Rivian potvrdil nuzný výhled, investory ale potěšil. Zájem o elektrovozy i po zdražení trvá

Automobilka, která vyrábí elektrická SUV, dodá 25 tisíc vozů místo 50 tisíc. Za první tři měsíce vygenerovala ztrátu 1,5 miliardy dolarů.

Luboš KrečLuboš Kreč

rivian-pick-up1

Foto: Rivian

Model R1T od automobilky Rivian

0Zobrazit komentáře

Při současné situaci na kapitálových trzích, kdy téměř vše klesá, stačí k útěše relativně málo. Příkladem jsou výsledky za první čtvrtletí roku 2022 automobilky Rivian. Ta sice připustila, že kvůli problémům v dodávkách součástek v podstatě ztratila jeden celý kvartál, přesto její akcie při dodatečném obchodování posílily – stačilo, že řekla, že zájem zákazníků zůstává i po zdražení dobrý.

Analytici původně předpokládali, že tržby za první tři měsíce letošního roku by měly atakovat 130 milionů dolarů, nakonec to bylo jen 95 milionů (2,3 miliardy korun). Mimo jiné kvůli výpadkům v dodávkách čipů, které způsobily opakované přerušení výroby. Takže nakonec Rivian vyrábí méně aut, než plánoval – odhady pro rok 2022 ještě loni počítaly s 50 tisíci vyrobených elektrických pick-upů a SUV, konečné číslo ale společnost snížila na polovinu.

A cíl vyrobit letos aspoň těch 25 tisíc vozů trvá, i když automobilka v dopise investorům připouští, že výrobní a dodavatelská situace se nelepší. „Kdyby se vyřešily všechny aktuální problémy, naše továrna by dokázala jet v dvojnásobném produkčním tempu. Na základě toho, jak předpokládáme, že se situace v dodavatelských řetězcích bude vyvíjet, očekáváme ale pro rok 2022 kapacitu 25 tisíc vozů,“ stojí v dokumentu. Za první tři měsíce pak vygenerovala ztrátu přes 1,5 miliardy dolarů, celkem dosud vyrobila pět tisíc vozů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň firma potvrdila, že i nadále registruje výrazný zájem nových klientů. Aktuálně má přes 90 tisíc předobjednávek, po nedávném zvýšení cen dojednala v USA a Kanadě, kde je zatím k dispozici, dalších deset tisíc s průměrnou cenou 93 tisíc dolarů. Akcie na zprávy zareagovaly růstem, i tak se ale pohybují velmi nízko kolem 20 dolarů. Loni po listopadovém vstupu firmy na burzu se přitom obchodovaly i nad hranicí 100 dolarů.

Tento dřívější výrazný pokles hodnoty automobilky, ze které by její zakladatel a šéf Robert Scaringe rád vybudoval druhou Teslu, ovšem s důrazem na pick-upy a dodávky, způsobil komplikace jejím investorům. Cenové úpravy podílů, které v ní drží Amazon a Ford, obě společnosti stáhly v prvním čtvrtletí roku 2022 do ztrát.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Ferrari ctí své zákazníky. Pro jednoho z nich proto vytvořilo unikátní futuristický supersport

Vůz SP48 Unica vychází z vyprodaného modelu F8 Tributo, jeho podobu ale od základu překopal. Výsledek vypadá jako auto z budoucnosti.

ferrari-sp48-unica-min

Foto: Ferrari

Ferrari SP48 Unica

0Zobrazit komentáře

Modelová paleta vozů Ferrari je natolik exkluzivní, že by si v ní měl bez problému vybrat každý. Model Ferrari SP48 Unica je ovšem důkazem toho, že někteří zákazníci italské automobilky jsou natolik nároční, že je nutné vytvořit jim vůz přesně na míru. Jeden z nich má tak nyní v garáži nesmírný poklad.

Zákaznická základna značky Ferrari sice není největší, svou výjimečností však překonává klientelu většiny konkurence. Tomu odpovídá i servis automobilky, který dokáže vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům. Třeba vyrobit zcela nový vůz jasně odpovídající preferencím svého majitele.

Přesně za takových okolností vznikla novinka pojmenovaná SP48 Unica. Slovo Unica je zde zásadní, jelikož vůz vzniknul v jednom jediném exempláři. Základem se mu stal model F8 Tributo, který byl ovšem přepracován natolik, že by jej v Unice hledal málokdo.

ferrari-unica4

Foto: Ferrari

Prosklené zadní víko obnažující pohonnou jednotku zde nečekejte

Vzhled vozu s výrazně futuristickými křivkami byl vytvářen pomocí speciálního modelování a 3D prototypování, díky čemuž mohl anonymní majitel, o němž Ferrari prozradilo jen to, že se jedná o dlouhodobého zákazníka značky, ovlivňovat každý detail.

Příď vozu by měla odkazovat na model Roma, záď byla ovšem pojata zcela specificky a zbavila se typického prosklení, skrze které je jinak vidět na osmiválcovou pohonnou jednotku uloženou uprostřed. Tato změna dává vozu daleko uhlazenější vzezření, které podtrhují tenké LED lišty zadních světel.

Ferrari bylo na podrobnější informace skoupé a nezveřejnilo žádné o technice. Lze ovšem předpokládat, že základem pohonného ústrojí se stal 3,9litrový vidlicový osmiválec o výkonu 720 koňských sil, který dokáže automobil katapultovat z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a vybičovat jej k rychlosti až 340 km/h.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tajemstvím je opředena i hodnota této speciality. Cena základního Tributa, které je beznadějně vyprodáno, začínala na částce 6,5 milionu korun. Díky unikátní přestavbě však musela být konečná suma daleko vyšší.

Pro Ferrari se v poslední době jedná již o několikátou na míru šitou specialitu, kterou pro své zákazníky vytvořilo. Příkladem jsou modely Omologata či BR20, které dokazují, že vozy Ferrari mohou vypadat přesně podle vašich představ. Pokud na nich pracujete pod dohledem specialistů.

Avšak běda tomu, kdo provádí úpravy za zády značky. Zákazníci Ferrari se musí řídit kodexem, podle kterého nesmí bez souhlasu a asistence automobilky měnit barvu vozu, upravovat tvar karoserie, zasahovat do motoru či zakrývat logo automobilky. Pokud je tento kodex porušen, dostává se zákazník na černou listinu a Ferrari mu již žádný vůz neprodá. Proč? Protože každé Ferrari je podle expertů z Maranella specifickým uměleckým dílem.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.