Ruské dezinformační weby v Česku stále běží, rozhodnutí EU navzdory. Někteří poskytovatelé s blokací váhají

Blokace ruských propagandistických médií Sputnik a Russia Today (RT) v Česku vázne.

Ruský vůdce Vladimir Putin

Blokace ruských propagandistických médií Sputnik a Russia Today vázne. Jak CzechCrunch zjistil, navzdory rozhodnutí, které padlo ze strany Evropské unie téměř před třemi týdny, je často možné se na weby obou médií připojit bez větších problémů. Evropským orgánům totiž chybí přímé nástroje na blokaci, proto spoléhají na provozovatele internetového připojení. Někteří z nich ale s blokací váhají.

Ruská invaze na Ukrajinu vyvolala sérii tvrdých reakcí západu, které měly mimo jiné zasáhnout ruskou válečnou propagandu, která se v Česku často šíří dezinformačními weby. K bezprecedentní blokaci domén osmi z nich, včetně známého Aeronetu a Protiproudu, se na začátku invaze odhodlalo sdružení CZ.NIC. Jednalo se však pouze o weby pod doménou .cz. Následovalo i rozhodnutí EU, jež plošně v členských státech zakázalo všechny způsoby distribuce médií Russia Today (RT) a Sputnik.

Jejich vlivné jazykové mutace (včetně českého Sputniku) jsou placené přímo z Kremlu. „Dnes děláme klíčový krok a zavřeme kohoutek ruských informačních manipulací v Evropě tím, že zakážeme vysílání RT a Sputniku v Evropské unii,“ vyhlašoval 27. února šéf unijní diplomacie Josep Borrell spolu s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.

Kámen úrazu ale spočívá v tom, že onen „kohoutek ruských informačních manipulací“ je nadále otevřený – nebo při nejmenším protéká. Evropské orgány nemohou přímo média zablokovat (podobně jako to učinil CZ.NIC), protože nemají přímou kontrolu nad jejími doménami, a tak de facto spoléhají na individuální provozovatele, že se podle nařízení zachovají.

„Bude na hospodářských subjektech, aby přijaly nezbytná opatření k ukončení činností těchto médií, a na členských státech, aby to vymáhaly. Evropská komise je v neustálém kontaktu s vnitrostátními regulačními orgány, aby zajistila, že provozovatelé spadající do jejich pravomoci odstraní RT a Sputnik ze svých nabídek,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí Evropské komise Johannes Bahrke.

ursulavonderleyen

Foto: EP/Flickr

Ursula von der Leyenová, předsedkyně Evropské komise

Testování, které jsme provedli u nás v redakci, ukázalo, že individuální provozovatelé nařízení ne vždy dodržují. Zda se na RT nebo Sputnik z Česka dostanete, záleží pouze na tom, do jaké internetové či mobilní sítě jste zrovna připojeni.

Tři největší čeští operátoři – Vodafone, T-Mobile i O2 – už shodně v rámci balíčku šesti webů (na doporučení armádního Národního centra kybernetických operací) zablokovali českou mutaci Sputniku na adrese cz.sputniknews.com. Anglická mutace na adrese sputniknews.com (i další jazykové verze) však ještě začátkem týdne fungovaly a byly zablokované až ve středu.

Dál už se ale přístupy operátorů liší. Nejstriktnější – a zároveň přesně v souladu s evropskou direktivou – je T-Mobile. „Můžeme potvrdit, že jsme blokaci webu Russia Today a Sputnik udělali v souladu s nařízením EU,“ napsala mluvčí operátora Zuzana Netolická. Z jeho mobilní i internetové sítě by se tak Češi neměli dostat na rt.com, cz.sputniknews.com ani sputniknews.com.

Konzultace stále probíhají, ale zákon platí

O2 nechtělo svůj postup blíže komentovat s odkazem na bezpečnost, ovšem testování ukázalo, že ačkoliv blokuje Sputnik, na web Russia Today se bez problémů přes jeho sítě dostanete. Vodafone postupuje stejně jako 02. I přes jeho služby se nadále lze dostat k Russia Today, nařízení EU navzdory. Svůj postup ale odůvodňuje s odkazem na další instituce.

„Internetové stránky Russia Today jsme dosud nezablokovali vzhledem k probíhajícím konzultacím provozovatelů internetového připojení s Evropskou komisí, Sdružením evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Českým telekomunikačním úřadem o požadovaném rozsahu blokace. Důvodem konzultací je opatrnost a ujištění o zamýšleném rozsahu blokace,“ uvedl mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.

Co přesně zmínění aktéři konzultují, ale není jasné. Mluvčí Evropské komise o probíhajících jednáních pro CzechCrunch odmítl sdělit podrobnosti a jen potvrdil, že rozsah blokace by dle nařízení měl zahrnovat i web RT.com. Redakce kontaktovala i Český telekomunikační úřad a Sdružením evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) – ani jedna z institucí však na dotazy prozatím nereagovala.

Ačkoliv tak evropská legislativa jasně platí, její reálná funkčnost pokulhává. Zprostředkovatelů internetu je přitom v Česku pochopitelně mnohem více než tři zmínění operátoři. Weby Sputniku i Russia Today fungují nadále například také na celoevropské univerzitní internetové síti Eduroam. Sama Evropská unie ji přitom financuje z programu pro výzkum a inovace Horizont 2020.

Blokace ruské propagandy tak zůstává na bedrech individuálních provozovatelů internetových služeb. Například YouTube postupovalo tvrdě a kanály Sputniku a RT zrušilo nejen v Evropě, ale celosvětově. Na účty obou médií se z Evropy nelze dostat ani na Twitteru nebo Facebooku, právě v reakci na nařízení EU. Ze státních regulátorů v pátek také vůči Russia Today zakročil britský Ofcom. Médiu odebral licence na televizní vysílání poté, co dokončil devětadvacet individuálních šetření jeho vysílání.

Jiří Svoboda

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.