Sbírali jste fotbalové kartičky? Startup z Francie s nimi rozjíždí digitální byznys, jednu prodal za cenu rodinného domu
Fotbalové kartičky sbíralo v dětství mnoho z nás, ale jen málokdo v nich tehdy viděl investici. Francouzský startup Sorare však vytvořil celý vlastní ekosystém založený nejen na jejich sbírání, ale i následném hraní zápasů s vybranými fotbalisty. Jelikož jsme ovšem v 21. století, fotky hráčů už nejsou na papíře, ale na blockchainu podobně jako kryptoměny. A projektu se daří natolik, že od investorů aktuálně získal 680 milionů dolarů (14,7 miliardy korun) a své peníze mu svěřili i hvězdní fotbalisté jako Gerard Piqué nebo Rio Ferdinand.
Sorare funguje již od roku 2018 s velmi jednoduchým principem. Coby uživatel můžete sbírat karty, které mají různou hodnotu. Méně slavní fotbalisté spadají do běžné kategorie a jejich počet není nijak limitován. Dále pak existují vzácné karty, kterých existuje jen stovka kopií, super vzácné jsou po deseti a unikátní kartička vždy existuje pouze jednou. Právě taková s Cristianem Ronaldem se letos prodala za cenu nemovitosti v Česku – bezmála 290 tisíc dolarů, tedy přes šest milionů korun.
Každá kartička bez ohledu na kategorii, do níž spadá, má své unikátní číslo a je zapsána do blockchainu. Stejně tak se do této decentralizované databáze zapisují i veškeré prodeje nebo výměny karet. U každé je tudíž jasně známý její aktuální vlastník. V minulosti tento fenomén virtuálních předmětů neboli NFT pronikl třeba na hokejové mistrovství světa a svůj token vydražil i McDonald’s.
Unikátnost projektu Sorare spočívá i v tom, že nasbírané kartičky nemusíte jen držet, ale skládáte si z jednotlivých fotbalistů svůj pětičlenný tým a můžete soupeřit proti ostatním sběratelům formou turnaje. Spíše než o skutečné zápasy se však jedná o karetní hru. Každý hráč má jednak své pevně dané skóre, jednak proměnlivé hodnocení, které je dáno jeho výkony v posledním skutečném zápase, který odehrál.
Když budete v turnajích, které probíhají každý týden a spočívají v porovnávání herních vlastností jednotlivých hráčů, úspěšní, můžete vyhrát další fotbalisty do sbírky nebo určité množství kryptoměny ethereum, na jejímž blockchainu NFT funguje. Při sestavování týmu si rozhodně budete mít z čeho vybírat – Sorare aktuálně spolupracuje se 180 fotbalovými velkokluby zahrnujícími třeba Real Madrid, Liverpool, AC Milán, Bayern nebo PSG.
Tato partnerství přináší Sorare obrovskou konkurenční výhodu a není tedy divu, že v tomto investičním kole vedeném japonským gigantem SoftBank se aktuálně největší platformě spojující sport a NFT podařilo získat 680 milionů dolarů (14,7 miliardy korun). Celková hodnota společnosti Sorare se tím vyšplhala až na 4,3 miliardy dolarů (93 miliard korun).
Sorare aktuálně disponuje 600 tisíci registrovaných uživatelů a stále má obrovský potenciál k růstu. Jen za druhý kvartál letošního roku se prodeje společnosti meziročně zvedly jedenapadesátkrát a každý měsíc si 150 tisíc uživatelů koupí novou kartu nebo složí nový tým. Právě nákup nových karet je pro Sorare důležitým zdrojem financí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKromě SoftBank se investičního kola zúčastnily i fondy jako Atomico, Bessemer Ventures, nebo D1 Capital. Připojily se i instituce, které již zainvestovaly dříve (Benchmark, Accel či Headline), a několik angel investorů. Dosud podle portálu Crunchbase nabralo Sorare necelých 60 milionů dolarů, se současným kolem tedy zhruba 740 milionů dolarů (16 miliard korun). Už dříve projekt podpořili i někdejší anglický reprezentant Rio Ferdinand, fotbalista Barcelony Gerard Piqué či francouzský útočník Antoine Griezmann.
Vybrané prostředky budou použity jednak na otevření kanceláří ve Spojených státech, jednak na expanzi do jiných sportů, než je pouze fotbal. „Vidíme obrovský potenciál, jenž technologie blockchainu a NFT přináší fotbalovým klubům, fotbalistům i fanouškům, kteří se díky tomu mohou mnohem lépe propojovat,“ říká Nicolas Julia, CEO a zároveň jeden ze spoluzakladatelů Sorare.
„Jsme nadšeni z dosavadního úspěchu, ale víme, že to je jen začátek. Vidíme v našem projektu velkou příležitost pro vytvoření dalšího giganta v oblasti sportovní zábavy nejen tím, že společnost dostaneme mezi více fotbalových fanoušků a klubů, ale i tím, že náš osvědčený model použijeme i na jiné sporty a jejich příznivce,“ uzavírá Julia.