Rivian potvrdil nuzný výhled, investory ale potěšil. Zájem o elektrovozy i po zdražení trvá

Automobilka, která vyrábí elektrická SUV, dodá 25 tisíc vozů místo 50 tisíc. Za první tři měsíce vygenerovala ztrátu 1,5 miliardy dolarů.

Luboš KrečLuboš Kreč

rivian-pick-up1

Foto: Rivian

Model R1T od automobilky Rivian

0Zobrazit komentáře

Při současné situaci na kapitálových trzích, kdy téměř vše klesá, stačí k útěše relativně málo. Příkladem jsou výsledky za první čtvrtletí roku 2022 automobilky Rivian. Ta sice připustila, že kvůli problémům v dodávkách součástek v podstatě ztratila jeden celý kvartál, přesto její akcie při dodatečném obchodování posílily – stačilo, že řekla, že zájem zákazníků zůstává i po zdražení dobrý.

Analytici původně předpokládali, že tržby za první tři měsíce letošního roku by měly atakovat 130 milionů dolarů, nakonec to bylo jen 95 milionů (2,3 miliardy korun). Mimo jiné kvůli výpadkům v dodávkách čipů, které způsobily opakované přerušení výroby. Takže nakonec Rivian vyrábí méně aut, než plánoval – odhady pro rok 2022 ještě loni počítaly s 50 tisíci vyrobených elektrických pick-upů a SUV, konečné číslo ale společnost snížila na polovinu.

A cíl vyrobit letos aspoň těch 25 tisíc vozů trvá, i když automobilka v dopise investorům připouští, že výrobní a dodavatelská situace se nelepší. „Kdyby se vyřešily všechny aktuální problémy, naše továrna by dokázala jet v dvojnásobném produkčním tempu. Na základě toho, jak předpokládáme, že se situace v dodavatelských řetězcích bude vyvíjet, očekáváme ale pro rok 2022 kapacitu 25 tisíc vozů,“ stojí v dokumentu. Za první tři měsíce pak vygenerovala ztrátu přes 1,5 miliardy dolarů, celkem dosud vyrobila pět tisíc vozů.

Zároveň firma potvrdila, že i nadále registruje výrazný zájem nových klientů. Aktuálně má přes 90 tisíc předobjednávek, po nedávném zvýšení cen dojednala v USA a Kanadě, kde je zatím k dispozici, dalších deset tisíc s průměrnou cenou 93 tisíc dolarů. Akcie na zprávy zareagovaly růstem, i tak se ale pohybují velmi nízko kolem 20 dolarů. Loni po listopadovém vstupu firmy na burzu se přitom obchodovaly i nad hranicí 100 dolarů.

Tento dřívější výrazný pokles hodnoty automobilky, ze které by její zakladatel a šéf Robert Scaringe rád vybudoval druhou Teslu, ovšem s důrazem na pick-upy a dodávky, způsobil komplikace jejím investorům. Cenové úpravy podílů, které v ní drží Amazon a Ford, obě společnosti stáhly v prvním čtvrtletí roku 2022 do ztrát.

Načítám formulář...

Diskuze (0)

Novinka

Anonym