Se sexuálním obtěžováním se setkala každá druhá vědkyně. Docházelo k němu i v posledních pěti letech

V problematice sexuálního obtěžování má společnost ještě co zlepšovat. Překvapivě často k němu totiž dochází i na vědeckých pracovištích.

49 % vědkyň se osobně setkalo se sexuálním obtěžováním na pracovišti

0Zobrazit komentáře

Sexuální obtěžování na pracovišti může mít mnoho podob. Ať už jde o nevhodné slovní projevy, sexistické chování nebo dokonce fyzické jednání sexuální povahy, jde o akt, který zasahuje do důstojnosti člověka, může ohrozit jeho duševní, v extrémních případech i fyzické zdraví a vytváří nepřátelské i ponižující prostředí. A ukazuje se, že se dotýká i vědecké obce. Podle nové studie se s ním totiž na svém pracovišti osobně setkalo 49 procent dotazovaných vědkyň.

Do studie, kterou provedla nadace L’Oréal, se zapojilo 5 200 vědeckých pracovníků ve 117 zemích. A ze zmíněných 49 procent vědeckých pracovnic téměř polovina datovala sexuální obtěžování do posledních pěti let. Více než polovina dotázaných pak přiznala, že tento zážitek měl negativní dopad na jejich pokračování ve vědecké kariéře a jedna ze čtyř obětí se na svém pracovišti necítila bezpečně.

Výsledky studie potvrzují též zjištění projektu Horizont 2020 UniSAFE, na němž se podílí také Národní kontaktní centrum – gender a věda Sociologického ústavu AV ČR. Průzkumu se zúčastnily univerzity z patnácti evropských zemí včetně Česka a zapojilo se do něj více než 42 000 respondentů a respondentek.

„S nějakou formou genderově podmíněného násilí mělo zkušenost 62 procent účastnic a účastníků výzkumu, ale pouze 13 procent osob tuto skutečnost nahlásilo. Tento fakt ukazuje, že problém je nutné řešit systémově a nastavit pro univerzity a instituce konkrétní procesy, které se zaměří nejen na to, jak v takové situaci reagovat, ale také, jak jí předcházet,“ dodává Marcela Linková, vedoucí výzkumného oddělení NKC – gender a věda.

zeny-ve-vede

Foto: L‘Oréal-UNESCO Pro ženy ve vědě

Výsledky studie byly představeny u příležitosti vyhlášení laureátek programu L’Oréal-UNESCO Pro ženy ve vědě

Ze studie provedené nadací L’Oréal dále vyplynulo, že sedm z deseti vědců a vědkyň je toho názoru, že o genderově podmíněném a sexuálním násilí ve výzkumné oblasti se dostatečně nemluví, a dvě třetiny z nich se domnívají, že neexistují dostatečná a účinná opatření k prevenci nebo k boji proti sexuálnímu obtěžování na pracovišti.

O změnu a snížení počtu případů obtěžování především ve vědeckém sektoru aktuálně usiluje ministerstvo pro vědu, výzkum a inovace. „V budoucnu by instituce měly získávat finanční prostředky i na základě toho, zda mají nastaveny vhodné procesy a postupy v oblasti lidských zdrojů, včetně genderové rovnosti. Pokud budou chtít vedoucí vědeckých organizací získat dobré hodnocení v oblasti rozvoje lidských zdrojů, budou nuceni tyto postupy zavést,“ říká Štěpán Jurajda, náměstek ministryně pro vědu, výzkum a inovace.

Genderově podmíněné násilí souvisí i s předsudky, které se pojí se ženou a její „rolí matky“. Ty totiž způsobují odliv vědkyň z oboru, jelikož vysoký počet žen badatelskou kariéru opouští právě v souvislosti s rodičovskou dovolenou. Problémem je jednak špatné nastavení systému hodnocení, ale také společenská předpojatost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vědkyně-matka velmi často nebývá považována za stoprocentní vědkyni, jelikož se nemůže plně soustředit na vědu. Toto je základní stereotyp a předsudek, který mezi vedoucími týmů a institucí vůči vědkyním bohužel stále panuje,“ komentuje problematiku návratu do výzkumu po rodičovské pauze Marcela Linková.

Nadace L’Oréal se tématem žen ve vědě zabývá 25 let ve spolupráci s UNESCO v rámci programu For Women In Science. V České republice je program znám jako L’Oréal-UNESCO Pro ženy ve vědě a od roku 2006 ocenil 47 vědkyň. Mezi nimi byla loni například Eva Krupičková Pluhařová, která hledá řešení, jak přeměnit oxid uhličitý na užitečné látky.

Letošními laureátkami jsou Pavla Eliášová, která se zabývá vývojem katalyzátorů z nových materiálů pro přeměnu oxidu uhličitého na takzvaná solární paliva, Michaela Fencková, jež pomocí mušky octomilky zkoumá geny a jejich defekty přispívající k neurovývojovým poruchám, a Veronika Vymetálková. Ta se snaží odhalit ukazatele v krvi pacientů s nádory tlustého střeva a konečníku.

Vídeň vykáže ze své Argentinské ulice auta a dá přednost kolům. Rozhodli o tom občané

Plocha asfaltu se má na vídeňské třídě zmenšit o tisíc metrů čtverečních. Místo něj se tu mají objevit stromy, keře, záhony, a také lavičky.

