S jídlem roste chuť i českému Qerku. Rychlé platby vyrazily z restaurací, použít je lze i na internetu

Projekt začal jako destičky s QR kódem na stolech restaurací, aby se lidi obsloužili sami. Jednoduchou platbu už převedl i mimo gastroscénu.

Iva BrejlováIva Brejlová

lukas-kovac0

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

0Zobrazit komentáře

V restauracích se velmi dobře usadili – na mnoha místech u každého stolu, většinou v rozích nebo na krajích, aby malá destička s QR kódem příliš nepřekážela. Víc než název a změť tvarů typických pro tento typ kódu neobsahuje. A přesto se mezi lidmi i restauratéry Qerko velmi rychle ujalo. Kde ho mají, nemusejí totiž hosté čekat na obsluhu, když platí, sami si z účtu vyberou, co potřebují, snadno si mezi sebou obnos rozdělí a pak prostě odejdou. A tak se projekt přesunul do e-commerce.

Dohromady už Qerkem zaplatilo půl milionu lidí. Počet uživatelů dosahuje každý měsíc 130 tisíc. A mezi pražskými restauracemi se rozšířilo do nových zajímavých podniků – vloni zařadilo třeba Potrefenou husu Hybernská, Siu, Bruxx nebo Vinohradský parlament.

Qerko se tak rozhodlo, že si zákazníky vyzkouší i úplně jinde. A pro svůj první krok mimo gastronomii zvolilo placený digitální obsah. Spojilo se s videoplatformou Tivio, takže přes vyfocení QR kódu jde rychle a prostřednictvím aplikace platit za rozhovory na DVTV, pořady z nabídky JOJ play nebo sportovní zápasy na Oktagon TV. Jen za minulý měsíc tu lidi koupili obsah za víc než milion eur.

„Věříme, že na to, aby lidé nakoupili, nemusí opisovat údaje z karty,“ říká Lukáš Kovač, zakladatel a CEO Qerka. „Počty uživatelů a proběhlých plateb nám přitom potvrzují, že je zde veliký potenciál,“ doplňuje.

Když se na internetu zákazník prokliká k možnosti platby, objeví se mu rovnou QR kód. Jakmile si otevře v mobilu aplikaci a obrázek si načte, zobrazí se mu účtenka, podobně jako v restauraci, kterou může na klik zaplatit. Údaje o platební kartě jsou schované v rámci aplikace, v níž lze všechna svá předplatná i spravovat.

qerko-full-39-min

Foto: Qerko

Qerko umožňuje v restauracích platit pomocí QR kódů

Podle Tivia jde o pohodlný způsob, který je vidět i na číslech za uživatele, třeba u televizních aplikací. „Více než 20 procent všech plateb je provedeno právě v televizních aplikacích – a toto číslo se neustále zvyšuje,“ říká Ladislav Navrátil, CEO Tivia.

V gastru ještě přitlačíme

Platby za digitální obsah ve spolupráci s Tiviem spustilo Qerko v tichosti před rokem. Od té doby jeho QR kódy použilo 166 tisíc lidí, kteří uskutečnili online přes 400 tisíc plateb v celkovém objemu tržeb ve výši 120 milionů korun. Letos to má ovšem být podle očekávání minimálně dvojnásobek.

„Naší prioritou však stále zůstává sektor gastronomie, ve kterém hodláme spektrum svých služeb nadále rozšiřovat,“ hlásí Kovač. Tržby, které přes Qerko protekly v tomto systému, říct nechce.

Ale doplňuje jiná zajímavá čísla. Například jen v prosinci v restauracích zaplatilo přes jeho systém 135 tisíc lidí. „Pro představu – na konci roku 2022 jsme měli přes 734 tisíc registrací v aplikaci,“ vypichuje.

Během loňska se navíc Qerko v gastronomické oblasti rozšířilo i na Slovensko. Tam sice čísla tak vysoká jako na domácím trhu nejsou, ale firma se prý dostává „čím dál více od Bratislavy“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hlavní je, že nám to umožňuje otestovat si zahraniční expanzi v praxi, kdy musíme řešit cizí měnu, jazyk, integraci s novými lokálními POS, tedy místy prodeje, trochu jiný marketingový přístup a další,“ říká zakladatel. Proto Qerko začalo spoluprací se slovenskými Kolkovnami, s těmi českými jim totiž kooperace funguje, navíc používají stejný pokladní systém.

Vše potřebné pro zavedení se zařizuje ještě s Dotykačkou a blíží se spuštění prvních podniků s tímto pokladním systémem. A projekt dokončil propojení s dalším lokálním pokladním systémem, díky kterému jej budou moct používat jeho klienti po celém Slovensku. Další se prý finišují a budou znamenat přístup do tisíců podniků.

