Robotičtí asistenti do akce. Čeští Vocalls pomáhají lidským operátorům a nabírají investici přes 10 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

Blank white wall in concrete office with large windows Mockup 3D rendering

Foto: Vocalls

Arťom Markevič (CEO) a Martin Čermák, zakladatelé startupu Vocalls

Pokud se vám někdy stalo, že jste se vzhledem k zaneprázdněnosti operátorů nemohli dovolat do call centra s urgentním požadavkem, nejste první a zdaleka ani poslední. I operátoři jsou jen lidé a zkrátka nedokáží obsloužit všechny na drátě. Zvlášť, když jde o velkou společnost s tisíci klienty, kde zvoní telefony prakticky každou vteřinu.

Bylo tedy logické, že dříve nebo později dorazí řešení, které by tyto každodenní problémy alespoň částečně eliminovalo a dávalo operátorům volnější ruce. Chopil se toho český startup Vocalls, o němž jsme psali zhruba před půl rokem, a jak nám nyní jeho zakladatelé prozradili, jejich systém s umělou inteligencí začíná mít čím dál větší vliv.

V principu jde o jednoduchou věc. Představte si, že voláte do call centra a namísto toho, aby vám hovor vzal člověk, bude na druhé straně hlasový bot. Lépe řečeno Telefonní asistent s umělou inteligencí (jak ho Vocalls nazývají), který by s vámi řešil vše potřebné. Ten by navíc díky vyladěnému konverzačnímu designu komunikoval a reagoval jako člověk.

Ačkoliv si to nemusíte v daný moment uvědomit, robotizované řešení vám nabídne celou řadu výhod. Nikdy nebude vyčerpané z vašich dotazů. Nikdy nepoužije nekorektní slovník, pokud na něj zvýšíte hlas. Bude pro vás k dispozici ve dne v noci a pro příští hovory získáte jistotu, že vám telefonát zvedne v rámci několika vteřin.

vocalls-2

Foto: Vocalls/CzechCrunch

Designér hlasových scénářů s pokročilými komponentami

Právě tak pokročilá umělá inteligence od Vocalls, na které tým Artema Markeviche (CEO) a Martina Čermáka (CTO) poslední roky pracoval, funguje. A byť tvůrci neplánují, že by v blízké době jejich hlasový bot nahradil veškeré klasické lidské operátory (což ostatně není ani jejich cílem), začíná se z jejich služby stávat klíčová součást některých firem.

Robotizovaného operátora, jenž mimo jiné zvládne ukládat veškeré nahrávky a přepisovat uskutečněné hovory, si vyzkoušely společnosti jako ČSOB či Europ Assistance, což Vocalls utvrdilo v tom, že jejich řešení dává smysl a je třeba ho dál rozvíjet. K tomu však potřebovali investici, která by vývoj ulehčila a zároveň urychlila.

Novému trhu málokdo věří

Vocalls dosud žili hlavně z vlastních zdrojů. „Fungovali jsme ze svých peněz. Vývoj produktu jsme kombinovali s našimi jinými pracemi, kde jsme se snažili nějaké menší investice pro Vocalls vydělat,“ říká šéf startupu Markevich, který na novém projektu začal s kolegou Čermákem dělat už v roce 2016. Tehdy šlo jen o software s primitivní robotickou zprávou, s nímž cílili na firmy z finančního oboru.

Jakmile ale zjistili, že trh, na nějž se zpočátku zaměřovali, není tak velký ani finančně zajímavý, pivotovali do oblasti tzv. voicebotů, což obnášelo násobně více peněz a úsilí. Hledali proto první investory, až narazili na skupiny, které jim nabízely okolo jednoho milionu korun výměnou za desetiprocentní podíl ve firmě.

vocalls-1

Foto: Vocalls

Artem Markevich (CEO) a Martin Čermák (CTO)

„I když jsme ty peníze potřebovali jako kyslík, chápali jsme, že s takovými financemi dlouho nevydržíme. Dali jsme si za cíl vyšší částku, která by nás posunula kupředu hodně silným tempem,“ říká pro CzechCrunch Markevich. V době, kdy se jejich byznys slušně rozjížděl, už měli v zásobě velké korporace, nakonec ale dali přednost investiční skupině Reticulum.

Ta jim poskytla investici přesahující 10 milionů korun, která pro Vocalls znamená hlavně rozšíření týmu a možnost celkového vylepšení jejich hlasového bota. „Díky té investici jsme navíc mohli rozšířit tým o další programátory i specialisty na konverzační design a můžeme se naplno věnovat dalšímu rozvoji,” komentuje Markevich.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obecně ale tým, který čítá čtrnáct zaměstnanců, vůbec poprvé poznal důvěru investora, jenž sdílí stejnou motivaci změnit jinak sterilní komunikační trh. Jak nám sdělil spoluzakladatel a technologický ředitel Vocalls Martin Čermák, opět se naplnilo, že lidé zkrátka na první dobrou nevěří technologickému projektu s komplikovaným know-how, který definuje nový trh. „Nejprve nestačily ani hodinové prezentace,“ říká.