Eliška NováEliška Nová

argentinierstrase-4

Foto: Magistrát města Vídně

Argentinská ve Vídni se změní na cykloulici

0Zobrazit komentáře

Před rokem na jaře se vídeňský magistrát zeptal lidí, jak by chtěli, aby vypadala jejich Argentinierstraße. Ta se podobá pražské Argentinské ulici v mnoha ohledech. V tom hlavním ale nikoli. Ve Vídni už mají nyní na stole návrhy její budoucí podoby, která vzešla z výsledků ankety. Argentinská, aspoň ta ve Vídni, se má změnit na cykloulici.

Argentinierstraße by se tak měla zbarvit dočervena. To vydá jasný signál – tady mají přednost cyklisté. Ve vlastním širokém pruhu by měla jezdit kola v obou směrech. Auta sem by sem měla moci vjet, ale půjde pouze o místní, kteří budou mít dovolenou maximální rychlost třicet kilometrů za hodinu. Cyklisty auta nebudou smět ani omezovat, ani ohrožovat. Zklidnění mají kromě jasné červené barvy podpořit ještě stavební opatření, po kterých tu zbydou zvýšené nájezdy do ulice.

„Je to jedna z nejdůležitějších cyklistických cest ve vídeňské cyklistické síti. Projekt proto podporuje velká část vídeňské cyklistické komunity,“ říká pro CzechCrunch Christian Rupp z Mobilitätsagentur Wien, městské agentury, která se zabývá zónami pro pěší a cyklodopravou. Změny by ale neměly přinést benefit jen pro cyklisty. Užít by si je měli zejména místní. Zatímco uprostřed Argentinské budou jezdit kola, po stranách se má vysázet stovka zelených záhonů a šedesát nových stromů a také vzrostlé keře. Celková plocha asfaltu se tak zmenší o tisíc metrů čtverečních, nahradí ho kromě zeleně také lavičky, vodní prvky a pítka. To samo o sobě zlepší klima v dnes zamořené ulici, efekt má ještě víc umocnit světlejší dlažba.

Proměna ulice přitom začala docela nevinně. Na začátku proběhla tři kola takzvaného dialogu, kdy se představitelé města sešli s místními obyvateli a v zásadě si obě strany řekly, jak na tom jsou. Pak město určilo datum, kdy budou lidé moci hlasovat v anketě. Lidé měli zaškrtnout svoje priority. Na výběr dostali z těchto: zaprvé ozelenění, ochlazení a méně asfaltu, zadruhé dopravní zklidnění a méně tranzitní dopravy, zatřetí více místa pro chůzi, širší chodníky a lepší rozhledy a jako poslední co nejvíce parkovacích míst pro osobní auta.

argentinierstrase

Foto: Magistrát města Vídně

Červená barva bude značit naprostou přednost cyklistů

 

Nejvíc lidé volili klíčové zelené plochy a ochlazení ulice, pak následovalo zklidnění dopravy a snížení tranzitu společně s větším prostorem pro chůzi. Nejméně lidé volili parkovací místa. „Na tomto základě byly načrtnuty dvě varianty, které dosahují potřebné kvality pro cyklistickou dopravu. První byla cyklistická ulice, druhou obousměrná cyklostezka. Obě varianty byly představeny místním obyvatelům s výhodami a nevýhodami a podrobeny hlasování,“ říká Rupp.

Konkrétně to znamenalo buď nechat ulici tak jak je a v podstatě jen rozšířit cyklopruhy. Nebo ji změnit na ulici, kde budou mít výhradní pozici kola. Hlasování se zúčastnilo přes deset tisíc obyvatel Argentinierstraße a jejího blízkého okolí. Rozhodla valná většina, kdy si 85,5 procenta lidí přálo, aby auta prakticky zmizela.

Nakonec vznikl konkrétní návrh úprav, ke kterému si magistrát přizval Siorse van Durena, experta z Nizozemí, který se specializuje nejen na dopravu, ale i na městské plánování. Ostatně varianta, kterou místní zvolili, je cykloulice nizozemského typu. Vídeň představila konkrétní vizualizace na přelomu letošního dubna a května a lidé se k nim mohli znovu vyjádřit. Až na základě jejich zpětné vazby došlo k finálním návrhům budoucí podoby Argentinské ulice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vídeň už má přitom i termíny. Přestavba by měla začít ještě letos na podzim a trvat jeden rok. Pravdou ale je, že debata trvala dohromady deset roků. Argentinierstraße je součástí hlavního cyklistického tahu z centra k hlavnímu nádraží a jižní hranici města. To plánuje vylepšit velkou část celé devítikilometrové trasy. Podle plánů se má stát trasa v podstatě cyklodálnicí.

Vídeňská Argentinská má s tou pražskou mnoho společného. Jde o rušné ulice, které se nacházejí v centru města. Obě také vedou asi jeden a půl kilometru severojižním směrem. Zásadní rozdíl ale je, že vídeňskou cestou jezdí cyklisté ve velkém už nyní. Vídeň v roce 2022 napočítala, že tudy za rok projede 1,098 milionu cyklistů. To je ve srovnání s rokem 2018 nárůst o 47 procent. Cyklisté přitom přibývají i dál, mezi letošním lednem a dubnem činil jejich nárůst čtrnáct procent.