Rovnou do kufru. Škoda Auto spolu s Alzou, Zásilkovnou a startupem DoDo doručí zboží přímo do vašeho auta

Filip HouskaFilip Houska

skoda-auto-1x

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spouští službu pro doručování zásilek do kufrů vozidel

0Zobrazit komentáře

Když si objednáváte zásilku z e-shopu, zpravidla máte několik možností, jak ji převzít. Buď vám ji kurýr doveze domů (respektive na zvolenou adresu), nechá ji na výdejním místě firmy pro vyzvednutí nebo ji umístí do jednoho ze samoobslužných boxů, které v Česku nabírají na velké popularitě. Doba se ovšem stále vyvíjí, a jak nově ukazuje Škoda Auto, brzy se může stát naprosto normální, že vám zboží budou kurýři doručovat přímo do kufru vašeho vozu.

Mladoboleslavská automobilka ve spolupráci s e-shopem Alza.cz, logisticko-technologickou společností Zásilkovna a přepravcem DoDo rozšiřuje svou novou službu Přístup do vozu a začíná nabízet možnost doručení zásilek z internetu přímo do auta i běžným zákazníkům. Škodovka si od tohoto uvedení slibuje, že eliminuje riziko, že se zákazník a kurýr vzájemně minou.

Obě strany tak mohou ušetřit čas, minimálně ve srovnání s běžným dodáním zboží do domu, které s ohledem na metodu Přístup do vozu nemusí být tak praktické. „Zákazníkům umožníme například využít dodání zásilek ve chvíli, kdy pracují, čímž odpadá čas, který by jinak strávili čekáním na kurýra,“ říká Martin Jahn, člen představenstva automobilky pro prodej a marketing.

Ačkoliv Škoda s touto službou experimentuje už od roku 2019, dosud šlo pouze o ranou fázi, během které se vše testovalo, ladilo a ověřovalo. I dnešní spuštění je ostatně stále v rámci pilotního provozu, který by měl však vypršet ke konci letošního roku – pak by se funkce měla dostat z Prahy, kde začíná, do dalších míst v Česku i zahraničí. Má to ale samozřejmě pár háčků.

zasilkovna-1

Foto: Zásilkovna

Přístup do vozu od Škodovky podporuje i Zásilkovna

Pro využívání Přístupu do vozu je zapotřebí, aby měl zákazník model Škody Auto vyrobený od ledna roku 2019 a vybavený balíčkem Care Connect: Vzdálený přístup. Výjimku tvoří vozy Enyaq iV, Kamiq a Scala, u kterých bude služba zpřístupněna „později“. Nutností také je, aby měl zákazník v rámci balíčku aktivovanou funkci Vzdálené zamykání/odemykání vozu.

Pro využívání nové funkce musí být zákazník také registrován na platformě Škoda Connect a mít v aplikaci MyŠKODA aktivovanou funkci Přístup do vozu. Poté si doručování zboží do zavazadlového prostoru auta může s ohledem na jednotlivá nastavení spolupracujících firem (Alza.cz, Zásilkovna a DoDo) nechat zajistit.

„V rámci této služby se dodací adresou stávají údaje o poloze vozu a jeho registrační značka. Pro doručení je pak nutné povolit kurýrovi zvolené doručovací služby, aby přes funkci Přístup do vozu určil polohu vozu, odemkl vůz a umístil nakoupené zboží do zavazadlového prostoru,“ píše Škodovka na svém webu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Byť metoda, kdy kurýr nechá objednané zboží v autě zákazníka, funguje v principu u všech partnerů stejně, liší se některými technickými detaily. V případě balíků z české e-shopové jedničky Alza.cz je potřeba při objednávání přes web i mobilní aplikaci v košíku zaškrtnout možnost Doručit do mého automobilu a současně zvolit den, čas a přibližnou adresu, kde bude vůz parkovat.

Kurýr AlzaExpresu poté auto najde a bude moci v daný čas jedinkrát odemknout vůz. Zákazníci by měli na paměti mít i to, že vůz musí být zaparkován na veřejně dostupném místě a nesmí být skrytý před mobilním signálem (například v podzemní garáži), aby jej bylo možné odemknout. Cena za doručení činí 149 korun a tento typ doručení se u Alzy navíc nevztahuje na nadměrné zásilky.

Zásilkovna, která spadá do skupiny Packeta Group Simony Kijonkové, na to jde malinko jinak. Při objednávání přes web nebo aplikaci si zákazník nejprve objedná zásilku na adresu a poté ji může přesměrovat do vozu pomocí elektronického formuláře. Ten obdrží v odkazu ve standardním notifikačním e-mailu ve chvíli, kdy Zásilkovna převezme zásilku fyzicky do přepravy.

dodo-1

Foto: DoDo

Kurýr logistického startupu DoDo

Ve formuláři pak zákazník zvolí časový rámec a přibližnou adresu, kde bude vozidlo parkovat. Poté vše potvrdí přihlášením do svého účtu Škoda Connect. Řidič Zásilkovny může v daný čas zaslat jeho vozu dotaz na přesnou polohu a ve chvíli, kdy dorazí do bezprostřední blízkosti, ověřené přes GPS, požádá o odemčení pro doručení zásilky (taktéž jen jednou v daném časovém okně). Cena pro e-shopy začíná na 79 korunách, pro zasílání mezi fyzickými osobami vychází na 115 korun.

„Klíčem je být schopen každou objednávku doručit v přesný čas, který daný zákazník preferuje, a co je možná ještě důležitější, na pro něj nejvhodnější místo. Spolupráce se Škodou Auto je skvělou příležitostí, jak se v tomto směru posunout zase o něco dále, protože doručení do kufru auta je pro určitý typ objednávek ideálním řešením, díky kterému zákazník šetří čas a může se věnovat věcem, které jsou pro něj skutečně důležité,“ popisuje novinku výkonný ředitel logistického startupu DoDo Martin Marek.

Také DoDo, které za minulý rok dosáhlo na tržby ve výši 500 milionů korun, se do této spolupráce se Škodovkou pouští, přičemž zákazníkům chce nabídnout komfort během objednávání i díky tomu, že s nimi bude ohledně typu doručované zásilky do kufru auta komunikovat skrze webový chat nebo Messenger od Facebooku. Stejně jako Alza nebo Zásilkovna i DoDo bude ctít sjednaný čas, polohu vozidla navíc kurýr nebude znát déle než hodinu.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Internetová skupina Mall Group prozradila, co znamenají její černá čísla. Skončila v malém provozním zisku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-pobocka

Foto: Mall.cz

Pobočka Mall.cz

0Zobrazit komentáře

V internetové skupině Mall Group se už delší dobu uklízí před plánovaným velkým prodejem. Je veřejným tajemstvím, že trojice současných akcionářů minimálně několik měsíců intenzivně jedná o prodeji velké skupiny e-shopů, přičemž před časem poněkud překvapili, když po letech v miliardových ztrátách oznámili, že se jim podařilo dosáhnout na černá čísla. To byl před případným prodejem dobrý signál, avšak Mall Group ještě tehdy nechtěla říct, co ta černá čísla vlastně znamenají. Nyní je pro CzechCrunch upřesnila.

„Černá čísla zatím nemůžeme nijak konkretizovat, protože jde o předběžné neauditované výsledky, u kterých může dojít ještě k částečné korekci,“ znělo z Mall Group v květnu, kdy internetová skupina oznámila, že v uplynulém roce vygenerovala obrat ve výši 20,7 miliardy korun a vyrostla tím pádem o 26 procent. Současný výkonný ředitel Jan Hanuš, který od svého lednového nástupu prakticky není na veřejnosti vidět, si výsledky pochvaloval.

„Ozdravili jsme téměř všechny poměrové ukazatele, provedli důslednou revizi byznys modelu, zefektivnili logistiku. (…) Rovněž jsme zrevidovali fixní a interní náklady. Věděli jsme tedy, že výsledek bude meziročně výrazně lepší, ale i tak jsme naše vlastní očekávání o 500 milionů překonali,“ popisoval Hanuš, který na místě výkonného ředitele nahradil Oldřicha Bajera, který skončil už loni v létě.

