Roky přemýšlel, jak inovovat zapínání u bundy. Teď ho bývalý šéfdesignér Applu představil světu

Jony Ive ve spolupráci s italskou značkou Moncler vymyslel novou modulární bundu se zajímavou, po applovsku řešenou vychytávkou.

Filip HouskaFilip Houska

moncler-ive

Foto: Moncler / LoveFrom / Apple / CzechCrunch

Jony Ive a speciální magnetický cvoček

0Zobrazit komentáře

Když pracujete skoro třicet let v Applu, kde vymýšlíte vzhled snad všech jeho nejslavnějších zařízení, návyky z precizní designové práce si ponesete celý život. Přesně tak to má Jony Ive, bývalý šéfdesignér kalifornské firmy a autor podoby iMacu, iPodu, iPhonu, ale i iPadu nebo sluchátek AirPods. Nově totiž vymyslel vychytávku, která může změnit to, jak se díváme na… knoflíky a zipy u bund. A vsadil u toho na jednoduchý mechanismus, který není cizí uživatelům MacBooků.

Jony Ive dosáhl v Applu všeho, co se dalo. Byl věrným spolupracovníkem Steva Jobse, přicházel s nápady, které měnily technologický svět, a jeho cit pro estetiku je dodnes tématem pro učebnice designu. Proto když před pěti lety z Applu odešel, aby se věnoval svým osobním projektům, jeho rozhodnutí bylo doprovázeno velkými očekáváními. Všichni byli zkrátka zvědaví, co vymyslí.

Se svým studiem LoveFrom, které založil s parťákem Marcem Newsonem, navázal několik spoluprací, řada z nich ale byla zahalena rouškou tajemství. Jinak tomu nebylo ani v případě italské značky Moncler, která se proslavila výrobou luxusních zimních bund. Ke spojení došlo už v roce 2021, dosud ale svět žádný jejich společný oděv neviděl. Teď už se tuší proč.

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak inovovat něco tak základního jako knoflíky a zipy u bund? Oni ano – a trvalo jim čtyři roky, než vymysleli způsob, jak standardní mechanismus takříkajíc po applovsku vylepšit a zasadit do nového produktu. Ive přišel s nápadem na magnetické cvočky s moderní estetikou. Jak se ale říká, design není jen o tom, jak výrobek vypadá, ale jak funguje.

Teď si představte, že máte na sobě bundu, která po vás nechce, aby se zapínala klasickým zipem. Nebo abyste manipulovali s knoflíky, třeba u rukávů. Naopak by bylo její zapínání postaveno na páru magnetických cvočků, které se k sobě… prostě přichytí. A také se dají využívat v případě, když chcete k bundě přichytit třeba další vrstvu oblečení.

Podobný princip teď navrhly právě LoveFrom a Moncler. Ukázaly nový typ modulární bundy (přesněji řečeno vesty), ke které je mimo jiné možné pomocí magnetických cvočků přichytávat další kusy. Ze základní vrstvy si tak zákazník bude moci udělat jak klasickou bundu do chladného počasí, tak parku nebo pončo. A když si ji obleče, dostane se mu i jiného uspokojení.

Nebyl by to Ive, kdyby nad designem nepřemýšlel prostě jinak. Když proto přemítal, jak by nové cvočky měly fungovat, vsadil na magnet i z toho důvodu, že se z něj dá vykouzlit uspokojivý zvuk zacvaknutí. A jestli používáte novější MacBooky s magnetickým konektorem MagSafe, tak asi víte, o jakém zvuku je řeč. Ive šel ale ještě dál.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zacvaknutí je jedna věc – a manuálně ta jednodušší. Ta „náročnější“ část podle něj přichází v případě, kdy chcete cvočky odpojit. Je otázkou, jak silný magnet LoveFrom a Moncler použily, ale zcela jistě to chce více síly při odepnutí než naopak. V jeho mechanismu to ale není nutné – po zacvaknutí lze stlačit prostřední část knoflíku. A vše se samo odepne.

Je nutné uznat, že jde o velký posun od modernizovaného dobročinného klaunského nosu, který Ive navrhl loni. A zároveň jde o relativní drobnost například ve srovnání s přepracovaným legendárním gramofonem, na kterém měl někdejší šéfdesignér Applu také velký podíl. Co chystá Ive dál, je otázkou. Ví se o spolupracích s Ferrari nebo Airbnb, zatím ale není jasné, co přesně bude jejich náplní.

Unikátně řešená bunda jde do kamenného prodeje 24. září, od října pak bude k dispozici i online. Za jakou cenu, se neví.

Špatně spal, tak začal vyrábět matrace. Jedna stojí i sto tisíc a chystá se i rostlinná varianta

Zabýval se produkcí videí, rodina ho ale chtěla vidět v podnikání. Nakonec ho to k němu zaválo samo. Dnes vyrábí prémiové matrace za desítky tisíc.

