Rostli jsme příliš rychle a dělali chyby, říká šéf Airbnb. Teď slibuje mnohem vstřícnější přístup k městům

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Brian Chesky, spoluzakladatel a šéf Airbnb

0Zobrazit komentáře

Airbnb přišlo s vlastně jednoduchou, ale právě proto velmi chytrou myšlenkou: když někdo zrovna není doma, proč neumožnit, aby tam za poplatek bydlel někdo jiný? Služba zjednodušující lidem život se ale poměrně rychle stala opakem – pronajímatelé i nájemníci se dostávali do nebezpečných situací, objevovalo se mnoho podvodů a podobně. Hlavním problémem ovšem byla proměna bytového trhu v centrech měst a výrazný růst cen bydlení. Brian Chesky se nyní omluvil a slíbil, že budoucnost firmy bude výrazně jiná.

Ještě letos v lednu jsme psali o plánovaném vstupu Airbnb na burzu s velkým optimismem a téměř nic nenasvědčovalo tomu, že by se nemělo jednat o velký úspěch. O několik týdnů později ale nepřipravený svět zachvátila pandemie. Firma tak rázem přišla o stovky tisíc rezervací, centra velkých měst se vyprázdnila a ceny spadly. Spadlo také Airbnb. Nejdříve výrazně snížilo svou valuaci, po dlouhé ale opět začalo nabírat masivní investice.

Na konci června už firma měla za sebou propuštění čtvrtiny svých zaměstnanců a Chesky řekl: „Budováním byznysu Airbnb jsme strávili dvanáct let, v průběhu čtyř až šesti týdnů jsme jej téměř celý ztratili.“ Zároveň však viděl jeho budoucnost pozitivně, protože se vedení společnosti povedlo zajistit několik opatření pro přečkání krize. Jednou z velkých otázek přitom bylo, jak tato budoucnost bude vypadat.

img-6788-min

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

V Praze roste nabídka bytů na pronájem, které původně ubytovávaly hosty přes Airbnb

Chesky se hlavně odvážil k malé předpovědi nové formy cestování, které se podle něj bude zaměřovat na rozmanitější místa než jen ta nejprovařenější města. Co to ale znamená pro službu ke sdílení bytů? Bude se i nadále snažit co nejrychleji generovat co nejvíce rezervací bez přílišného ohledu na fungování nájemníků a místní trh s nemovitostmi?

Spoluzakladatel Airbnb v nedávném rozhovoru pro deník The Times přiznal, že příchod koronavirové krize mu kromě šoku a hektických snah o záchranu byznysu přinesl také důležité uvědomení: za svých dvanáct let ve vedení extrémně úspěšného startupu plno věcí zkazil. Špatně je vliv na růst cen bytů a nájemných, podpora profesionálních pronajímatelů i přílišný turismus v těch nejfrekventovanějších městech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Musíme se vrátit zpátky ke kořenům,“ říká Chesky. „K tomu, co vůbec stálo za naším úspěchem. Nemáme pracovat s nemovitostmi. V obecnějším smyslu nemáme dělat ani cestování. Našim cílem je spojovat lidi,“ pokračuje s tím, že pro další vývoj služby je nutné zamyslet se nad způsoby, jakými ovlivňuje fungování měst a komunit.

Zatímco dříve Airbnb bojovalo s městy a snažilo se vyhnout takřka jakýmkoliv regulacím, v budoucnu prý bude samo mnohem více vážit vlastní kroky, jejichž primárním cílem nebude jen zvyšovat zisk. Chesky se tak, alespoň podle jeho momentálních slov, zdá jako zářný příklad člověka, kterému nástup krize zásadně změnil perspektivu.

brian-chesky-airbnb-2

Foto: Airbnb

Spoluzakladatel, CEO a komunitní šéf Airbnb Brian Chesky

„Když něco vybudujete a používá to stovky milionů lidí, nemůžete prostě předpokládat, že vše, co se na vaší platformě stane, je dobré. Pokud nevytvoříte mantinely, budou se dít dobré i špatné věci. Musíme přestat tlachat o měnění světa nebo předpokládat správnost všeho, co děláme. Svět potřebuje slyšet naši pokoru a vidět, jak za sebe přebíráme zodpovědnost,“ kaje se Chesky.

