S jídlem roste chuť i českému Qerku. Rychlé platby vyrazily z restaurací, použít je lze i na internetu

Projekt začal jako destičky s QR kódem na stolech restaurací, aby se lidi obsloužili sami. Jednoduchou platbu už převedl i mimo gastroscénu.

Iva BrejlováIva Brejlová

lukas-kovac0

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

0Zobrazit komentáře

V restauracích se velmi dobře usadili – na mnoha místech u každého stolu, většinou v rozích nebo na krajích, aby malá destička s QR kódem příliš nepřekážela. Víc než název a změť tvarů typických pro tento typ kódu neobsahuje. A přesto se mezi lidmi i restauratéry Qerko velmi rychle ujalo. Kde ho mají, nemusejí totiž hosté čekat na obsluhu, když platí, sami si z účtu vyberou, co potřebují, snadno si mezi sebou obnos rozdělí a pak prostě odejdou. A tak se projekt přesunul do e-commerce.

Dohromady už Qerkem zaplatilo půl milionu lidí. Počet uživatelů dosahuje každý měsíc 130 tisíc. A mezi pražskými restauracemi se rozšířilo do nových zajímavých podniků – vloni zařadilo třeba Potrefenou husu Hybernská, Siu, Bruxx nebo Vinohradský parlament.

Qerko se tak rozhodlo, že si zákazníky vyzkouší i úplně jinde. A pro svůj první krok mimo gastronomii zvolilo placený digitální obsah. Spojilo se s videoplatformou Tivio, takže přes vyfocení QR kódu jde rychle a prostřednictvím aplikace platit za rozhovory na DVTV, pořady z nabídky JOJ play nebo sportovní zápasy na Oktagon TV. Jen za minulý měsíc tu lidi koupili obsah za víc než milion eur.

„Věříme, že na to, aby lidé nakoupili, nemusí opisovat údaje z karty,“ říká Lukáš Kovač, zakladatel a CEO Qerka. „Počty uživatelů a proběhlých plateb nám přitom potvrzují, že je zde veliký potenciál,“ doplňuje.

Když se na internetu zákazník prokliká k možnosti platby, objeví se mu rovnou QR kód. Jakmile si otevře v mobilu aplikaci a obrázek si načte, zobrazí se mu účtenka, podobně jako v restauraci, kterou může na klik zaplatit. Údaje o platební kartě jsou schované v rámci aplikace, v níž lze všechna svá předplatná i spravovat.

qerko-full-39-min

Foto: Qerko

Qerko umožňuje v restauracích platit pomocí QR kódů

Podle Tivia jde o pohodlný způsob, který je vidět i na číslech za uživatele, třeba u televizních aplikací. „Více než 20 procent všech plateb je provedeno právě v televizních aplikacích – a toto číslo se neustále zvyšuje,“ říká Ladislav Navrátil, CEO Tivia.

V gastru ještě přitlačíme

Platby za digitální obsah ve spolupráci s Tiviem spustilo Qerko v tichosti před rokem. Od té doby jeho QR kódy použilo 166 tisíc lidí, kteří uskutečnili online přes 400 tisíc plateb v celkovém objemu tržeb ve výši 120 milionů korun. Letos to má ovšem být podle očekávání minimálně dvojnásobek.

„Naší prioritou však stále zůstává sektor gastronomie, ve kterém hodláme spektrum svých služeb nadále rozšiřovat,“ hlásí Kovač. Tržby, které přes Qerko protekly v tomto systému, říct nechce.

Ale doplňuje jiná zajímavá čísla. Například jen v prosinci v restauracích zaplatilo přes jeho systém 135 tisíc lidí. „Pro představu – na konci roku 2022 jsme měli přes 734 tisíc registrací v aplikaci,“ vypichuje.

Během loňska se navíc Qerko v gastronomické oblasti rozšířilo i na Slovensko. Tam sice čísla tak vysoká jako na domácím trhu nejsou, ale firma se prý dostává „čím dál více od Bratislavy“.

„Hlavní je, že nám to umožňuje otestovat si zahraniční expanzi v praxi, kdy musíme řešit cizí měnu, jazyk, integraci s novými lokálními POS, tedy místy prodeje, trochu jiný marketingový přístup a další,“ říká zakladatel. Proto Qerko začalo spoluprací se slovenskými Kolkovnami, s těmi českými jim totiž kooperace funguje, navíc používají stejný pokladní systém.

Vše potřebné pro zavedení se zařizuje ještě s Dotykačkou a blíží se spuštění prvních podniků s tímto pokladním systémem. A projekt dokončil propojení s dalším lokálním pokladním systémem, díky kterému jej budou moct používat jeho klienti po celém Slovensku. Další se prý finišují a budou znamenat přístup do tisíců podniků.

Qerko disponuje licencí ČNB. Kromě cílení na zákazníky restaurací vychází vstříc i jejich provozovatelům. Data o platbách jim totiž ukazuje v takové formě, která umožňuje vhled do zákaznického chování. Díky tomu mohou následně automatizovaně naplánovat třeba kampaně na konkrétní segmenty zákazníků. Navíc podle dat Qerka oproti platbě kartou dostává obsluha při použití QR kódu větší spropitné.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina