S tancem je tu těžké se někam dostat, říká česká choreografka. Se změnou má pomoct nový festival
Jana Burkiewiczová tancem žije. Vede vlastní soubor a problémy s touhle profesí spojené zná z první ruky. Rozhodla se proto s nimi něco udělat.
Choreografka Jana Burkiewiczová stojí v čele vlastního souboru, pracuje ale i pro Českou televizi nebo módní návrháře
Jana Burkiewiczová patří mezi známé české choreografky a na kontě toho má už opravdu hodně. Za sebou má práci pro Národní divadlo, vede vlastní soubor současného tance Burkicom, tvoří představení a spolupodílí se na choreografiích módních přehlídek, například pro Liběnu Rochovou, Hanu Zárubovou nebo Terezu Rosálii Kladošovou. Na kontě má inscenace pro Českou televizi, spolupracuje s Designblokem a už 2. listopadu odstartuje svůj nejnovější projekt – festival současného tance a fyzického divadla Bread & Dance Prague, kterým chce umožnit českým tanečním souborům povyrůst v mezinárodním kontextu.
Tancem Jana Burkiewiczová žije. Sama se k němu přitom dostala náhodou a relativně pozdě. A ještě si velice rychle uvědomila, že spíš než aktivně vystupující tanečnicí chce být tím, kdo tanec využívá k tvorbě vlastních inscenací. „Jednoduše mi došlo, že mě tvorba víc baví,“ říká Burkiewiczová pro CzechCrunch. V rozhovoru popisuje svůj přístup k tanci jako takovému, východiska k inscenacím, která ji přivedla až na festivaly v Soulu nebo Hongkongu, i důvody proč se spojila s dalšími soubory a založila ambiciózní festival Bread & Dance Prague, na jehož teprve druhý ročník už přijedou promotéři z celého světa.
„Když dosáhnete do určitého levelu, tak je v Česku hrozně těžké se s tvorbou posunout dál. Cítíte, že potřebujete lepší tanečníky, ale nemůžete je najít, chcete se konfrontovat s děním ve světě, ale nemáte kde. Obyčejně chcete růst, pouštět se do odvážnějších projektů, ale přitom vůbec netušíte, jestli přežijete další rok,“ popisuje Burkiewiczová, co vedlo ke vzniku festivalu, který do Prahy sváží důležité promotéry, ředitele festivalů a bookery a také chce tanec v podání pěti zásadních českých souborů 420People, Burkicom, Dekkadancers, Farma v jeskyni a Lenka Vagnerová & Company představit i širší veřejnosti.
„Společně říkáme: Jsme tady a jsme dobří. Každý ze souborů je jiný, má jiná východiska ke své tvorbě, jiné postupy, ale budujeme soubory, které snesou srovnání se zahraniční špičkou. Přijďte se podívat,“ zve diváky choreografka a vůbec se nebojí, že by mohl být současný tanec pro někoho nesrozumitelný. „Je to právě naopak. Tanec je nám velmi přirozeným vyjadřovacím prostředkem. Je přímo napojený na naše emoce, je přirozeně spojen s vizuálním vnímáním, nikde žádná bariéra, ta může být jen v našich hlavách,“ říká v rozhovoru.
Vy jste se k tanci dostala až ve 14 letech a to pro to, že vás na ulici oslovila taneční mistrová s tím, že krásně chodíte. To bylo docela pozdě, promítlo se to nějak do toho, co pro vás tanec znamená?
Určitě, mělo to totiž své plusy i minusy. Šla jsem tehdy rovnou na konzervatoř a musela jsem strašně dohánět, protože mi chyběla pružnost těla, technika, oproti spolužákům, kteří to dělali od šesti let, já jsem o tanci nevěděla nic. Ale pak se to začalo lámat a já pocítila obrovskou vášeň, která mi zůstala. Dnes už netrénuji každý den, ale na taneční sál se často vracím jako choreografka a stále se mi tam daří zapomenout na čas a prostor, ve kterém se právě nacházím. Tanec a pohyb mi otevírá nové dimenze, které mě nepřestávají ohromovat.
Do té doby jste ale žádný vztah k tanci nepociťovala?
Vůbec. A myslím, že z toho plyne velké poučení – i s ohledem na to, že mám malého syna: nikdy nevíte, co v člověku dřímá a kde najít ten správný směr. U mě to byla opravdu náhoda.
Místo aktivního tancování jste se ale dala na choreografii. Dnes kromě toho, že vedete vlastní soubor, pracujete na zakázkách, pro jiná divadla, ale i pro módní návrháře, televizi nebo třeba Designblok, proč?
Protože pokud chce člověk v Česku pracovat v kultuře, a zejména v tanci, tak musí být multifunkční.
Když je něco, událost, situace, fenomén, který mne zajímá a kterém nerozumím, snažím se jej rozklíčovat. Divadlo je moje cesta, jak mu porozumět.
Čili se podle vás tancem uživit nedá? Ani od nějaké určitě úrovně?
Velmi těžko. Samozřejmě se můžete stát třeba tanečníkem v Národním divadle, kde dostanete pravidelný plat. Ale pokud nechcete dělat balet, tak je to velká dřina, protože dovolit si držet lidi ve stálém souboru prakticky nikdo nemůže. Tanečníci běhají mezi mnoha různými projekty, vedou kurzy, učí… Mě by taky bavilo dělat jenom Burkicom, ale není to možné. Taková je momentálně realita našeho oboru.
Když ale ještě na chvíli zůstaneme u vaší práce s Burkicom, tak s ním často zpracováváte různá společenská témata, ať už je to mizení živočišných druhů, migrační otázka, nebo umělá inteligence. Jak se tohle zachycuje tancem?
Vždy se snažím najít klíče, které divákovi pomohou. Tanec sice nemá schopnost mluvit a hluboce debatovat, ale místo toho dokáže vyjadřovat silné emoce. Což je skvělý jazyk, kterému všichni přirozeně rozumíme, protože škálu emocí prožíváme všichni stejnou, jen každý jinak intenzivně. Při představení se emoce snažím spojovat i s vizuální stránkou, tak abych neustále provokovala lidskou fantazii. Vlastně se neustále snažím o malé zázraky, které divák nemá šanci zažít nikde jinde. Chci, aby zůstali v paměti, aby se k nim člověk vracel a možná se i ptal, co jsem to vlastně zažil. Přijde mi to víc, než dávat jasně formulované odpovědi.
Podle čeho si témata vybíráte?
Vždy, když narazím na téma, ale třeba i na krátkou zprávu v novinách, ke které se stále vracím a které v sobě nemá jednoznačnou odpověď, co nám vlastně říká, začne mi v hlavě klíčit představení. Zjednodušeně řečeno, když je něco, událost, situace, fenomén, který mne zajímá a kterému nerozumím, snažím se jej rozklíčovat. Divadlo je moje cesta, jak mu porozumět. Na každém projektu pracuju většinou více než rok. Snažím se získat další informace, hodně čtu a také se bavím s lidmi, kteří mi k tématu mohou něco říci. Pak začneme pracovat na scénáři, nebo spíš společně s dalšími lidmi téma divadelně rozklíčovávat a postupně tak docházím k nějaké formě, jakou o tématu mluvit. Cílem celého procesu pro mne není nikdy snaha říci, co je správně a co špatně, ale spíš vzbudit otázky, rozšířit pohled. Upozornit na téma, které vnímám jako důležité, a vzbudit pocit, že se týká každého z nás.