Budoucností Airbnb má být návrat ke kořenům

O tom, jak jeho firma funguje, prý kriticky přemýšlel už nějakou dobu, letošní jaro však bylo jasným impulzem k převedení těchto myšlenek do veřejné sféry a snad i praktického jednání. Hrozba konce ho vrátila na úplný začátek, kdy nápad na revoluční službu vzešel z pronajmutí nafukovací postele v sanfranciském bytě v roce 2008. Od té doby Airbnb rostlo rychle, příliš rychle a nemělo silnou motivaci se ohlédnout.

Například v centru Edinburghu, hlavním městě Skotska, je tak podle odhadů více bytů spravovaných pronajímateli z americké služby než těch pro klasický dlouhodobý nájem. Nyní Chesky slibuje mnohem větší zaměření na řešení, která budou vyhovovat městům, lidem s příjmem závislým na jeho službě i koncovým zákazníkům. Oproti dřívějšku budou dostávat přednost malí hostitelé a firma chce provést zásadní audit toho, kdo by měl a neměl na její platformě inzerovat.

airbnb-hostitel-2

Airbnb příštích měsíců a let má mnohem více podporovat „autentické zkušenosti“

„Zajímají nás unikátní ubytování a služby. Ať už je nabízí společnost nebo jednotlivec, musí působit autenticky,“ říká Chesky. Velké operace stojící mimo základní hodnoty Airbnb z plaformy zmizí a pro ostatní možná přibude například systém hodnotící, nakolik bude pronajímatel nemovitosti se svými hosty interagovat. Součástí změn má být také otevřenější přístup k vedení měst, kterým chce firma poskytovat informace o četnosti pronajímání bytů nebo spolupracovat s nimi na zavádění regulací.

Tím ovšem výčet chystaných novinek v Airbnb jen začíná. Díky spolupráci s Catherine Powellovou, bývalou vedoucí parků Disney, má firma vyhovovat žádostem o snížení pronajímaných míst v daných lokacích či bojovat s přílišným turismem podporou méně frekventovaných destinací. V plánu je také zaměření na dlouhodobější pobyty, atraktivní pro novou generaci cestovatelů: „Objeví se skupina lidí méně vázaná na jakékoliv jedno město s touhou žít po celém světě,“ vysvětluje Chesky.

avast-office-praha-hq-min

Přečtěte si takéAvast potvrzuje svou sílu i přes krizi. Za první polovinu roku mu vyrostly tržby na více než 9,6 miliardy korunAvast potvrzuje svou sílu i přes krizi. Za první polovinu roku mu vyrostly tržby na více než 9,6 miliardy korun

Velkou část změn by měl přirozeně podpořit postupný návrat z pandemie k normálnímu, avšak jinému životu. Mnozí nebudou chtít trávit čas v hustě zalidněných místech nebo se shlukovat ve velkých hotelech. Růst lze prý očekávat i v domácím cestování, dávajícím přednost klidnému venkovu. Nejistotu ohledně možné nákazy sníží systém ověřující dodržování hygienických zásad.

To vše by mohlo uklidnit investory obávající se o budoucnost společnosti obracející se ke svým začátkům. Podle Cheskyho právě zde pramení celé nadšení kolem toho, co Airbnb dělá. Navíc říká: „Nejlepší pro akcionáře je, když společnost chce, abyste existovali. Kdo by chtěl investovat do firmy, jejíž existence se veřejnosti příčí?“

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Co nejčistší svoz odpadu. Nikola získala objednávku na 2,5 tisíce popelářských vozů budoucnosti a akcie letí vzhůru

nikola-refuse

Foto: Nikola

Nikola Refuse je novým tahačem z produkce americké automobilky, který půjde využít nejen jako popelářský vůz

0Zobrazit komentáře

Nikola sbírá objednávky jak na běžícím páse, což žene její akcie vzhůru. Je tu však jeden malý problém. Tato automobilka, která chce své aktivity zaměřit především na produkci vodíkových nákladních vozů, nemá ani po šesti letech své existence v produkci žádný model. Pro společnost Republic Services to ovšem nepředstavuje žádný problém a od Trevora Miltona objednává hned 2,5 tisíce popelářských vozů budoucnosti.

Ve Spojených státech se každým dnem vyprodukuje přibližně 2,5 kilogramu odpadu na osobu. To znamená, že za jediný rok se v USA vytvoří přibližně 300 milionů tun odpadu. Značná část z tohoto objemu končí v popelnicích a kontejnerech, ke kterým musí dojet popelářský vůz, nabrat jejich obsah a ten odvézt na skládku.

