Rocková kapela vydala na Spotify dvě alba za měsíc a získala milion fanoušků. Pak se ukázalo, že neexistuje

Rocková kapela The Velvet Sundown sbírá na Spotify tisíce přehrání, komu ale proudí tantiémy, nikdo neví. Členové totiž žijí jen ve virtuálním světě.

Karolina TremkoKarolina Tremko

the-velvet-sundown
Foto: The Velvet Sundown/Instagram / Filip Houska/CzechCrunch
The Velvet Sundown
1Zobrazit komentáře

Necelý měsíc poté, co rocková kapela The Velvet Sundown zveřejnila na streamovacích platformách své první album, si ji na Spotify pustilo přes milion posluchačů. Dva týdny na to vydalo uskupení druhou desku a na 14. července ohlásilo třetí. Takto masivní produkce i tryskový vzestup v poslechovosti by v hudebním světě pokořily hned několik rekordů, kdyby v tom ale nebyl háček – kapela totiž vůbec neexistuje.

Už zpočátku začal rychle rostoucí Spotify profil skupiny stylizující se do sedmdesátkového psychadelického rocku vzbuzovat podezření. První pochybnosti se objevily mezi uživateli Redditu, kteří se pokoušeli dohledat jakékoliv stopy vedoucí k existujícím hudebníkům nebo postavám stojícím za vznikem projektu.

Narozdíl od reálných uskupení totiž nebyla kapela dohledatelná na sociálních sítích a svá nová alba nepromovala prostřednictvím koncertů ani mediálních výstupů. První příspěvek na síti X se objevil až 29. června a reagoval na všudypřítomné spekulace: „Mnoho médií nepravdivě uvádí, že je naše skupina vytvořená umělou inteligencí, ale nic nemůže být dál od pravdy!

Pokud však genericky znějící hudba s neškodnými texty mohla nepozorné posluchače zmást, „fotografie“ kapely zveřejněné na sociálních sítích už tak přesvědčivé nebyly. Postavy sice mají na rukou všech pět prstů, jejich vzhled však odpovídá estetice obrázků generovaných umělou inteligencí a při bližším zkoumání nese stopy nedokonalostí.

Po množství spekulativních článků a značné snaze „skupiny“ vyvrátit tvrzení o AI původu hudby, se popis na streamovací platformě Spotify změnil. „Není to trik – je to zrcadlo. A pokračující umělecká provokace, jejímž cílem je zpochybnit hranice autorství, identity a budoucnosti hudby ve věku umělé inteligence,“ hlásá bio uskupení.

„Syntetický hudební projekt“, jak se The Velvet Sundown nyní označuje, je dle popisu „řízený lidským tvůrčím vedením a zkomponovaný, zhudebněný a vizualizovaný s podporou AI“. Doposud se k projektu nepřihlásila žádná existující entita, což dle spekulací na sítích ukazuje pouze jedním směrem.

Více odměn pro AI, méně pro hudebníky

Streamovací platforma Spotify už dříve experimentovala s takzvanými „ghost artists“, tedy anonymními tvůrci hudby, které zařazovala do populárních playlistů s cílem omezit licenční poplatky umělcům z masa a kostí, píše pro Harper’s Magazine Liz Pelly. Spotify playlisty se totiž v hudebním byznysu překonávajícím jednu krizi za druhou staly klíčovým zdrojem příjmů nezávislých umělců a vydavatelství.

Dostat svou hudbu do těchto playlistů není vůbec snadné, přesto se nový projekt objevil ve výběrech jako Discover Weekly nebo Vietnam War Music, kde se kompletní diskografie projektu prolíná se jmény jako The Beatles, The Who nebo Led Zeppelin. Oči veřejnosti se tak s otázkou autorství obrací směrem k samotnému Spotify, to však dosud na žádné dotazy novinářů neodpovědělo.

CEO Spotify Daniel Ek se k problematice AI vyjadřuje dlouhodobě pozitivně. V rozhovoru pro BBC uvedl, že společnost AI hudbu z platformy neplánuje odstraňovat, stejně tak jako ji nijak neoznačuje. Opačný postoj zaujala například streamovací platforma Deezer. Pomocí vlastního AI nástroje detekuje hudbu generovanou umělou inteligencí, viditelně ji označuje a odstraňuje ji z algoritmických doporučení.

Deezer v dubnu tohoto roku přinesl také zjištění, že je na platformu denně nahráno více než 20 000 skladeb plně generovaných umělou inteligencí, což činí přes 18 % veškerého uploadovaného obsahu. The Velvet Sundown a generická ambientní hudba nejsou totiž ojedinělým fenoménem.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Například country „hudebníka“ Aventhise si na Spotify měsíčně pustí téměř milion posluchačů, tedy pouze o něco méně než The Velvet Sundown, a jeho hit Mercy On My Grave dosáhl přes 2,5 milionů přehrání. A podobných „interpretů“ je na platformách mnohonásobně více.

To, zda si posluchač hudbu generovanou AI pustí nebo ne, je samozřejmě otázkou svobodné vůle a vkusu. Poněkud komplikovanější je to však po etické stránce. „AI obsahy vydělávají na práci ostatních lidí, kteří se učili hrát na nástroje, komponovat skladby a psát texty. Dostávají zaplaceno díky práci producentů, sound designerů a všech ostatních, kteří se historicky na tvorbě hudby podíleli,“ uvádí ve svém videu hudební producent Rick Beato.

AI obsahy vydělávají na práci ostatních lidí, kteří se učili hrát na nástroje, komponovat skladby a psát texty.

Umělá inteligence ale může hudební průmysl proměnit i jiným způsobem. Václav Švestka, producent z pražského nahrávacího studia Andel Sound, popsal svou nedávnou zkušenost, kdy do studia přišel umělec s hotovým textem. Po společné konzultaci se dohodli, že Švestka pro text vytvoří hudbu.

Napsal jsem písničku, nahrál demo a poslal mu ho. Umělec s ním byl spokojený, v mezičase si však vygeneroval vlastní skladbu pomocí AI programu a tuto verzi nakonec preferoval. AI demo jsme tedy použili jako šablonu, upravili ho tak, aby neznělo jako AI a nahráli podle něj výslednou skladbu,“ popisuje producent. „Dá se tedy říct, že mě AI částečně nahradilo,“ konstatuje.

Přes 13 000 hudebníků včetně ABBA, The Cure nebo Radiohead v minulosti podepsalo petici proti využívání hudebních děl pro trénink generativní umělé inteligence. Tři největší hudební vydavatelství Sony Music, Universal Music Group a Warner Records pak loni podala žalobu na firmy Suno a Udio, které stojí za softwary umožňujícími generování hudby pomocí umělé inteligence.

Zdá se, že rozjetý vlak už ale nelze zastavit a s AI hudbou se budeme setkávat stejně tak jako s jinými AI obsahy stále častěji. Někteří nový nástroj vnímají jako příležitost (americký hudební producent Timbaland spouští novou AI vydavatelskou společnost), jiní v něm vidí zkázu hudebního byznysu. Jak to nakonec dopadne, ukáže ale až čas.