Qerko disponuje licencí ČNB. Kromě cílení na zákazníky restaurací vychází vstříc i jejich provozovatelům. Data o platbách jim totiž ukazuje v takové formě, která umožňuje vhled do zákaznického chování. Díky tomu mohou následně automatizovaně naplánovat třeba kampaně na konkrétní segmenty zákazníků. Navíc podle dat Qerka oproti platbě kartou dostává obsluha při použití QR kódu větší spropitné.

Programátor založil jógovou platformu a nechal ji prorůst s digitálem. Teď s ní jde do firem

Projekt Vivido vznikl jako tržiště propojující lektory a cvičence. Ale staví víc – prostor, kde najdete pomoc ve chvíli, kdy je toho na vás moc.

Iva BrejlováIva Brejlová

hudran

Foto: Vivido

Pavol Hudran, zakladatel platformy Vivido

Pavol Hudran má za sebou úspěšné digitální roky. Působil jako webdesigner, vývojář, stavěl e-commerce řešení pro největší české i zahraniční retailové společnosti. Kdysi vedle toho všeho poslal peníze do krypta, kde se mu znásobily. Ale při tom všem toužil založit vlastní projekt. Zvolil na první pohled s digitálem neslučitelnou jógovou tematiku. „Mezi jogíny je spousta programátorů,“ usmívá se Hudran, zakladatel platformy Vivido.

Ve Vividu dal dohromady komunitu lektorů, spojil se s fungujícími jógovými projekty, ale i s dalšími platformami směřujícími ke zlepšení stavu těla i duše. S tím vším oslovil jednotlivce a pak i firmy. Jak Hudran říká, posouvá well-being k B2B.

Nepředstavujte si přitom nehmotné spirituální nadšení. Hudran vysvětluje, že firmám se něco takového může velmi dobře vyplatit. Sám to poznal, když v malém týmu pracovali na velkých projektech a jeho kolega z náporu zkolaboval a vyhořel. Věří, že mimo jiné i právě díky józe neskončil stejně.

Vivido je platforma, která nabízí jógové, ale i dechové lekce nebo další techniky zklidnění a mindfulness. Připravují je lektoři, pro které je to místo, kde dosáhnou na cvičence. A ti, kteří chtějí cvičit, si zase můžou vybrat z velké nabídky učitelů i technik.

Aktuálně nabízí přes 600 jógových lekcí a kurzů. Komunita čítá víc než 130 lektorů a terapeutů, kteří sem dodávají obsah. Má první dvě partnerská studia, Prague Yoga Collective a Yoga Karlín. A plánuje rozšířit obsah v angličtině – už teď je ho dostupná třetina. Vivido je totiž podle zakladatele zajímavé mimo jiné i pro experty ve firmách, kteří, i když v tuzemsku pracují, z Česka třeba vůbec nepocházejí.

jana rachno

Jana Rachno se podílí na platformě Vivido

A vůbec chce být firemním benefitem, který nabízí jak prevenci – díky cvičení i dýchání –, tak případně intervenci. Své místo tu mají projekty Terapie v lese i Terapie.cz. A to ve formě předtočených online videí, terapeutických procházek v lese, online sezení nebo terapeutických workshopů.

Cílem je ovšem myslet globálně. Hudran chce vytvořit nadnárodní platformu, na kterou se budou obracet lidé i lektoři ve chvíli, kdy se budou chtít pustit do online jógy. Nebo „vyrazit“ na online jógový festival. Zklidnit se dechem. A třeba si vyzkoušet i řadu dalších technik. „Máme tak dva roky, než si většina lektorů najde platformu a bude tam svůj obsah mít. My se připravujeme na konsolidaci,“ říká Hudran.

Učitel – technik

Na počátku byla bolavá záda. A taky hodně počítačů. Pavol Hudran se totiž potýkal s fyzickými problémy z velké části proto, že se často od mládí hrbil u monitoru u her. To ho přivedlo právě k józe, později k jejím dechovým a mentálním cvikům a nakonec i k tomu, aby jógu vyučoval. Dlouho jako svůj vedlejší „projekt“ vedle aktivit v digitálu.

Ale jógu a s ní spojené učení si v online prostoru jako svoje hlavní zaměření vysnil. Když pak začínal s rozjezdem vytouženého projektu, měl k dispozici dlouholeté úspory „násobené předchozím bull runem v kryptu“. Velkou část z nich dal právě do Vivida, takže jde bez přehánění říct, že motorem této jógy bylo právě krypto.

Samotný nápad na jógovou online komunitu, která by propojovala lektory a cvičence, vznikl ještě před covidem. Hotový byl projekt nicméně až loni v září. V mezičase se svět poněkud změnil. Lidé si zvykli cvičit online, ale spousta lekcí se na internetu objevovala zadarmo. Hudran dodává, že to trh trochu pokřivilo.

pavol hudran

Foto: Vivido

Pavol Hudran je programátor i lektor jógy

Na druhou stranu se řada lidí o to víc hrbila u počítače, dopady čehož potřebují řešit. A společnosti musely začít věnovat pozornost i psychickému stavu svých zaměstnanců. Vivido obsahově supluje obojí.

