Rivian si dojel pro další miliardy. Investice od Fordu či Amazonu pomůže rozjet výrobu i stavbu nové továrny
Americká automobilka Rivian zatím nemá na trhu ani jeden ze svých elektrických vozů, i tak ale za poslední dva roky nabrala několik obřích investic. Předloni v prosinci získala 1,3 miliardy dolarů, loni v červenci 2,5 miliardy a začátkem letošního roku 2,7 miliardy dolarů. Nyní do ní investoři vkládají další miliardy, které poslouží k logickému kroku – kýženému rozjetí produkce i k výstavbě nové továrny.
Vyvíjet auta budoucnosti něco stojí a neméně nákladné je také budování výrobní infrastruktury i samotná produkce. První fázi vývoje má Rivian již za sebou a jeho pick-up R1T a SUV R1S by měly být připraveny k výrobě. Tu by měl odstartovat právě pick-up s cenovkou začínající v předprodeji na 67 500 dolarech (bezmála 1,5 milionu korun). Produkce R1S nabízeného od 70 tisíc dolarů naváže o něco později.
První modely Rivianu začnou sjíždět z výrobní linky továrny v americkém státě Illinois už během září, což umožnily právě obrovské peníze ze stran velkých investičních fondů i konkurenčních automobilek. Mezi investory nechyběla jména jako Climate Pledge Fund Amazonu, kterému Rivian navrhl a na podzim také začne vyrábět elektrické dodávky, Fidelity Management and Research Company, T. Rowe Price nebo automobilka Ford, s níž by měl Rivian spolupracovat na vývoji elektromobilu.
Amazon s Fordem si nenechaly ujít příležitost posílit své postavení v Rivianu ani během posledního investičního kola ve výši 2,5 miliardy dolarů (zhruba 55 miliard korun), díky čemuž mají v automobilce obě firmy po deseti procentech. Mezi další účastníky investičního kola patří i D1 Capital Partners nebo fondy spadající pod společnost T. Rowe Price.
Byť se dle původních plánů mělo v Illinois s výrobou elektrického pick-upu začít loni, i zde pandemie koronaviru zasáhla do plánů a vše bylo odsunuto. Rivian, který aktuálně zaměstnává asi sedm tisíc osob, by však měl mít již vše připraveno a výrobu chce zahájit během září. Díky posunutí termínů navíc na pick-up ve velmi rychlém sledu naváže i výroba elektrického SUV, jež bude využívat stejného základu jako model s nákladní korbou.
Investice do expanze
Výroba 100 tisíc kusů dodávek pro Amazon, produkce dvou vlastních modelů a vývoj vozu ve spolupráci s Fordem ale nejsou to jediné, co bude v nejbližší době Rivian zaměstnávat. Jak automobilka prozradila agentuře Reuters v minulém týdnu, aktuálně hledá místo pro svůj druhý výrobní závod, což je jeden z důvodů nabrání další masivní investice.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJak Reuters uvádí, přibližné náklady na vybudování továrny produkující automobily činí jednu miliardu dolarů (21,8 miliardy korun). Pokud však chce výrobce k produkci vozů přidat i výrobu vlastních baterií, tato částka se navýší o další dvě miliardy dolarů. A přesně to je plánem Rivianu.
Automobilka se očividně již nechce spoléhat jen na Samsung, od kterého odebírá bateriové články, a chce se pustit do výroby vlastních. Celková kapacita produkce nového závodu by měla být 50 GWh a jeho součástí se má stát i produktové a technologické centrum. Samotné zahájení výstavby Rivian před pandemií směřoval na podzim tohoto roku, ovšem časová osa byla následně pozměněna a přesný termín zatím není znám.
Jisté není ani to, jaké vozy budou v novém závodu o přibližné rozloze 800 hektarů produkovány. Produkce se může omezit pouze na jeden z dvojice modelů R1T a R1S. Případně zde mohou být vyráběny oba modely spolu s dodávkami pro Amazon. Vyloučené není ani to, že se produkce zaměří na menší vozy určené pro evropský a čínský trh, se kterými chce Rivian navázat na aktuální modely.
Ať už jsou plány Rivianu jakékoliv, je jasné, že díky masivním investicím finance na jejich uskutečnění budou. A pokud dojdou, není nejspíš nic jednoduššího než vyhlásit další investiční kolo, protože hlad investorů je evidentně velký.