Ryanair nepustí do letadla cestující s letenkami od Kiwi.com. Nelíbí se jim, že je prodáváme levněji, říká český vyhledávač

Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý se ocitl v konfliktu s aerolinkou Ryanair

Foto: Kiwi.com / Ryanair / CzechCrunch

Do dalšího dějství vstupuje souboj Kiwi.com vs. Ryanair. Před rokem se tuzemský vyhledávač letenek s britskou nízkonákladovou leteckou společností dohadovaly o vracení peněz za zrušené lety, teď Ryanair oznámil, že nebude pouštět na palubu cestující, kteří si koupí letenku právě přes Kiwi.com. Brněnská služba prý vydává falešné palubní vstupenky. „Nic takového neexistuje,“ kontruje Kiwi.com.

Ryanair vydal ve středu 18. srpna prohlášení, v němž varuje zákazníky ohledně údajně falešných palubních vstupenek vydaných společností Kiwi.com. „Od dnešního dne bude bohužel každému cestujícímu společnosti Ryanair s palubní vstupenkou vydanou společností Kiwi.com odmítnut nástup na palubu, protože při odbavení nedodržel bezpečnostní a ochranné protokoly společnosti Ryanair,“ uvedla letecká společnost.

Kiwi.com podle ní obchází letecké předpisy a nařízení Evropské unie, dle kterého musí cestující povinně absolvovat odbavovací proces přímo u společnosti Ryanair, aby byli informováni o všech bezpečnostních a regulačních protokolech vyžadovaných při cestování. Brněnská firma má nařízení obcházet tím, že vydává vlastní palubní vstupenky, které nejsou na letech společnosti Ryanair platné.

Zavrženíhodný akt

„Nic jako falešná palubní vstupenka neexistuje. Kiwi.com již roky splňuje veškeré požadavky k zajištění bezpečné cesty pro všechny své zákazníky. Zákazníkům samozřejmě poskytujeme palubní vstupenku Ryanair, která je rovněž vložena na brandované pozadí Kiwi.com,“ říká pro CzechCrunch mluvčí Kiwi.com s tím, že veškeré informace a údaje jsou na palubní vstupence od Kiwi.com stejné a liší se maximálně použitými barvami pozadí.

„Vyhrožování zákazníkům, že nebudou vpuštěni na palubu s touto palubní vstupenkou, je pouze malichernou a amorální praktikou, se kterou se opět snaží omezovat a potlačovat svobodnou volbu zákazníků,“ doplňuje mluvčí brněnského vyhledávače letenek, který Ryanair dlouhodobě kritizuje za přeprodávání jeho letenek. Jak upozornil deník E15, Kiwi.com nedávno zažalovala za nepovolený prodej jejích letenek také aerolinka Southwest Airlines.

Přeprodávání letenek na Kiwi.com se nelíbí ani Ryanairu, který své zákazníky vyzývá, aby si letenky včetně palubních vstupenek obstarávali výhradně na jeho webu. Třetí strany včetně Kiwi.com dle vyjádření britské aerolinky nemají oprávnění prodávat její lety ani vydávat palubní vstupenky. A pokud tak činí, jsou prý falešné a Ryanair je nově při nástupu na palubu přestane přijímat.

„O těchto falešných palubních vstupenkách jsme se dozvěděli, když se minulý týden malý počet cestujících, kteří si rezervovali let přes Kiwi.com, dostavil k nástupní bráně bez oficiálních palubních vstupenek společnosti Ryanair,“ uvedla marketingová ředitelka Ryanairu Dara Bradyová. Kiwi.com reaguje, že vedle jím brandované palubní letenky (se stejnými údaji) si zákazník může stáhnout i originální verzi přímo od aerolinky. Podle mluvčí Kiwi.com leží důvod svárů jinde.

„Skutečný důvod tohoto kroku je ten, že Kiwi.com často prodává letenky levněji než samotný Ryanair, což se této společnosti samozřejmě nelíbí. Její chování tak není nic jiného než upřednostňování vlastního zisku před zájmy a svobodnou volbou zákazníků. Uděláme vše, co je v naší moci, abychom naše zákazníky podpořili během tohoto zavrženíhodného aktu Ryanairu, který trestá cestovatele jen proto, že neumí přijmout existenci konkurenčního prostředí,“ doplňuje pro CzechCrunch.

O tom, že se Kiwi.com chystá některé letenky přímo dotovat, aby je dokázalo nabídnout levněji než samotný dopravce, hovořil Oliver Dlouhý ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch koncem loňského roku. Tehdy prozradil, že se na nižší cenu dokáže jeho firma dostat tím, že k samotné letence prodá i některé další vlastní produkty, ale jindy letenky i přímo dotuje. To se však některým společnostem včetně zmíněného Ryanairu či Southwest Airlines nelíbí, a tak se snaží praktiky Kiwi.com omezit.

Ryanair si již dříve stěžoval také na to, že Kiwi.com při nákupu jeho letenek uvádělo falešné e-mailové adresy a aerolinka tak neměla na jednotlivé cestující přímý kontakt. „Společnost Ryanair si v Česku zajistila soudní příkaz, který společnosti Kiwi.com ukládá, aby přestala nahrazovat e-mailové adresy zákazníků falešnými e-mailovými adresami a bránila tak společnosti Ryanair v přímé komunikaci s cestujícími, nicméně společnost Kiwi tento příkaz zatím neplní,“ tvrdí britská nízkonákladovka. Kiwi.com na dotaz CzechCrunche, zda tak i nadále činí, odmítlo odpovědět.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.