Už tak špinavá práce je ještě špinavější díky spalovacím motorům, kterými je vybavena drtivá většina popelářských vozů provozovaných ve Spojených státech. Ovšem díky spolupráci Republic Services a automobilky Nikola by se zde proces svážení odpadu mohl stát přeci jen o něco ekologičtějším.

nikola-tre2

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

Republic Services je druhým největším poskytovatelem odpadních a recyklačních služeb v USA a jeho flotila popelářských vozů je, stejně jako u konkurentů, z valné části tvořena konvenčními vozy. Tento fakt by ovšem chtěla společnost změnit s pomocí 2,5 tisíce vozů s elektrickým pohonem, které si objednala právě od Nikoly.

Vůz pojmenovaný Nikola Refuse vychází z architektury konceptu Nikola Tre. Akumulátor vozu by měl nabídnout kapacitu až 720 kWh, tedy dostatečnou zásobu energie na přibližně 240 kilometrů dlouhou štaci po městských ulicích a blocích.

nikola_hydrogen_facility07

Foto: Nikola

Tahač Nikola na stanici

Postačit by měl i výkon motoru omezený na jeden tisíc koňský sil, které si bez problému poradí s odpadky, ale i jiným druhem nákladu (podle toho, jaká nástavba bude na korbu modelu Refuse nainstalována). V případě objednávky od Republic Services bude Nikola dodávat jak samotný tahač, tak také popelářskou nástavbu, což zaručí jednotnou tovární záruku.

Akcie reagují, Nikola stále plánuje

Oznámení o objednávce mělo za následek další pohyb hodnoty akcií Nikoly směrem vzhůru. Hodnota jejích akcií dosáhla historického maxima krátce po vstupu Nikoly na burzu, kdy se cena jedné akcie zvýšila z 10 dolarů na hodnotu 94 dolarů. Začátkem minulého měsíce ale přišel pokles ceny až na 30 dolarů za kus, aby se po oznámení popelářské objednávky cena opět vyšplhala na aktuálně necelých 43 dolarů.

marek-rosa-goodai

Přečtěte si takéMiliony na podporu vývoje obecné umělé inteligence. GoodAI Marka Rosy vypisuje štědrý grant pro výzkumníkyMiliony na podporu vývoje obecné umělé inteligence. GoodAI Marka Rosy vypisuje štědrý grant pro výzkumníky

První testy nového modelu jsou v současné době plánovány na rok 2022 s tím, že první dodávky by měly začít již o rok později. Tato objednávka by se navíc časem mohla rozrůst až na 5 tisíc vozidel, jak stojí ve vzájemné dohodě obou společností. Vše se bude odvíjet od toho, jak efektivně se Nikole podaří dostat vůz do provozu a odbavovat veškeré objednávky, které aktuálně drží.

Mimo Republic Services v současné době Nikola drží objednávky i od jiných společností, které mají zájem o její vodíkové tahače. Například pivní gigant Anheuser-Busch již v roce 2018 objednal na 800 vodíkových tahačů. Aktuálně by Nikola měla držet objednávky na přibližně 27 tisíc vozidel. Do roku 2027 chce automobilka Trevora Miltona vyrábět 15 tisíc bateriových a 30 tisíc vodíkových tahačů ročně.

nikola-badger-pick-up1

Foto: Nikola

Nikola Badger, první vodíkový pick-up této americké společnosti

Navíc je zde Badger, jenž lze stále předobjednávat. Zájemci o tento pick-up mohou vybírat ze dvou variant. První verze vybavená akumulátorem nabízí dojezd téměř 500 kilometrů, verze vybavená vodíkovou technologií slibuje dojezd téměř dvojnásobný. Nikola by v současné době měla pomalu finišovat sepisování smluv s partnerem, který se o výrobu Badgeru postará. Jeho jméno bychom se měli dozvědět co nevidět.

Vůbec první vůz z produkce Nikoly by se měl na silnicích objevit v příštím roce. Elektrický tahač Tre vyráběný v partnerství s Ivecem se tak na trh dostane pravděpodobně dříve než vozy největšího konkurenta Nikoly na poli tahačů s alternativním pohonem. Tím není nikdo jiný než Tesla, na jejíž nákladní vůz Tesla Semi se několik let stále marně čeká.