„Ve firmách se primárně řeší záda a stres. Na záda máme kurz i lekce. A na stres dechové techniky. Máme jemnou jógu. Masáže miminek i lekce z festivalů. Jóga může jít i hodně do fitness. Naše silná stránka je, že se věnujeme jak tělu, tak duši,“ vysvětluje svůj pohled Hudran.

Hned poté, co Vivido založil, přibral do projektu bývalého kolegu Vojtěcha Šaldu, který je nyní CTO. Je to specifická dvojice zakladatelů. Zatímco Hudran učil jógu, Šalda provozoval bojová umění. A ve firmě mají oba na starosti technologie. Později se k nim připojila Jana Rachno, která se dlouho aktivně v komunitě pohybovala a která má nyní v projektu také podíl a zároveň na starosti marketing. Dohromady na Vivido pracuje deset lidí a dalších pět externistů. A mimochodem – na firmě mají podíl díky programu ESOP, tedy zaměstnaneckým akciím.

Když se Vivido soustředilo na klasické uživatele, nasbíralo přes 300 lidí. Projekt rostl, ale ne tak rychle, jak si Hudran představoval. Tak ho napadlo představit ho jako platformu pro firmy, které ji můžou využívat třeba jako benefit, ale nejen to. Pokud mají zaměstnanci možnost soustředit se na své tělo a dech, může se tento fakt stát pro společnost konkurenční výhodou, říká Hudran.

S tím začal v listopadu loňského roku. Už tak našel první firemní zákazníky, mimo jiné včetně společnosti, která se zabývá kyberbezpečností. A desítky spoluprací rozjednal.

Plány? Jógové NFT

Hudran předpokládá, že v rámci Česka čítá komunita osob pravidelně cvičících jógu kolem 120 tisíc lidí. Z nich těch, kteří s ní mají online zkušenosti, je asi 40 tisíc. Na ně cílí – a z nich by chtěl pro začátek dva a půl tisíce platících zákazníků.

Už teď se začíná rozšiřovat do zahraničí. Díky propojení se slovenským e-shopem zaměřeným na jógové zboží Flexity právě vstupuje k našim východním sousedům, kde se spojuje s jeho platformou Jogahunter. Další zákazníky oslovuje prostřednictvím internetových obchodů Yoggys nebo Goodies, které mají tisíce zákazníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vivido se kromě toho zároveň chce stát platformou, která ukáže budoucnost. Zakladatel nabídl uživatelům možnost zapojit se do komunity a předplatit si tu služby prostřednictvím nákupu NFT – tedy internetových tokenů, které jsou důkazem o pravosti vlastnictví dané digitální věci a umožňují svým majitelům s nimi libovolně nakládat, prodávat nebo třeba je půjčovat.

„Jde o vůbec první jógovou NFT kolekci v Česku,“ říká Hudran. Je to součást věrnostního programu, který má být osobnější, silnější a má otevřít uživatelům další možnosti. Když si NFT zaplatí, kupují kromě fotografie s jógovou tematikou taky balíček, který obsahuje například konzultaci s lektorem, individuální lekci i další výhody. A protože jde o NFT, bude možné třeba půjčit členství dalším osobám v rodině. Nebo jej prodat, když v něm prostě nebudou chtít pokračovat.

house-of-the-dragon5

Přečtěte si takéWarneři zase hrají byznysovou hru. Po návratu HBO Max dělí firmuWarneři zase šachují s byznysem. Po návratu HBO Max firma oznamuje rozdělení na dvě samostatné části

Ale je tu ještě jeden důvod. Hudran věří, že platformu čeká velký růst, o kterém ale tuší, že nebude schopný pokrýt vlastními penězi. „Nemalým úsilím jsme došli do bodu, kdy jsme nashromáždili rozumné množství lektorů a obsahu. Vše je placené doteď ze soukromých prostředků nás podílníků. Abychom mohli pokračovat v tempu, počítáme s externími financemi. Investoři dnes raději investují do inovativních, takzvaných Web3 projektů než do tradičních Web2. A právě NFT technologie spadá do Web3,“ popisuje.

A mimo Web3? Kromě dalšího obsahu uvnitř platformy, rozšiřování komunity nebo pokračujícího důrazu na angličtinu, to má být prodej víkendových události nebo retreatů. Ty jsou nyní často roztroušené na individuálních webech nebo v různých skupinách na sociálních sítích. I na to už má partnera, události spustí spolu s VillasResorts, kde se na jógové akce a pobyty zaměřují. „Je to oblast, která si určitě zaslouží větší péči,“ naznačuje Hudran.

 Partnerem článku je Vivido. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde