Seznam po Googlu žádá 9 miliard korun jako náhradu škody. Bránil nám dostat naše aplikace do Androidu, tvrdí
Česká internetová jednička se pouští do velkého boje s Googlem. Po svém konkurentovi nejen na poli vyhledávačů, kterému v Česku dlouhé roky jako jeden z mála hráčů po celém světě úspěšně odolávala, požaduje uhrazení částky přesahující 9 miliard korun jako náhradu škody. Seznam.cz tvrdí, že Google omezoval hospodářskou soutěž.
Zatímco v drtivé většině zemí světa, kde je dostupný, Google vládl už před lety, Česko bylo jedním z mála ostrůvků, kde se americkému technologickému obrovi ovládnout celý trh tak jednoduše nepodařilo. Seznam se svým vyhledávačem a dalšími online službami dlouho odolával, a přestože je jeho pozice nadále poměrně silná, představuje Google příliš velké sousto.
Jeden z důvodů je podle Seznamu v tom, že Google omezoval hospodářskou soutěž v oblasti služeb všeobecného internetového vyhledávání. Podle tuzemské internetové jedničky je způsobená zneužíváním dominantního postavení Googlu na trhu s licencovanými operačními systémy pro chytrá mobilní zařízení a aplikacemi pro mobilní zařízení s operačním systémem Android.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
„Na základě rozhodnutí Evropské komise z roku 2018, které potvrdilo, že se společnost Google dopustila porušení předpisů Evropské unie na ochranu hospodářské soutěže, nyní žádáme náhradu škody, která nám vznikla při snahách o rozšiřování našich aplikací a služeb na mobilní zařízení s operačním systémem Android,“ vysvětluje místopředseda představenstva Seznam.cz Pavel Zima.
Seznam po Googlu požaduje částku 9,072 miliardy korun, kterou si nárokuje na základě odhadu zahraničních ekonomických znalců za roky 2011 až 2018. „Bude to náročné, ale jinou cestu nevidím. Budeme bojovat o náhradu škody za to, jak nám Google sofistikovaně bránil dostat naše aplikace a služby do systému Android,“ doplnil Zima na Twitteru.
V Seznamu odhadují, že jejich podíl na trhu všeobecných vyhledávacích služeb je na 25 procentech. Vedle vyhledávače provozuje Seznam, za nímž stojí zakladatel Ivo Lukačovič, také služby internetové reklamy, reklamní monetizace a agregace a prezentace mediálního obsahu, což mu v roce 2019 přineslo tržby ve výši 4,69 miliardy korun.
Googlu nyní Seznam zasílá předžalobní výzvu, v rámci které požaduje uhrazení zmínění částky do 30 dnů. Jinak bude připraven zahájit vymáhání soudní cestou a pustit se do souboje s Googlem po vzoru mnoha dalších firem a států. Tlak na Google stejně jako na další velké technologické hráče v čele s Facebookem či Applem se totiž stupňuje a jejich potenciální antimonopolní postavení a s tím spojené praktiky jsou pod stále větším drobnohledem.
„Jde zejména o nedovolené podmiňování přístupu k aplikačnímu obchodu Google Play využíváním vyhledávacích produktů Google na mobilních zařízeních, dále o pobídky Googlu vůči výrobcům těchto zařízení na předinstalace vlastních aplikací na úkor konkurentů a v neposlední řadě o bránění ve vývoji a distribuci konkurenčních operačních systémů Android,“ popisuje případ Googlu Michal Feix.
Jednatel společnosti Chronos Consulting, která hájí zájmy Seznam.cz v Bruselu a má přípravu a koordinaci uplatňování tohoto nároku na starosti, dodává: „Google vytvořil sofistikovaný systém překážek, skrze který roky bránil Seznamu ve vstupu na trh a činil tak v rozporu s právem EU. V důsledku toho vznikla Seznamu škoda.“
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.