Oznámení o dosažení černých čísel za uplynulý rok, v němž celý svět e-commerce významným způsobem nakopla pandemie, přitom mnoho pozorovatelů překvapilo. V předchozím roce totiž činila ztráta Mall Group 1,7 miliardy korun, přičemž ještě v létě roku 2020 tehdejší šéf Oldřich Bajer hlásil, že do černých čísel se Mall Group pod jeho vedením plánuje obrátit až za dva roky, tedy v roce 2022. Vzápětí však na svém místě nečekaně skončil.

jan-hanus_ceo-mall-group

Foto: Mall Group

Jan Hanuš, výkonný ředitel Mall Group

Internetová skupina, pod níž patří e-shopy Mall.cz, CZC.cz či Vivantis, nakonec zvládla na dlouho kýžený cíl dosáhnout o něco rychleji. Obraz s černými čísly nicméně poněkud narušila výroční zpráva finanční skupiny PPF, jež je jedním z akcionářů Mall Group. Drží v ní 40 procent, stejně jako EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Zbylá pětina včetně řídící role patří Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.

Ve výroční zprávě PPF, která hodnotila uplynulý rok 2020, se objevilo, že tržby Mall Group skutečně přesáhly 21 miliard korun, avšak v kolonce ztráty svítila částka 1,2 miliardy korun. Je třeba uvést, že PPF má o tři měsíce posunutý fiskální rok, takže čísla by s údaji, které oficiálně komunikuje Mall Group, neměla úplně přesně sedět. Internetová skupina nicméně v reakci na výroční zprávu PPF ve vyjádření pro CzechCrunch vše upřesnila.

„Platí to, co jsme komunikovali v květnu. Mall Group zaznamenala v uplynulém obchodním roce poprvé pozitivní zisk EBITDA, tedy je v černých číslech. Šlo o přelomový rok, kdy se nám podařilo vygenerovat obrat za zboží včetně partnerského prodeje ve výši 20,7 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 26 %. Provozní zisk EBITDA činil 10 milionů korun,“ uvedla tisková mluvčí skupiny Pavla Hobíková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco výroční zpráva PPF pracuje s výsledkem hospodaření (net income), Mall Group ve své komunikaci o černých číslech mluvila o zisku EBITDA, tedy provozním výsledku před odečtením úroků, daní a odpisů. Pavla Hobíková zároveň upozornila, že jelikož PPF ve svých výsledcích pracuje s jiným fiskálním rokem, do čísel zahrnovala slabší první kvartál roku 2020, zatímco Mall Group ho nepočítá, naopak ve výsledcích reflektuje silnější první čtvrtletí letošního roku (fiskální rok má Mall Group od dubna do března).

Insideři z e-commerce trhu se shodují, že na tom, jak vysoký je oznámený provozní zisk Mall Group, nemusí zase tolik záležet. Do odpisů a dalších parametrů lze zahrnout klidně stamilionové položky a v čistých číslech tak Mall Group i za uplynulý rok zůstala ve ztrátě. Samotný provozní zisk nicméně může značit minimálně to, že je Mall Group na dobré cestě. Je přitom evidentní, že ve skupině došlo pod novým vedením i v rámci přípravy na potenciální prodej k velkému úklidu.

house-of-the-dragon5

Přečtěte si takéWarneři zase hrají byznysovou hru. Po návratu HBO Max dělí firmuWarneři zase šachují s byznysem. Po návratu HBO Max firma oznamuje rozdělení na dvě samostatné části

Ze skupiny byly vyčleněny dosud nevýdělečná internetová televize Mall.tv a také ztrátový online supermarket Košík.cz, který mohl ušetřit ve výsledovce Mall Group několik stovek milionů korun. Své výsledky sice Košík již nějakou dobu nezveřejňuje, ale očekává se, že jeho ztráta i nadále činí řádově několik stovek milionů korun. Jeho budoucnost je mimo Mall Group i mimo skupinu PPF, která by měla svůj 40% podíl přenechat Danielu Křetínskému a spol.

Na svou budoucnost čeká také celá Mall Group. Již několik měsíců se intenzivně spekuluje o tom, zda ji současní akcionáři umístí na burzu, nebo někomu prodají. V e-commerce kuloárech se mluví o tom, že je na spadnutí dohoda s polským internetovým obrem Allegro, který by mohl za českou skupinu e-shopů zaplatit několik jednotek miliard eur, avšak oficiálně nechce žádná ze zainteresovaných stran vyjednávání komentovat.