Rodinné firmy jsou pro budoucnost Česka klíčové. Neřeší vždy jen zisk a cítí zodpovědnost, říká Krajíček
V řadě rodinných podniků dochází k předání z generace na generaci, což představuje velkou výzvu. I o tom bude červnový Týden rodinných firem.
David Krajíček, zakladatel Family Business Weeku
Stárnoucí otec předává firmu, kterou před dvaceti lety začal z nuly budovat, do rukou svých potomků a vše jede dál jako po másle. V teorii to vypadá snadno, ale v praxi může být předání rodinné firmy na nastupující generaci velkou výzvou, na jejímž zvládnutí závisí i budoucnost celého Česka. Rodinné podniky totiž představují zásadní část domácí ekonomiky. Právě na to upozorní červnová událost Family Business Week, která ukáže, jak může vypadat budoucnost rodinného podnikání. „Zakladatelé obvykle řeší, zda svou firmu předají, nebo prodají. Variant je ale mnohem víc,“ říká David Krajíček.
Šestačtyřicetiletý David Krajíček je zakladatelem poradenské a servisní kanceláře pro rodinné firmy, kterým poskytuje služby v klíčových oblastech jejich privátního a podnikatelského života. „Baví mě, že jde o svět, v němž se kloubí měkký a emočně vztahový svět rodiny s byznysově přísnou logikou,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch, v němž vysvětluje, proč jsou rodinné firmy tak důležité a před jakými výzvami stojí.
Právě na to se zaměřuje Family Business Week, největší událost pro rodinné firmy v Česku, za níž Krajíček stojí. Během týdne od 5. do 9. června proběhne série regionálních setkání, která vyvrcholí hlavní událostí v podobě celodenního Family Business Week Summitu českých i zahraničních rodinných firem. Akce proběhne 8. června v Uhelném mlýně v Libčicích nad Vltavou a řešit se budou témata jako nástupnictví, rodinná ústava či výchova dětí.
Mezi účastníky budou Sandy Loder, člen páté generace dynastie Flemingů, která stojí například za Jamesem Bondem, Constantin Kinský, který pochází ze starého šlechtického rodu a spravuje restituovaný majetek ve Žďáru nad Sázavou, Alexandra Kala z Profimedu, Aleš Stýblo z Lasvitu či úspěšná podnikatelka Olga Girstlová. CzechCrunch je mediálním partnerem celé akce.
Jak se člověk stane odborníkem na rodinné firmy?
Deset let jsem vedl agenturu, v níž jsem se zabýval headhuntingem, a následně jsem se zaměřil na privátně vlastněné byznysy. Jednou nám přišla zakázka od rodinné firmy. Tehdy jsem ještě netušil, že to je úplně jiný živočišný druh, který se chová odlišně proti jinak vlastněným společnostem. Došlo mi to při první diskuzi s jejím majitelem, který hledal finančního ředitele do půlmiliardové firmy, a když vyšlo najevo, že vedoucím účtárny je jeho manželka a mzdy dělá jeho snacha, automaticky mě napadlo spoustu zajímavých otázek, které by logicky kladl i každý seniorní kandidát. Překvapilo mě, že si je ten člověk nepřipouštěl, protože měl tunelové vidění, nedokázal se na některé věci podívat z potřebného odstupu a vidět všechny možné komplikace.
Byla to nesmírně zajímavá zkušenost. Bavilo mě, že jde o svět, v němž se kloubí měkký a emočně vztahový svět rodiny s byznysově přísnou logikou. Zjistil jsem, že na západě je poradenství pro rodinné firmy běžná disciplína, která se studuje i na univerzitách, a tak jsem absolvoval prestižní vzdělávací program na Family Firm Institute v Bostonu. Potkal jsem se s největšími hvězdami v oboru, a to mi umožnilo vstoupit do světa rodinných podniků naplno. Měl jsem možnost se potkat s Peterem Buffettem, synem slavného investora Warrena Buffetta, Fabienem Cousteau ze slavného rodu průzkumníků mořského světa nebo profesorem Hansem Roslingem, který před pár lety zemřel a práci po něm převzal jeho syn, jenž zveřejnil jeho Faktomluvu.
Je ve světě běžné, že se problematika rodinných firem takto studuje a mluví se o ní? Přijde mi, že v Česku je to pořád téma, o kterém mnoho firem a lidí veřejně spíše mluvit nechce, že tady nemáme v tomto ohledu takovou tradici jako na Západě.
Je to logické, protože západní ekonomiky nebyly na čtyřicet let přerušené od institutu osobního vlastnictví jako my. Zároveň bych ještě ten západní svět rozdělil na americký a anglosaský. Ve Spojených státech totiž v podstatě byznys tepe úplně vším a všude, je součástí kultury a rodiče se s dětmi baví o penězích běžně a od útlého věku. V Evropě máme spíše takovou vyhnívací metodu, kdy otec ve svých 80 letech řekne synovi, aby převzal kormidlo, přitom už i jeho syn je dávno v důchodu.
Také v Česku máme případy, kdy se přeskočila generace a předávalo se žezlo vnučce. U nás jsme kvůli komunismu ještě více pozadu, ale naštěstí nemusíme vymýšlet kolo, protože mnoho konceptů je už ve světě díky řadě multigeneračních firem prošlapaných. Ovšem i tam se neustále inovuje a ověřuje, zda jsou dosavadní koncepty stále platné. Líbí se mi ta otevřenost západní odborné komunity novým myšlenkám a schopnost připustit, že to, co platilo včera, je dnes již jinak. Každou generací se to mění a hledají se stále nové cesty a přístupy.
Platí, že v těchto a následujících letech u nás bude otázka nástupnictví stále aktuálnější, protože lidé, kteří zakládali firmy na začátku 90. let, pomalu míří do důchodu?
Je to tak. Z našich analýz vyplývá, že necelá pětina firem v Česku má vlastníka nad 60 let, celkem se jedná o 44 tisíc firem. Lidem, kteří zakládali firmy v 90. letech, je dnes 60, 70 let a teď řeší kruciální otázku, jestli firmu předají, nebo prodají. Variant je přitom mnohem víc a právě v tom chceme majitelům rodinných firem pomáhat a v rámci Family Business Weeku otevírat další dveře s variantami, jak řešit budoucnost jejich podnikání. Je to obrovská výzva a na tom, jak ji zvládneme, do značné míry závisí, jak se nám podaří udržet si soběstačnost, nezávislost a udržitelnost národní ekonomiky.
Platí, že jsou rodinné firmy důležitým prvkem regionální ekonomiky, kde dávají práci mnoha lidem a stojí na nich zaměstnanost některých oblastí?
V globálním měřítku se mluví o tom, že mají rodinné firmy 80procentní podíl na HDP a stejně velké procento připadá i na tvorbu pracovních pozic. Proč jsou ta čísla tak vysoká? Rodinná firma je zkrátka nejběžnější forma vlastnictví. Třeba i proto, že rodina je nejlevnější pracovní síla, přirozeně do nich nastupují děti na brigády a postupně pokračují dál. Dnes se mezi rodinné firmy řadí i obří hráči jako Volkswagen, Decathlon, Robert Bosch, Walmart nebo Tata Industries z Indie.
V Česku zatím pracujeme s kvalifikovanými odhady, podle kterých připadá na rodinné firmy zhruba 50procentní podíl na HDP. V rámci FBW Summitu vystoupí také Giovanna Gregori z European Family Businesses, která téma zasadí do celoevropského kontextu nejen z hlediska čísel, ale také trendů.