Servis dělá pro Alzu i Decathlon. V dobývání Evropy teď Opravárně pomůžou miliony od investorů

Přes 20 milionů korun do projektu vkládají fondy Purple Ventures, Tilia Impact Ventures, Nation 1 a trust Martina Ducháčka.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jan-charvat-opravarna

Foto: Impact Hub

Jan Charvát, zakladatel Opravárna.cz

0Zobrazit komentáře

Původně se projekt Opravárna věnoval především pozáručnímu servisu pro koncové zákazníky. Zakladatel Jan Charvát ale časem zjistil, že záruční servis má mnohem větší obchodní potenciál a svůj byznys tak zaměřil na firmy. Aktuálně jej provádí pro přibližně dvacet společností včetně privátních značek Alzy, Mallu, Decathlonu nebo Bauhausu. Z výrobců jde o Berlin Brands Group, Vivax a nově získal autorizaci pro malé domácí elektro Bosch.

Startup Opravárna teď v takzvaném seed kole od investorů získal téměř milion eur, tedy asi přes dvacet milionů korun. Podpořili jej fondy Purple Ventures, Tilia Impact Ventures, Nation 1 a rodinný trust Martina Ducháčka s názvem duchaczech, jehož cílem je pomáhat projektům s pozitivním společenským dopadem. Nynější kolo startup uzavřel zhruba rok a půl poté, kdy do něj vložili andělští investoři asi 3,5 milionu korun.

„Sami tíhneme k tomu věci opravovat, než je vyhazovat. Když se k tomu navíc přidá fungující byznys model, super tým a v čele zakladatel srdcař s velkým zápalem, tak se nám potkalo všechno, co od dobré investiční příležitosti chceme. Rozhodli jsme se, že Repairsys bude další investice, kterou povedeme jako lead investor. Věříme, že Repairsys bude skvělá ukázka toho, jak se dá dělat byznys, ale nezapomínat u toho i na impakt,“ komentuje partner Purple Ventures Jan Staněk.

V současnosti je hodnota firmy podle vyjádření ve vyšších desítkách milionů korun, majoritní podíl si stále drží její zakladatel Charvát. Letos plánuje tržby v nižších desítkách milionů korun, aktuálně roste kolem pěti až deseti procent měsíčně a v zisku se kvůli velkým investicím zejména do IT plánuje přehoupnout nejdřív za dva roky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Získané peníze půjdou do projektu Repairsys, který se zabývá především záručním servisem pro B2B zákazníky, vývojem vlastního softwaru a datově analytických modulů například pro výpočet CO2 firem. „Díky orientaci na záruční servis pro výrobce, dovozce a prodejce se nám daří rychle růst a o našich vizích jsme přesvědčili významné investory, kterým tímto děkuji za důvěru. Jejich peníze použijeme na další zlepšování servisních služeb a také pro vývoj IT,“ popisuje Charvát.

„Kromě vlastního zakázkového systému chystáme pro firmy možnost na základě dat o výrobcích dodaných na trh spočítat jejich opravitelnost. Poskytneme jim cenná ekonomická data, čímž se jim otevřou prostory pro úspory, nebo jim spočítáme ekologickou stopu,“ doplňuje zakladatel Opravárny.

Repairsys jako servis pracuje ve dvou módech. Po České a Slovenské republice má kolem 120 nasmlouvaných techniků, kteří jezdí opravovat větší a těžší výrobky přímo k zákazníkům. Kromě toho nyní otevřel velkokapacitní moderní servisní halu u Českého Brodu s kapacitou tisíců zakázek měsíčně, kam sváží na opravu menší výrobky z České republiky, Slovenska a regionu střední a východní Evropy. Dále nedávno Opravárna založila pobočku v Rakousku a postupně expanduje také do Německa. Charvát však přiznává, že tyto kroky nejdou úplně podle plánu.

Opravárna se řídí zásadami cirkulární ekonomiky a opravou rozbitých výrobků přispívá k lepšímu životnímu prostředí.

„Jde to velmi pomalu. Když nepočítám Slovensko, které funguje dobře, tak přímou expanzí, tedy existencí entity v dané zemi, chystáme vstoupit do Rakouska a Německa. Nicméně jen založení Repairsys GmbH trvá kvůli administrativním procesům už čtvrtý měsíc. Na konci září bude snad konečně založeno. Bez existence GmbH se s vámi v Rakousku nikdo nebaví, čili tady jsme několik měsíců za plánem,“ popisuje Charvát.

Pomalejší rozjezd jej však neodrazuje od dlouhodobě vytyčeného cíle – stát se do tří let špičkou svého oboru na evropské úrovni. Toho chce dosáhnout kombinací kvalitního servisu, špičkového IT včetně datové analytiky a důrazem na environmentální dopady. „Toto spojení je v evropském regionu ojedinělé. A samozřejmě také díky důvěře investorů, díky kterým se daří rychle růst a škálovat,“ doplňuje.

„Velké množství výrobců řeší záruční reklamace poskytnutím nového výrobku, místo toho, aby se snažili maximalizovat životnost již vyrobeného. RepairSys chce na své cestě tento neduh dále odstraňovat a omezit zbytečné plýtvání materiály. Mám obrovskou radost, že můžeme RepairSysu na této cestě pomoci,“ komentuje investici fond Tilia Impact Ventures.

„Opravárna se řídí zásadami cirkulární ekonomiky. Opravou rozbitých výrobků, které by v mnoha případech zbytečně skončily mezi odpadem, přispívá k lepšímu životnímu prostředí. Navíc dává šanci přivýdělku komukoliv, včetně hendikepovaných,“ dodává další z investorů Martin Ducháček.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

Hypoteční mánie je málem srazila, měli moc klientů. Teď Zaloto cílí na půjčky a byty, o nichž se neví

Startup, který propojuje zájemce o finanční produkty s poradci a bankéři, musel loni překopat svůj byznys. Byl totiž zahlcený klienty.

