulému chodu pravidelné dodávky potravin a zboží. To je důvod, proč se i v těch nejmenších uličkách měst občas objeví vůz s nákladem, který má puštěné blikačky a za sklem nápis „zásobování“. Jenže velké a nepříliš ekologické nákladní vozy nejsou v ulicích příliš vítaným hostem.

Jak upozorňuje firma Volta Trucks, v Londýně mají velká užitková vozidla na svědomí 26 procent ze všech úmrtí chodců, a dokonce figurují až v 80 procentech případů úmrtí cyklistů. Právě Volta chce Londýnu, Paříži a dalším evropským metropolím nabídnout řešení v podobě speciálního náklaďáku, díky němuž budou čerstvé croissanty a makronky dováženy i do těch nejzapadlejších kavárniček s důrazem na udržitelnost a bezpečnost.

volta-zero1

Náklaďák má pomoci i s navýšením bezpečnosti v ulicích

Foto: Volta Trucks

Vyvíjený náklaďák by měl problematiku zásobování v městských centrech a jejich blízkém okolí řešit za pomoci elektrického pohonu a speciálně uzpůsobeného designu. „Tradiční design nákladních vozidel v městských centrech opravdu nefunguje, ale nemůžete z nich prostě kamiony vykázat,“ řekl pro TechCrunch mluvčí Volty.

Nápad na vytvoření celého projektu pochází z hlavy švédského podnikatele Carla-Magnuse Nordena, který si po představení Modelu 3 od Tesly kladl otázku, proč se více neelektrifikuje i na poli užitkových vozidel, když patří mezi významné producenty emisí. Výsledkem tohoto zamyšlení se stalo nákladní auto podobné autobusům městské hromadné dopravy.

Elektrický náklaďák nabízí kabinu pro řidiče, ve které je sedadlo umístěno uprostřed a podstatně níže než u klasických náklaďáků. Celá kabina je navíc prosklená, díky čemuž má řidič perfektní výhled na veškeré překážky, se kterými by se mohl během svých cest po ulicích potkat.

Na vývoj takového vozu se švédské společnosti podařilo získat částku ve výši 37 milionů eur, tedy přibližně 940 milionů korun, čímž se celkové financování podniku vyšplhalo na 60 milionů eur (1,5 miliardy korun). Mezi investory nechybí taková jména jako Luxor Capital Group či Byggmästare Anders J Ahlström Holding, přičemž v jejich seznamu zaujme i výrobce elektrických přepravních vozidel a baterií Proterra.

volta-zero4

Díky prosklení je z kabiny bohatý výhled

Foto: Volta Trucks

Právě baterie Proterry budou napájet jediný elektromotor šestnáctitunového náklaďáku, který na jedno nabití nabídne dojezd 152 až 193 kilometrů. První vozy by se měly objevit v ulicích Londýna a Paříže v rámci pilotního testování, jež má urychlit zmiňovaná investice. Flotila by měla být sestavena z 33 vozidel a jejich služby využijí partneři, kteří se do testování zapojí.

Masová produkce bude zahájena v příštím roce, přičemž vozy budou kompletovány v závodě společnosti Steyr Automotive v Rakousku. Volta má momentálně držet nezávazné objednávky na přibližně 2,5 tisíce vozidel, v aktuální fázi označovaných jako Zero. Dlouhodobějším cílem automobilky je nabídnout do roku 2023 až pět tisíc svých nákladních vozů, o rok později 15 tisíc a v roce 2025 až 27 tisíc kusů.

Kromě samotného náklaďáku Volta pracuje i na různých službách, v rámci kterých bude Zero nabízet. Jednou z nich je i model leasingové smlouvy, jež bude zahrnovat mimo vozu i pojištění, nabíjecí infrastrukturu, servisní opravy a údržbu. Podle současných odhadů by tento leasingový model mohl tvořit 50 až 80 procent celkového obratu společnosti.

volta-zero2

Nákladní vůz je koncipován tak, aby vyhovoval podmínkám ulice

Foto: Volta Trucks

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.