Rivian si dojel pro další miliardy. Investice od Fordu či Amazonu pomůže rozjet výrobu i stavbu nové továrny

Rivian-R1T_5

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Americká automobilka Rivian zatím nemá na trhu ani jeden ze svých elektrických vozů, i tak ale za poslední dva roky nabrala několik obřích investic. Předloni v prosinci získala 1,3 miliardy dolarů, loni v červenci 2,5 miliardy a začátkem letošního roku 2,7 miliardy dolarů. Nyní do ní investoři vkládají další miliardy, které poslouží k logickému kroku – kýženému rozjetí produkce i k výstavbě nové továrny.

Vyvíjet auta budoucnosti něco stojí a neméně nákladné je také budování výrobní infrastruktury i samotná produkce. První fázi vývoje má Rivian již za sebou a jeho pick-up R1T a SUV R1S by měly být připraveny k výrobě. Tu by měl odstartovat právě pick-up s cenovkou začínající v předprodeji na 67 500 dolarech (bezmála 1,5 milionu korun). Produkce R1S nabízeného od 70 tisíc dolarů naváže o něco později.

První modely Rivianu začnou sjíždět z výrobní linky továrny v americkém státě Illinois už během září, což umožnily právě obrovské peníze ze stran velkých investičních fondů i konkurenčních automobilek. Mezi investory nechyběla jména jako Climate Pledge Fund Amazonu, kterému Rivian navrhl a na podzim také začne vyrábět elektrické dodávky, Fidelity Management and Research Company, T. Rowe Price nebo automobilka Ford, s níž by měl Rivian spolupracovat na vývoji elektromobilu.

rivian-r1t

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

Amazon s Fordem si nenechaly ujít příležitost posílit své postavení v Rivianu ani během posledního investičního kola ve výši 2,5 miliardy dolarů (zhruba 55 miliard korun), díky čemuž mají v automobilce obě firmy po deseti procentech. Mezi další účastníky investičního kola patří i D1 Capital Partners nebo fondy spadající pod společnost T. Rowe Price.

Byť se dle původních plánů mělo v Illinois s výrobou elektrického pick-upu začít loni, i zde pandemie koronaviru zasáhla do plánů a vše bylo odsunuto. Rivian, který aktuálně zaměstnává asi sedm tisíc osob, by však měl mít již vše připraveno a výrobu chce zahájit během září. Díky posunutí termínů navíc na pick-up ve velmi rychlém sledu naváže i výroba elektrického SUV, jež bude využívat stejného základu jako model s nákladní korbou.

Investice do expanze

Výroba 100 tisíc kusů dodávek pro Amazon, produkce dvou vlastních modelů a vývoj vozu ve spolupráci s Fordem ale nejsou to jediné, co bude v nejbližší době Rivian zaměstnávat. Jak automobilka prozradila agentuře Reuters v minulém týdnu, aktuálně hledá místo pro svůj druhý výrobní závod, což je jeden z důvodů nabrání další masivní investice.

Jak Reuters uvádí, přibližné náklady na vybudování továrny produkující automobily činí jednu miliardu dolarů (21,8 miliardy korun). Pokud však chce výrobce k produkci vozů přidat i výrobu vlastních baterií, tato částka se navýší o další dvě miliardy dolarů. A přesně to je plánem Rivianu.

Automobilka se očividně již nechce spoléhat jen na Samsung, od kterého odebírá bateriové články, a chce se pustit do výroby vlastních. Celková kapacita produkce nového závodu by měla být 50 GWh a jeho součástí se má stát i produktové a technologické centrum. Samotné zahájení výstavby Rivian před pandemií směřoval na podzim tohoto roku, ovšem časová osa byla následně pozměněna a přesný termín zatím není znám.

amazon-dodavka

Foto: Amazon

Elektrická dodávka vyráběná společností Rivian výhradně pro Amazon

Jisté není ani to, jaké vozy budou v novém závodu o přibližné rozloze 800 hektarů produkovány. Produkce se může omezit pouze na jeden z dvojice modelů R1T a R1S. Případně zde mohou být vyráběny oba modely spolu s dodávkami pro Amazon. Vyloučené není ani to, že se produkce zaměří na menší vozy určené pro evropský a čínský trh, se kterými chce Rivian navázat na aktuální modely.

Ať už jsou plány Rivianu jakékoliv, je jasné, že díky masivním investicím finance na jejich uskutečnění budou. A pokud dojdou, není nejspíš nic jednoduššího než vyhlásit další investiční kolo, protože hlad investorů je evidentně velký.