Šéf Applu dřív nazul i černé „tenisky zločinců“. Teď pro něj Nike stvořilo air maxy přímo na iPadu
Tim Cook při produktové prezentaci nazul Air Max 1 '86s v exkluzivních barvách, které designéři nakreslili na iPadu pomocí tužky Apple Pencil.
Jednou si před miliony lidí nazul tenisky, ze kterých si internetová komunita dělá srandu, že je nosí výhradně zločinci. Nebo ti, kteří pracují ve fastfoodech. Jindy zase Tim Cook obuje svěží běžeckou obuv, se kterou na prezentacích doplňuje svůj zpravidla odlehčený outfit. Teď ale šéf druhé nejhodnotnější firmy světa nasadil něco, co nikdy nikdo neměl – a zřejmě ani mít nebude. A opět je u toho Nike, který s Applem spolupracuje už dlouhé roky.
Během úterního představování nových iPadů vystoupil Tim Cook před kamerou v zářivých bílých teniskách řady Air Max, kterou Nike rozvíjí už od roku 1987. V druhé polovině osmdesátých let totiž firma vymyslela způsob, jak běžcům nabídnout pokud možno co příjemnější našlapování – docílila toho skrze speciální vzduchový polštářek v zadní části podrážky, který se stal doslova ikonickým.
Okolo air maxů se postupem času vytvořila aura podobná třeba produktům řady Air Force, další extrémně populární kolekce tenisek od Nike. Ovšem model, ve kterém Cook teď vystoupil, tady ještě nebyl. Návrháři z Nike ho totiž nakreslili rovnou na novém, výkonnějším iPadu, který Apple čerstvě představil. A použili k tomu novou, vylepšenou tužku Apple Pencil, se kterou firma míří hlavně na kreslíře.
Designový prim v nových teniskách Air Max 1 ’86s tak hraje duhová textura okolo boční fajfky, která z bílo-béžové kombinace kontrastně vystupuje. Nike si dalo záležet i na detailech, jakými jsou například miniaturní pestrobarevné kaňky v oblasti nad podrážkou nebo nápis Made on iPad na štítku na jazyku, hned pod logem Nike. A protože je část tenisek vytvořena ze síťoviny, jsou barvy duhy v decentním tónu všity i tam.
Apple k tomu později zveřejnil i krátké video, jak novinka, která má být navíc kompletně vyrobena z udržitelných materiálů, vznikala. Včetně grafických popisků, se kterými byl design siluety následně poslán do výroby. I když výroba je v tomto případě asi silné slovo… Jedná se o model, který podle magazínu Hypebeast vznikl exkluzivně právě pro šéfa Applu, tím pádem nelze očekávat, že se někdy dostane do běžné produkce.
Cook, který drží velitelské kormidlo firmy už třináctým rokem a pomohl z Applu udělat jednu z největších i nejdůležitějších technologických společností na světě, si tak rozšířil své portfolio tenisek Nike o další kousek. A za tento ho snad už internet nebude „napadat“, jako když si nazul tenisky, které jsou oblíbené především mezi kriminálníky. Právě to se mu stalo v loňském roce, kdy Apple odhaloval zejména nové počítače.
Na říjnové prezentaci vystoupil Cook v temných barvách a svůj styl doplnil o černou verzi modelu Air Force 1, naprosto legendárních kecek, které přesahují generace a formovaly streetwearovou kulturu. A byť jsou známé hlavně pro své čistě bílé provedení, oblíbená je i černá. Jenže jak mezi kým. Internetoví uživatelé totiž v roce 2018 stanovili, že tmavé air forcy nosí výhradně nebezpeční lidé a pracovníci fastfoodů. Ovšem bez jakéhokoliv odůvodnění.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Na sociálních sítích a diskuzním fóru Reddit se okolo toho strhla vášnivá debata, až se z toho stal internetový meme. Pochopitelně jde o přestřelenou úvahu a černá varianta Air Force 1 není žádnou výsadou lidí, kteří mají problémy se zákonem. A rozhodně to není důvod, proč se Nike rozhodlo výrobu věhlasné modelové řady postupně tlumit a dávat přednost svěžejším kouskům, které mají větší šanci soupeřit s pořádně rozjetým Adidasem, jenž zatápí pod kotlem mnoha dalším výrobcům.
Na druhou stranu bylo možné vidět Cooka také v ryze sportovních modelech od Nike, například v běžeckých Epic Reacts. Na předloňské obálce magazínu Time měl nicméně na nohou ležérní nazouvací tenisky značky Zegna, která je velmi populární mezi byznysmeny pro svůj elegantní a zároveň uvolněný vzhled. A pohodlnost. Takže se nedá říct, že by jeho boty byly jen od Nike, ačkoli důvod, proč je má tak v oblibě, je poměrně zřejmý.
Apple s Nike spolupracuje dlouhodobě, přesněji řečeno od roku 2006, kdy společně postavili běžeckou aplikace Nike+ a navázali na ni mimo jiné bezdrátový senzor, který běžcům umožňoval přesnější měření. Jednoho času se umísťoval i přímo do běžecké obuvi. To bylo ještě v dobách, kdy ve světě frčely iPody. Blízkost si obě firmy udržovaly nadále a dnes spolupracují hlavně na speciálních sportovních edicích Apple Watch.
Zobrazit příspěvek na Instagramu