Sbírají data o kozách, e-shopech i Teslách. Český startup dělá byznys na tom, co na sebe firmy prozradí
Někdy jsou data užitečná, jen když se spojí více zdrojů, sama by výpovědní hodnotu neměla. To je naše specialita, říká zakladatel BizMachine.
Martin Ondáš, spoluzakladatel BizMachine
Dokáže zjistit, kolik krav, ovcí a koz se nachází v jednotlivých krajích Česka. Nebo že sedmnáct zdejších e-shopů, které běží na platformě Shoptet, zároveň vlastní Teslu. Sdružuje také data o schránkových firmách nebo například o společnostech s ruskými majiteli. Pro běžné lidi jde nanejvýš o zajímavosti, obchodně zaměřeným firmám ale dokáže tuzemský nástroj BizMachine z veřejně dostupných zdrojů kombinovat informace s vysokou přidanou hodnotou, které využívají pro obchodní účely. A jsou za to ochotny platit.
Na trhu působí několik hráčů, kteří i z několika desítek veřejných zdrojů vytváří databáze s informacemi o firmách. „Mít a najít samotná data nemusí být tolik zajímavé, když je ale umíte správně propojit, přináší obrovskou hodnotu. A na to se soustředíme my,“ vysvětluje Martin Ondáš, jeden ze zakladatelů BizMachine.
Za firmou stojí tři Martinové – kromě Ondáše také Nepraš a Lucký. Všichni se prvně potkali v konzultační společnosti McKinsey, v roce 2016 se ale rozhodli začít budovat vlastní byznys. S BizMachine se pak do velké míry udržovali mimo mediální radar. Bez pomoci investora ale v obratu vyrostli na loňských 42 milionů korun, v týmu zaměstnávají 32 nadšenců do dat a využívá je 300 zákazníků, mezi něž patří menší firmy i globální hráči jako Microsoft, Siemens, MasterCard nebo Cisco.
Ondáš v rozhovoru pro CzechCrunch mluví o tom, jak taková práce s daty vůbec vypadá, jaké trendy na specifickém trhu pozoruje, jestli se data otevírají, i o tom, že budoucnost je v monetizaci interních dat firem.
Vy máte informace asi o sedmi milionech firem, kromě českých také všech slovenských a německých. Na druhou stranu, o vás se téměř neví, takže je to takový nepoměr…
Ano, je to tak. (smích) Šlo o naši strategii, kterou pomalu měníme. Máme tady přes tři sta zákazníků, přičemž jde hlavně o B2B firmy a marketingově-obchodní týmy. V začátcích jsme jim nabízeli řešení na míru, takže jsme je oslovovali přímo a plošnou komunikaci jsme nepotřebovali. Nyní se už celý trh posouvá směrem k „platformizaci“, tedy k nástrojům, které může využívat širší masa zákazníků. Na to máme dobrý základ a tím směrem se vydáváme.
Souvisí takový přístup mimo mediální radar se zkušenostmi, které jste sbírali před založením BizMachine?
Částečně ano, firmu jsme zakládali jako konzultanti z McKinsey a jejich mantra je neinvestovat do marketingu. Nemluví o sobě, o zákaznicích ani o projektech, většina prodeje probíhá napřímo nebo na základě referencí. Takový přístup jsme měli v DNA i my.
Jak jste se vůbec od konzultační práce dostali k založení vlastní firmy?
Projekty na podporu prodeje a marketingu s využitím dat a velkých analýz jsme dělali už předtím. Vždy to ale probíhalo stejně – na začátku projektu se investovalo hodně času a nemalé prostředky na vytvoření základní databáze a insightů z trhu, na čemž se dále stavělo. My jsme chtěli tento úvodní proces akcelerovat, což už teď děláme posledních pět let. Data a související spojitosti si předtím mohly dovolit jen největší firmy s velkými analytickými týmy, případně si koupily konzultační projekty za miliony korun. Díky platformám, jako jsme my, si je ale už může koupit v podstatě kdokoliv za desítky tisíc.
Jakým způsobem taková práce s hledáním dat vůbec probíhá? Datových zdrojů máte asi sto…
Už jich bude mnohem více, u stovky jsme je přestali počítat. (smích) Pro nás jsou inspirací klienti, se kterými jsme pořád v kontaktu. Řešíme pro ně konkrétní problémy, takže nás často navedou na nové cesty, kde a jaké zdroje se dají do platformy ještě připojit. To nám pomáhá odhalovat i netradiční zdroje. Navíc jsou někdy informace užitečné, jen když se spojí několik zdrojů dohromady – samy o sobě by výpovědní hodnotu neměly. A to je naše specialita.
Dokážete uvést konkrétní příklad?
Například máme zpracovanou databázi flotil, takže víme, jestli firmy mají elektroauta. Pomocí dat od energetického regulačního úřadu dokážeme odvodit, jestli mají na střeše solární panely. A když se tyto informace propojí, je to velmi specifická cílová skupina pro prodejce nabíječek. Oba zdroje jsou netradiční, samy o sobě vám až tak moc neřeknou, ale když se překryjí, dokážou nabídnout velký obchodní potenciál.
Vždy využíváme jen veřejné zdroje, nehledáme insider info. Firmy o sobě prozradí hodně.
Když se na to podíváme obecně, co všechno se dá o firmách vůbec zjistit?
Opravdu hodně věcí. Musím ale říct, že vždy využíváme jen veřejné zdroje, nehledáme takzvané insider info. Jinými slovy – každý, kdo je super dobrý v googlování, by měl umět všechna naše data najít také. Jde o kombinaci veřejných registrů a informací na webech, pracovních portálech, sociálních sítích a tak dále. Firmy o sobě prozradí hodně. Zajímavá data jsou pak v jednotlivých odvětvích. Hydrometeorologický úřad publikuje seznam největších znečišťovatelů, takže pokud rozumíte chemii a energetice, dokážete zjistit, jestli pálí zemní plyn nebo uhlí, a to i v jakém objemu ročně. V neposlední řadě je zajímavá oblast e-commerce, kde po sobě hráči zanechávají obrovskou digitální stopu.
V e-commerce i z toho důvodu existuje mnoho datově-analytických nástrojů, které taková data sbírají.
My se na ale tuto oblast díváme jinak. Běžně firmy sledují například úzkou škálu konkurentů nebo výsek informací a zjišťují vývoj na denní bázi. My se díváme na úplně celý trh. V Česku je asi 80 tisíc e-shopů, aktivních z nich je asi 35 tisíc a na každém z nich se pravidelně díváme, co se u nich děje – jaké produkty prodávají, do čeho asi budou tlačit reklamu, jak se vyvíjí návštěvnost, na jakých technologiích fungují, jaké využívají systémy a platební brány, jaké najímají lidi… V e-commerce jdeme opravdu do šířky.
Rozumím, že když pak tato data spojíte s dalšími databázemi, tak mohou nabídnout zajímavé postřehy. Samotná data ale nestačí, nejdůležitější je jejich interpretace. Jak pracujete právě s ní, abyste si byli jistí, že na základě dat docházíte ke správným závěrům?
Na jedné straně máme v týmu lidi, kteří přemýšlí „byznysově“, takže sami hledají možnosti, jaká data by se mohla obchodníkům hodit. Zároveň úzce a dlouhodobě spolupracujeme s klienty. Není to o tom, že jim poskytneme databázi a rozloučíme se. Díky jejich zpětné vazbě dokážeme databáze zlepšovat a iterovat, což nás posouvá. Máme klienty s velmi specifickými požadavky – Shoptet nebo Mall mají ohromné množství svých dat. My jim ale pomáháme s daty pracovat. Posouvají nás na hranici, co ještě a jak dokážeme zjistit a analyzovat. Za to je máme rádi. (úsměv)