Přes Asistenci vozidel až za hranice

Vocalls už teď mají v portfoliu několik solidních zářezů, které plynou z integrace bota. Důležitým klientem je pro ně Asistenční služba Europ Assistance, která ho využívá pro Asistenci vozidel a plánuje s ním čím dál více doplňovat skutečné operátory, aby se mohli soustředit na důležitější, ne tolik repetitivní a stresující práci.

Jejich ambice sahají i za hranice Česka – automatizaci procesů chtějí nabídnout i evropskému enterprise trhu, jenž považují za svou prioritu. V neposlední řadě chystají i nové funkce a další vylepšení, což ani pro nás zatím neprozrazují. „Rocket performance. Přesně takto se valíme na trh,“ dodává s úsměvem Čermák.

Blank white wall in concrete office with large windows Mockup 3D rendering

Foto: Vocalls

Tým Vocalls

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přepravní startup Bolt získává od investorů 100 milionů eur. Krizi chce využít, aby si ukrojil větší podíl na trhu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bolt_markusvillig_car-min

Foto: Bolt

Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu

0Zobrazit komentáře

Na začátku roku mu půjčovala na souboj s konkurencí Evropská unie. Tehdy to bylo 50 milionů eur (v té době přes 1,2 miliardy korun) v rámci investičního úvěru. Teď však estonská přepravní platforma Bolt podobně jako mnoho jiných firem potřebovala finanční injekci, aby se především vypořádala s dopadem koronavirové pandemie. A došla si pro ni již ke klasickým venture kapitálovým investorům.

Do Boltu teď posílá 100 milionů eur (přes 2,7 miliardy korun) společnost Naya Capital Management, která již do firmy, jež v roce 2013 začínala jako Taxify, poprvé investovala už loni. Celkem Bolt od investorů vybral již přes 300 milionů eur a jeho hodnota se vyšplhala na 1,7 miliardy eur (46 miliard korun).

Ani evropskému rivalovi Uberu, který taktéž řeší trable a v posledních týdnech propustil několik tisíc zaměstnanců po celém světě, se nevyhnuly dopady pandemie. Kvůli ní se především zásadně přestalo cestovat, a tak i taxíky Boltu zůstávaly často prázdné.

bolt-kolobezka2-min

Foto: Bolt

Nové koloběžky Boltu už jezdí na Slovensku a v Polsku, brzy budou i v Česku

Rychle rostoucí firma vedená Markusem Villigem, která dnes již působí ve více než 150 městech v Evropě a Africe, se snažila alespoň posílit svou další byznysovou nohu. Po vzoru Uberu loni představila doručování jídel a minulý měsíc začala jídlo dovážet i v Česku a více než deseti dalších zemích. Teprve nová investice dá ale Boltu potřebný finanční polštář.

„Navzdory tomu, že krize dočasně ovlivnila to, jak se pohybujeme po městech, dlouhodobé trendy jako například klesající počet lidí, kteří chtějí vlastnit auto nebo důraz na ekologičnost přepravy, zůstaly beze změny,“ je přesvědčen Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu, a věří, že jakmile krize pomine, vrátí se Bolt do zajetých kolejí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nově nabraných 100 milionů eur chce estonská platforma využít na další rozvoj a růst všech svých produktů, tedy jak přepravních služeb, tak řešení v oblasti mikromobility i doručování jídla. V rámci Bolt Food už ostatně například v Česku zahájila spolupráci se Žabkou a brzy by k nám měly dorazit i sdílené elektrické koloběžky. Markus Villig má ale vedle toho i ještě dravější plán.

bolt-food1

Foto: Bolt

Kurýr služby Bolt Food

„V následujících 12 až 18 měsících máme příležitost získat podíl na trhu,“ uvedl v rozhovoru pro agenturu Reuters šéf Boltu, který vidí šanci v situaci, kdy největší globální konkurenti v čele s Uberem, Lyftem či indickým Ola propouští tisíce zaměstnanců a třeba Uber se se svým doručováním jídel z restaurací rozhodl z některých trhů včetně Česka odejít.

Villig chtěl původně o pomoc žádat estonskou vládu, ale nakonec to prý i vzhledem k nízkému zájmu státu o poskytnutí úvěru ve výši 50 milionů eur vzdal a šel za soukromými investory. Podle Bloombergu nicméně firma alespoň využívá estonské podpory zaměstnanců, kdy většinu mezd více než 500 lidí Boltu, kteří teď nemohou pracovat, platí právě vláda.

jindrich-faborsky

Přečtěte si takéMarketing Festival bude velkolepý i online, nechceme nudný webinář, říká Jindřich Fáborský v CzechCrunch PodcastuMarketing Festival bude velkolepý i online, nechceme nudný webinář, říká Jindřich Fáborský v CzechCrunch Podcastu

Přestože je teď situace pro všechny hráče na trhu složitá, Boltu se dnes s více než 30 miliony uživateli napříč 35 zeměmi daří získávat podíl na trhu zejména v Africe a zemích východní Evropy. Lze tedy očekávat, že bude chtít svou pozici prohlubovat dál a dostávat se i do dalších regionů.