Eliška NováEliška Nová

dorsen-17

Foto: Dorsen

Zakladatel Dorsenu Vojtěch Prade

0Zobrazit komentáře

Damašek berou od belgické firmy, ovčí vlna je z francouzských chovů, koňské žíně, velbloudí vlna a hedvábí zase z německého podniku, který má tradici táhnoucí se až k roku 1860. Když všechny materiály, které používají, vyjmenujete, připadáte si jako na hodně starém orientálním trhu. Tohle všechno ale slouží k výrobě řemeslných matrací Dorsen ze severu Čech, které před rokem založil teprve čtyřiadvacetiletý Vojtěch Prade.

„Léta jsem měl problémy se spánkem – a pak jsem vyměnil obyčejnou matraci za dobrou. Díky tomu jsem si uvědomil, jak moc dokáže kvalitní matrace změnit lidem život,“ vypráví pro CzechCrunch Prade, který se dřív zabýval produkcí videí. Rodina ale očekávala, že se bude angažovat v její firmě Dorint, která se specializuje na luxusní kuchyně a koupelny. Ložnice chyběly, a tak se problémy se spánkem a rodinné očekávání spojily v jedno.

Název nové firmy vznikl složeninou počátečních písmen názvu Dorint a slova sen, což odkazuje na spánek a snění. „Do projektu jsem vložil veškeré své úspory. Dorsen by ale nevznikl bez obrovské podpory mojí rodiny, která mi poskytla nejen chybějící finance, ale i prostor,“ vypráví Prade. Výhodou je i to, že obchodně obě společnosti spolupracují, a tak Dorsen využívá showroomů Dorintu a svoje matrace, ale i postele, vystavuje tam.

První rok podnikání dopadl prý nad očekávání dobře. „Pomohlo nám to, že každý, kdo si matraci koupil, ji nadšeně doporučoval dál. My jsme díky tomu mohli postupně navyšovat výrobní kapacity. I tak byl první rok náročný,“ vypráví Prade s tím, že vzhledem k pořizování strojů a dalšího vybavení budou za uplynulý rok ve ztrátě, do konce roku se každopádně chtějí dostat na výrobu sto matrací měsíčně. Aktuálně se soustředí především na zakázky.

Důležitou roli v nové firmě ale sehrál i zmíněný prostor, který dala rodina k dispozici. Je to stará truhlárna, která se využívá už po několik generací. Nachází se v Lučanech nad Nisou a jde o průmyslovou stavbu z první poloviny devatenáctého století. S novým podnikáním se ji majitel firmy rozhodl začít postupně rekonstruovat.

„Znám tu truhlárnu celý svůj život, jako dítě jsem si v ní často hrál, zatímco táta a děda pracovali. Teď znovu získává svůj industriální půvab z první poloviny devatenáctého století,“ vypráví podnikatel s tím, že truhlářství se v rodině předává už po čtyři generace.

Rekonstrukce budovy je pak podle něj běh na dlouhou trať, na postupnou přestavbu interiéru, technické zázemí, vybudování showroomu či opravu fasády a oken už ale padly dva miliony korun. „Když si k nám člověk přijede vyzkoušet matraci, čeká ho také exkurze po výrobě. Chceme, aby zákazníci viděli, jak naše matrace vznikají,“ dodává dnes už pětadvacetiletý podnikatel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Všechny zmíněné materiály Dorsen na výrobu matrací skutečně používá a Prade se k nim dostal skrze nábytkové veletrhy. Jde o materiály přírodní, které mají zajistit velkou prodyšnost, odolnost a také vysoký komfort. Matrace vyrábějí pružinové, při správné péči, což znamená zejména pravidelné otáčení a také použití chrániče matrace, by měly vydržet i desítky let. Klíčové jsou ale prý pružiny. V jedné matraci se jich nachází až dvanáct tisíc, ty pak poskytují nocležníkovi oporu a uleví páteři.

house-of-cards-kevin-spacey-3

Přečtěte si takéKevin Spacey převzal cenu v Cannes. Do Hollywoodu má ale dalekoKevin Spacey převzal cenu v Cannes a děkuje, že může znovu pracovat. Do Hollywoodu má ale daleko

„Spánek má vliv na zdraví i psychiku, přesto mnoho lidí nad výběrem matrace moc nepřemýšlí a kouká hlavně na cenovku. To bych chtěl změnit a ukázat lidem, že stojí za to do spánku investovat. A pak sledovat, co všechno se v jejich životě zlepší,“ říká majitel Dorsenu. Levná záležitost jeho matrace opravdu nejsou, cena základní začíná na nižších desítkách tisíc, cena ultraprémiové se pak může vyšplhat i přes sto tisíc korun. Matrace se v Dorsenu kupují víc, pořídit se tu ale dá také čalouněná, kovová nebo dřevěná postel. I ty se vyrábí na míru.

V plánu je nyní dostat se z Česka i na německý, polský a slovenský trh, pomoci by s tím podle Pradeho mohla i strategická poloha na severu Čech. Otevřít chce Dorsen také dva nové showroomy, jeden přímo ve výrobě a druhý v Brně. Představit plánuje rovněž vlastní kolekci lůžkovin a dalších doplňků do ložnice. Už teď firma chystá například také veganskou verzi svých matrací, kde ovčí vlnu, koňské žíně a další vlákna zvířecího původu nahradí rostlinné alternativy.