Poprvé se svítivě zelené elektrické skútry, které si mohl díky mobilní aplikaci vypůjčit prakticky kdokoliv, v Praze objevily na podzim roku 2019. Přivezla je inovační laboratoř Škody Auto a flotilu sdílených motorek neustále rozšiřovala. Přestože zástupci Škoda Auto DigiLab obvykle říkali, že se projektu daří růst, a naposledy to zopakovali před několika týdny, nikdy nechtěli prozradit konkrétní hospodářské výsledky. Ty, jak se teď ukazuje, pravděpodobně nebyly tak slavné. Inovační laboratoř Škodovky pro CzechCrunch prozradila, že službu BeRider zavírá.
„BeRider jako pilotní projekt sdílených skútrů v Praze ukončí činnost na konci května. Pro zajištění dalšího provozu se nám nepodařilo najít vhodného partnera. Provozování služeb tohoto typu pro nás není hlavní činností, aktuálně se budeme soustředit na klíčové projekty, které jsou spojeny s mobilitou a digitálními službami přímo ve vozech,“ uvedl pro CzechCrunch Martin Ježek, tiskový mluvčí Škoda Auto pro digitalizaci.
Do ulic Prahy se v rámci nové sezony rozjely elektrické skútry po zimní přestávce teprve nedávno. Byly jich na dvě stovky a zástupci Škoda Auto DigiLabu, který je od začátku provozuje, říkali, že výsledky za loňský rok měly být lepší než v roce 2021. Konkrétní čísla ovšem neprozradili. Životaschopný byznys model pro provoz sdílených skútrů pravděpodobně během necelých čtyř let najít nedokázali – a jelikož nenašli ani partnera, který by s rozvojem pomohl, rozhodli se nyní službu zavřít.
Jedná se o podobný scénář jako v případě studentského carsharingu Uniqway, který Škoda Auto DigiLab spustila v roce 2018 a letos v únoru oznámila, že nenašla další partnery, kteří by pomohli celou službu financovat, a tak ji zavírá.
„Provoz BeRideru pro nás byl zdrojem praktických zkušeností při zpracování velkých objemů dat, fungování systémů e-commerce či optimalizace provozu s využitím umělé inteligence. Rádi bychom poděkovali hlavně uživatelům BeRideru za podporu, protože i díky nim jsme mohli zdokonalit naše digitální platformy či jedinečný přístup k zákazníkům,“ doplnil k ukončení služby BeRider Martin Ježek.
Sdílené elektrické skútry ale z hlavního města úplně nevymizí. I nadále je bude provozovat konkurenční společnost E-sharing, která v Praze jezdí s motorkami pod značkou polské franšízy Blinkee.city. Letos na českém trhu zahájila svou čtvrtou sezonu a k dispozici dává 150 elektroskútrů. V loňském roce měla podle vyjádření provozovatele dosáhnout blíže nespecifikovaného zisku. Nově nasadila také baterie s větším dojezdem, který se zvýší z původních zhruba šedesáti kilometrů až na dvojnásobek.
Ženy vládnou světu nákupů. To není přehnané tvrzení, jelikož podle dostupných průzkumů trhu globálně stojí za 70 až 80 procenty všech nákupních rozhodnutí. Svět reklamy však vybudovali muži, jmenovat lze jen pár jmen, která výrazně určila její současnou podobu: David Ogilvy, Seth Godin, Steve Jobs. Možná i z toho důvodu jsou marketingové strategie i v době, kdy je poměr zaměstnanců a zaměstnankyň reklamních agentur genderově vyvážený, postavené na stereotypizaci žen. Ke změně se snaží přispět Kateřina Horká a Sabina Samuel, zakladatelky kreativního studia Heels Make Deals.
Zdraví, potraviny, cestování, kultura a dokonce i technologie, elektronika a automobily. To všechno jsou segmenty trhu, ve kterých mají ženy co do rozhodování o nákupu navrch. Věci pořizují pro sebe, své partnery a blízké, pro své děti. Alespoň podle průzkumu, který provedly americké organizace Yankelovich Monitor a Greenfield Online. A podle stejného průzkumu se 91 procent žen domnívá, že jim marketéři vlastně vůbec nerozumí.
Je pravda, že svět reklam se v posledních letech proměnil. Ve spotech určených pro prostředky na úklid domácnosti se už neotáčí jen perfektně upravené hospodyňky, ale i jejich perfektně upravené mužské protějšky, ženy se v reklamách objevují v hojnější míře také v pracovním prostředí (mezi roky 1980 a 2010 šlo přitom o pouhá čtyři procenta ze všech reklam) a jejich „jevištěm“ už není jen kuchyň, ale také auto či kancelář.
Přesto je ale reklamní svět co do genderových stereotypů stále hodně zkostnatělý. Podle průzkumu, který v roce 2019 provedl institut Geeny Davisové zaměřený na gender v mediálním prostoru, se muži v reklamách situovaných v pracovním prostředí objevují dvakrát více než ženy a mnohem více mluví. Jiná studie společnosti Ebiquity zase poukázala na to, že ženy jsou jen ve čtyřech procentech reklam ukázány ve vedoucích pozicích.
Foto: Heels Make Deals
Podle Samuel se na dvojici dvacátnic klienti zvyklí pracovat převážně s muži nejprve dívali s určitou skepsí
„Firmy často vnímají ženy jako jeden segment trhu a mají dojem, že se profiluje a chová naprosto identicky. Ženy tvoří polovinu populace, jsou velmi rozmanitou skupinou a jejich generalizování je prvním krokem k neúspěchu. V roli matky například existuje šestašedesát identit, většina žen zaujímá šest z nich, ale reklamní svět má zpravidla jen jednu, stereotypní představu o matkách,“ stojí ve výzkumu zaměřeném na ženy a reklamu, který zpracovalo studio Heels Make Deals.
Jeho zakladatelky, Kateřina Horká a Sabina Samuel, se potkaly už při studiu designu na britské univerzitě v Praze. Sabina dostala příležitost účastnit se výběrového řízení pro koncept a celou vizuální identitu pro Čechy vlastněný rezort Zuri Zanzibar. Šlo o velmi rozsáhlý projekt, Sabině se blížil termín porodu první dcery, a tak se do něj nechtěla pustit sama. Spojila tak síly s Kateřinou a v tendru na Zuri Zanzibar uspěly i přes velkou konkurenci mezinárodních agentur.
„Zanedlouho následoval další úspěšný projekt, design pastrami restaurace Beef Bar v centru Prahy. Měly jsme společnou vizi a práce, kterou jsme dělaly, nás bavila. Založit vlastní studio tedy byl pro nás v tu chvíli krok, který jsme si ani nemusely moc rozmýšlet. Je pravda, že jsme v tu chvíli neměly úplně představu, co všechno se s vedením firmy pojí, ale rády říkáme, že někdy je dobré být v začátcích trochu naivní, a prostě takzvaně skočit do vody,“ vzpomíná Sabina Samuel.
Začátky Heels Make Deals sahají do roku 2015, kdy ještě nebylo tak „cool“ zaměřovat se právě na cílovou skupinu žen – ale ne stereotypně, jako na homogenní útvar, ale skutečně tak, aby výsledná komunikace dávala smysl. Proto se i rozhodly ženský přístup k designu a reklamě postavit do popředí svého studia. Zvolily tak název, který byl podle slov Sabiny Samuel trochu riskantní, ale zpětně se ukázal být rozhodnutím, které začalo nést ovoce.
„Klienti, kteří byli zvyklí pracovat s agenturami, jejichž vedení převážně tvořili muži, se na nás – jako na dvě dvacátnice – dívali s určitou skepsí. Ne vždy nám plně důvěřovali a bylo pro ně až překvapivé, že jsme zadání zvládly nejlépe ze všech agentur v tendru,“ říká Samuel. Zároveň si dvojice žen tímto krokem předem filtrovala klienty, s nimiž se pustila do spolupráce. Díky tomu se možné předsudky a podceňování snížily na minimum.
V průběhu osmi let si tak Kateřina Horká a Sabina Samuel přidaly do portfolia zářezy v podobě klientů jako Manifesto Market, pro který mimo jiné vytvořily brandové pojetí barového konceptu Soot či webové stránky. Stvořily také vizuální identitu pro cirkulární projekt Kofoly či pro fitness značku Queens Don’t Quit – pro tu aktuálně pracují také na kolekci fitness a lounge oblečení. Jedním z posledních přírůstků je například tvorba nové komunikační platformy pro značku Gynella.
„Gynella poskytuje komplexní intimní péči pro každou ženu. Tato témata jsou hodně stigmatizovaná, ženy se o těchto problémech často zdráhají mluvit s kamarádkami i například se svou mámou. Naším úkolem tedy nebylo nic menšího než bořit tabu ohledně ženské intimity. Konkrétně: vytvořit vizuální a komunikační styl značky, který bude chápavý, milý a pochopitelný,“ doplňuje Kateřina Horká.
Foto: Zuri Zanzibar
Jedním z prvních projektů studia byla vizuální identita rezortu Zuri Zanzibar
Aktuálně ženy z Heels Make Deals pracují na tom, aby rozšířily své pole působnosti i na americký trh, na který se více zaměřily už v době pandemie covidu. Tehdy se spojily s americkým startupem Algoface, který se zaměřuje na vývoj etické umělé inteligence. Na starost si vzaly brandovou stránku jeho technologie Facetrace.ai, což je pokročilý nástroj pro rozpoznávání obličejů, a následně aplikaci VirtualBeauty.ai, která využívá zmíněnou technologii pro vytváření digitálních zrcadel – s nimi cílí na významné beauty brandy, kde mají rozhodování na starosti převážně ženy.
„Kromě několika dalších digitálních produktů amerických startupů aktuálně dokončujeme také branding pro nový unikátní středomořský koncept quick service restaurace Terra Mediterrania. Koncept má ambici stát se řetězcem v rámci USA a první pobočka se otevře už v červnu 2023 v newyorské čtvrti Chelsea,“ dodává Horká.
Budování české značky zaměřené na ženy se ve Spojených státech daří především proto, že témata diverzity a růstu ženské síly jsou tam mnohem rozvinutější a společnost je také mnohem pozitivněji vnímá. Podle zakladatelek studia Heels Make Deals se tak i díky tomu daří lépe navazovat kontakty s americkými podnikateli, v rámci networkingu pak dochází k mnoha zajímavým debatám, které se následně přelévají ve spolupráci.
„V současné době firmy v reakci na následky pandemie vynakládají na marketing stále větší investice. Uvědomují si, že budovat silný brand a komunikovat efektivně a současně je v konkurenčním prostředí klíčové. I díky tomuto zaznamenalo naše studio meziroční nárůst obratu o 200 procent,“ uzavírá Sabina Samuel.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.