Severočeský výrobce skla Klimchi bojuje s krizí po svém. Namísto propouštění šlape do výroby
Značka Klimchi si vzala za cíl růst i navzdory okolnostem, které sklářský průmysl brzdí. Své sklo chce ve větším dodávat i českým zákazníkům.
Vyšroubované ceny plynu v uplynulých měsících zatopily celé řadě českých sklářských značek. Přesto se ale najdou výjimky, které dokazují, že i v krizi se dá růst. Raději než propouštět a prudce zdražovat se Lukáš Klimčák se svou sklářskou značkou Klimchi rozhodl šlápnout do produkce a dostat se letos na rekordní obrat.
Lukáš Klimčák je ve sklářském světě tak trochu úkazem. Svou značku založil v roce 2019 po návratu ze studií na prestižní londýnské univerzitě, kde studoval světelný design. Ve spolupráci s kreativním ředitelem značky Františkem Jungvirtem se zaměřil na výrobu barevného skla, které láká především zákazníky ze zahraničí.
Za první rok své existence dosáhlo Klimchi necelého milionu v obratu, v loňském roce to bylo již 39 milionů korun. V tom letošním by se chtěl Lukáš Klimčák dostat až na 50 milionů korun a potvrzuje tak, že sklu se může dařit i v době, kdy konkurence naopak zhasíná pece a propouští.
Byť se může zdát, že Klimčák rozběhl svůj podnik v ten nejhorší možný čas, opak je pravdou. Pandemie totiž značku nastartovala. „Lidé zavření doma si jednoduše začali více všímat toho, čím jsou obklopeni, a my jsme na to ihned zareagovali investicemi do online marketingu a e-shopu,“ vysvětluje Klimčák.
Problémům, které na covidovou pandemii navázaly, však již jeho značka neunikla. Byli to právě skláři, koho extrémní zdražování energií zasáhlo plnou silou. Nárůst cen však proběhl také u vstupních materiálů, jako je sklářský písek, potaš, ledek či oxidy kovů, a to o desítky až stovky procent.
Na tyto výzvy se Lukáš Klimčák rozhodl zareagovat nikoliv propouštěním, pozastavováním výroby či razantním zdražováním produktů, ale naopak našlápnutím celé produkce. Začal tak nabízet více produktů s nižší marží. „Ceny našich produktů chceme udržet co možná nejníž a v podstatě docílit vyšších obratů za cenu nižších zisků,“ říká Klimčák s tím, že ke zvýšení cen firma v loňském roce přistoupila dvakrát, míra zdražení se přitom pokaždé pohybovala okolo deseti procent. „Zdražovali jsme však mnohem méně, než o kolik zdražily vstupní materiály,“ dodává zakladatel značky Klimchi.