Luboš KrečLuboš Kreč

zaloto

Zakladatelé Zalota Marek Kříž (vlevo) a Martin Šetek

0Zobrazit komentáře

Přestože jim byznys loni v zimě a na jaře doslova padal do klína, moc velkou radost z toho Marek Kříž s Martinem Šetkem neměli. Před třemi roky založili společnost Zaloto, která online propojuje zájemce o různé finanční produkty s poradci a bankéři. Realitní boom, který během covidové pandemie nastal, se samozřejmě odrazil i u nich, takže poptávek po hypotékách výrazně přibylo. Jenže až moc.

„Loňský rok jsme začali naprosto brutálně, v lednu a únoru jsme zpracovali ohromné množství poptávek. Ale nebyli jsme na to připraveni, takže jsme se hodně zákazníkům ozývali pozdě a nedokázali jim nabídnout dobrý servis. Hned v březnu jsme proto zatáhli za ruční brzdu a šli se věnovat investicím do infrastruktury, abychom byli schopni lépe škálovat,“ říká Kříž.

Co to znamená? Vypnuli digitální marketing, omezili příjem nových klientů, překopali interní procesy, ještě víc se zaměřili na hledání nových a osvědčených poradců, aby měli kvalitnější databázi. Promítlo se to ale v tržbách – ty se za rok 2021 ustálily na 26 milionech korun, místo aby překonaly hranici 40 milionů, jak si v Zalotu původně plánovali. Celkem u nich lidé loni poptali hypotéky za 40 miliard korun.

„Nic jiného nám nezbývalo. Riskovali bychom, že sice naženeme obrat, ale ztratíme pověst a zákazníky, protože služba, kterou jim dáme, nebude stát za to. Dnes jsme připraveni na násobky toho, co děláme, ale ve stejném týmu. Takže po otočení tržního prostředí bychom měli být schopni profitabilně vyrůst na dvoj- až trojnásobek tržeb,“ dodává devětadvacetiletý Kříž, který Zaloto rozjel se svým stejně starým kamarádem a oba mají ve firmě rovný podíl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Změna toho, jak Zaloto uvnitř fungovalo, ale nebyla ani zdaleka jediná. S tím, jak centrální banka začala už loni zvyšovat úrokové sazby a tlačit na to, aby zchladila realitní mánii, se i firma musela chystat, že zájem o hypotéky poklesne. Zatímco loni poptávky po hypotékách tvořily jasnou většinu příjmů Zalota (za každé propojení na potenciálního zákazníka dostane malý poplatek), letos už hrají prim spotřebitelské úvěry. V portfoliu mají přes 1 200 poradců a bankéřů.

„Diverzifikace byla nutná. Chceme, aby hypotéky i do budoucna tvořily maximálně polovinu našeho byznysu,“ upřesňuje Martin Šetek. Zatímco meziročně došlo na hypotečním trhu v důsledku nárůstu úroků a zpřísnění podmínek k šedesátiprocentnímu poklesu zájmu, u Zalota je propad mírně menší zhruba o 50 procent. „Ke konci podzimu očekáváme, že trh půjde meziročně dolů ještě víc, a to až o 80 procent,“ doplňuje.

Naopak zájem o spotřebitelské úvěry narostl: „Když člověk sleduje výsledovky bank v obou kvartálech tento rok, tak to jde krásně vidět. Jedná se o produkt, po kterém je teď zvýšený zájem. Díky vyšším úrokovým sazbám půjde nejen o nejvíce poptávaný, ale taky v absolutním zisku o nejdůležitější produkt bank letos.“

tym-zaloto

Foto: Zaloto

Tým startupu Zaloto

Podle statistiky Hypoindex, která sleduje výši hypotečních úroků, je aktuálně průměrnou sazbou 6,23 procenta. Před rokem to bylo 2,84 procenta. Ruku v ruce s tím jde Šetkem vzpomínaný propad zájmu o úvěry na bydlení. Podle Zalota ale opět dojde k probuzení trhu, společnost očekává, že obrat nastane ve druhém pololetí roku 2023.

Ačkoli hypotéky tvořily, tvoří a i nadále budou tvořit podstatnou část byznysu Zalota, které by letos v tržbách rádo aspoň mírně pokořilo loňský rok, vedle nich a spotřebitelských úvěrů nabízí startup také pomoc při sjednání půjčky na auto nebo s životním pojištěním. A už plánuje ještě další úplně nový obchodní směr – prodej nemovitostí.

apple-severance-emmy

Přečtěte si takéSkvělé komedie, sci-fi i kriminálky. Je Apple TV+ nové HBO?Skvělé komedie, napínavé sci-fi, chytré kriminálky a F1. Je Apple TV+ nové HBO?

I když nejde tak úplně o realitní činnost… „Náš nový produkt se jmenuje Zaloto Home. Propojujeme zákazníky s neveřejnými nabídkami developerských projektů. Máme na to malý tříčlenný tým. Developer, který bude stavět projekt, musí před získáním peněz od banky mít určitou předprodanost. Proto jde za námi a my mu ji zajistíme,“ vysvětluje Marek Kříž.

Zaloto má v databázi přes 120 tisíc klientů, navíc se na něj obrací i noví zákazníci, kteří shání bydlení a zatím nemají vybranou nemovitost: „Do konce roku chceme mít v téhle neveřejné nabídce tři sta nemovitostí. Dnes jich máme kolem sta, primárně jde o byty, ale také apartmány. Zatím pracujeme se čtyřmi developery.“