Signal Festival slaví první dekádu. Jsme otevřeni novým výzvám, říká jeho šéf Martin Pošta
Měsíce plánování se od 13. října zhmotní ve světelné instalace a digitální umění. Letošní Signal Festival se ohlédne za úspěšnou dekádou.
Ředitel Signal Festivalu Martin Pošta
V říjnu roku 2013 se Praha poprvé rozsvítila barevnými světly a videomappingy, které nalákaly přes čtvrt milionu lidí. Letos čeká Signal Festival, akci věnovanou současnému digitálnímu umění, jubilejní desátý ročník, během něhož půjde více než kdy jindy vnímat, jak v Česku ojedinělá událost během deseti let vyrostla. Dle slov jejího ředitele Martina Pošty je to především zásluhou spoluprací s jinými společnostmi a institucemi. „Rozšiřují nám tvůrčí možnosti nad rámec naší expertízy a kapacity,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.
Pro letošní ročník Signal Festivalu, který začne 13. a skončí 16. října, si jeho organizátoři připravili jednu velkou výzvu – ve spolupráci s českým designérem Maximem Velčovským nachystali prostorovou instalaci s názvem Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího, která reaguje na válečné dění na Ukrajině. To vyžadovalo hbité plánovaní i samotnou realizaci, jelikož instalace pro festival se standardně řeší dlouhé měsíce dopředu.
Instalace je složená z vyhořelých aut zasažených válkou na Ukrajině, která jsou krutým svědectvím o děsivé tragédii a přímým důkazem válečného konfliktu 21. století. „Maxim Velčovský je velké jméno českého designu i umění a jsem rád, že se nám spolupráce povedla právě letos. Nejen proto, že Signal Festival slaví důležité výročí, ale také proto, že jeho instalace posouvá festival přesně tím směrem, kterým chce v nové dekádě kráčet – tedy věnovat se aktuálním společenským tématům,“ říká Martin Pošta.
Velkolepost letošního ročníku festivalu podtrhne rovněž dílo od datového umělce Refika Anadola uvedené v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP). Anadol je průkopník v oblasti umělé inteligence a pro Signal Festival vytvořil 3D model Prahy na základě dat, která mu poskytl přímo Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). V modelu se Anadol snaží propojit tvrdá a nepříliš záživná data s uhrančivostí světelné hry.
V galerii Kunsthalle Praha se v rámci festivalu představí jeden z nejúspěšnějších současných českých umělců na NFT scéně Ondřej Zunka. Jeho dílo Photosystem II návštěvníky nechá proniknout do tajů fotosyntézy, bez které bychom nemohli na naší planetě existovat. Dílo bude v prostorách pražské galerie k vidění až do 21. listopadu 2022. Další zapojenou kulturní institucí je Laterna magika Národního divadla, kde bude probíhat inscenace spojující videomapping a tanec.
Návštěvníci budou moci prozkoumat celkem patnáct instalací na dvou festivalových trasách – jedna povede po centru města, druhá propojí Vinohrady a Vršovice. Na ní také proběhne 13. října v 19 hodin slavnostní zahájení, a to konkrétně na náměstí Míru na bazilice svaté Ludmily.
„Náměstí Míru je srdcová lokalita Signal Festivalu. Stala se nám dokonce inspirací pro letošní festivalový vizuál. Rozetu baziliky sv. Ludmily totiž najdete v našem X neboli 10 let. Jsme proto moc rádi, že se po čtyřech letech vracíme na náměstí Míru a přinášíme skvělou projekci, na které navíc spolupracovali čeští a francouzští umělci,” doplňuje ředitel festivalu.
Signal festival slaví první dekádu. Jak moc se od počátku proměnil?
Když jsme začínali, nevěděli jsme, do čeho jdeme. Vycházeli jsme ze zkušeností zahraničních festivalů, které jsou založeny především na státní nebo městské podpoře. Předpokládali jsme, že když vytvoříme festival, který patří mezi nejnavštěvovanější akce v České republice, oživuje veřejný prostor, je zdarma a má své skalní fanoušky, podaří se nám jej uživit z veřejných zdrojů. Vypracovali jsme proto i studii ekonomických dopadů, která ukázala, že z každé jedné koruny vložené do Signal Festivalu získá stát dvanáct korun. Lidé během festivalu více utrácejí, dáváme pracovní příležitost poměrně široké škále dodavatelů a tak dále. Realita ale byla jiná.