Ryanair nechce o prázdných prostředních sedačkách ani slyšet. Raději nechá svá letadla uzemněná
Pokud budou muset být prostřední sedadla prázdná, nízkonákladová letecká společnost Ryanair svá letadla do vzduchu nepošle. Tak zní jasný vzkaz generálního ředitele aerolinek s harfou ve znaku, Michaela O’Learyho.
Zatímco dříve se nad Evropou a dalšími hustě obydlenými kontinenty každý den rojila mračna letadel, v posledních týdnech lze stopy kondenzačních par z jejich motorů pozorovat jen zřídkakdy. Příčinou je výrazné omezení pohybu osob způsobené celosvětovou pandemií koronaviru.
Kdy přesně by se mohly počty letů alespoň přiblížit číslům před krizí, je momentálně velice těžké předvídat. Michael O’Leary, generální ředitel irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair, odhaduje, že by 80 % letů mohlo být obnoveno do září tohoto roku – za předpokladu, že se začne nad Evropou létat už od července.
Sám Ryanair by chtěl v takovém případě začít na 40 % svých předchozích letů, které by postupně naplňoval na 50 až 60 % jejich kapacity. V srpnu by kapacitu letů navýšil na 60 % a následující měsíc na 80 %. V méně rušné zimní sezóně by počty letů opět snižoval.
Tyto plány ovšem nebude možné podle Ryanairu naplnit, pokud vstoupí v platnost opatření týkající se sociálního distancování přímo v letadlech. Mezi taková opatření patří i prázdná prostřední sedadla v letadlech. O aplikaci takového řešení na nějaký čas přemýšlí kupříkladu evropská nízkonákladová letecká společnost EasyJet.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJenže podle O’Learyho je toto řešení tak špatné, že by ani nemělo smysl letadla pouštět do vzduchu. „Pokud budou prostřední sedadla prázdná, vůbec se k létání nevrátíme,“ pronesl v rozhovoru pro Financial Times. Zároveň již také informoval irskou vládu o tom, že pokud takové opatření bude nařízeno, bude Ryanair žádat o kompenzaci, případně prostě létat vůbec nebude.
Podle O’Learyho navíc opatření s prázdným prostředními sedačkami ani nezaručí dostatečnou vzdálenost pasažérů. Proto takové rozhodnutí označuje za „idiotský“ nápad, který stejně nic neřeší.
Proti prázdným prostředním sedadlům nic nenamítají další letecké společnosti jako Emirates či Delta. A americké společnosti United Airlines či American Airlines toto opatření již dokonce zavedly.
Jsou tu i jiná řešení
O’Leary by byl ale rád, kdyby Evropa v této otázce následovala Asii a přistoupila k jiným bezpečnostním opatřením, jako je povinné nošení roušek či kontroly teploty pasažérů na letištích a vlakových stanicích.
Dalším řešením by mohly být také změny v uspořádání sedadel v letadlech a přidání ochranných prvků, jako jsou plexiskla. Takové řešení nedávno představila společnost Avio Interiors, která se specializuje na vybavení interiérů letadel.
Její systém pojmenovaný Janus pracuje s trojicí sedadel, kdy je prostřední sedadlo otočené o 180 stupňů a sedadla jsou obehnána plexisklem. Díky tomu jsou všichni tři cestující odděleni ochrannou bariérou od sebe i od cestujících procházejících uličkou a mají svůj vlastní prostor. Zda se takové řešení uchytí a zda by vůbec bylo proti šíření virů účinné, je však zatím nejasné.
Návrat chvilku potrvá
A kdy se vlastně létání navrátí do zaběhlých kolejí před krizí? Šéf Ryanairu doufá, že se tak stane v létě příštího roku, za předpokladu, že bude proti onemocnění COVID-19 vyvinut účinný lék. Jak ale dodává, úroveň provozu bude o něco menší, z důvodu krachu některých leteckých společností.
S jeho výhledy se však neztotožňuje řada analytiků, kteří dávají rekonvalescenci sektoru komerčních letů minimálně tři roky. A podobně to vidí i německá letecká společnost Lufthansa, která teď provádí zásadní škrty a tento týden varovala, že pokud bude situace pokračovat, za pár týdnů ji dojdou peníze.
Aby byly letecké společnosti schopny tuto situaci přežít, uchylují se k propouštění svých zaměstnanců a snižování mezd. Konkrétně Ryanair snížil mzdy svým zaměstnancům v dubnu a květnu o 50 % a nevylučuje, že toto opatření může pokračovat i nadále. To navíc není jediná potíž zaměstnanců této letecké společnosti.
Podle O’Learyho slov by mohlo v zimním období dojít k masivnímu propouštění. Pro list Handelsblatt uvedl, že by se mohlo jednat o 10 až 20 % z 17 500 osob, které Ryanair zaměstnává.