Škoda představila nový Superb. Manažerský koráb silnic se na první pohled mění v lepší Octavii
Nová generace Superbu je tu. Vůz se však svým designem blíží některým nižším modelům Škody, a proto je na něm zajímavější pohled do interiéru.
Jméno Superb začalo být poprvé používáno už v roce 1938 u modelu Škoda 640. Ve své době se jednalo o prémiový vůz, na jehož tradici o 63 let později Škoda navázala novou vlajkovou lodí pro nejnáročnější zákazníky. Nyní mladoboleslavská automobilka představila v pořadí čtvrtou generaci Superbu, která však tak trochu zapomíná na své kořeny. Místo stylové limuzíny to je spíše automobil sázející na praktičnost a úspornost.
Až do příchodu SUV modelů a elektromobility zastával Superb v portfoliu značky jasnou pozici oblíbence u manažerů a náročnějších rodin. Nyní tu je čtvrtá generace, která na pohled nepůsobí tolik dravě a dramaticky, a tak automaticky vyvolává otázku, zda má o manažery ještě zájem. Superb teď vypadá téměř jako vůz pro rodiny nabízející dostatek prostoru, pohodlí a praktičnosti, ovšem bez větších emocí.
Platí to hlavně o exteriéru, který se možná až příliš drží při zemi. Člověk se nemůže zbavit dojmu, že se dívá spíše na některý z nižších modelů automobilky než na další generaci oné vlajkové lodi, za kterou by se měl na silnici ohlédnout.
Design je ovlivněn nejnovějším vizuálním jazykem automobilky, kterým je tzv. Modern Solid. Přestože Škoda ve své tiskové zprávě hovoří o ostře řezaných liniích, na snímcích jsou rozpoznatelné především u předních světlometů a nárazníku. Jinak vůz působí spíše umírněným dojmem a rozhodně z něj člověk necítí větší ambici cupovat asfalt na kousíčky. Na druhou stranu, automobil jsme prozatím neviděli naživo, a tak je tu stále možnost, že budeme ve finále příjemně překvapeni.
Superb již tradičně dorazí v karosářských verzích liftback a kombi. Škoda u obou verzí zapracovala na lepší aerodynamice, kdy je odpor vzduchu v případě liftbacku o 10 %, a v případě kombi dokonce o 15 % nižší než u předchozí generace. Dominantou vozu je bezesporu příď, která dostala inovovanou masku chladiče, jejíž tvary se již představily u nedávno odhalené druhé generace SUV Kodiaq. Masku doplňují také inovované světlomety s druhou generací technologie Matrix-LED.
Obě karosářské verze jsou nyní o něco delší a vyšší než předchozí generace. Díky tomu mají pasažéři více prostoru v interiéru a vůz je schopen pojmout větší náklady. V případě liftbacku je objem zavazadlového prostoru 645 litrů, u kombi pak 690 litrů, přičemž po sklopení zadních sedadel toto číslo vzroste na 1 920 litrů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Za tímto prostorem se rozprostírá interiér, který je tentokrát o něco zajímavější než exteriér. Novinek je tu hned několik, v čele s trojicí manuálních ovladačů Smart Dials, ve kterých Škoda zhmotnila svou představu o moderním, přesto stále praktickém a bezpečném voze. Na rozdíl od jiných automobilek totiž nezanevřela na ovládání vozu prostřednictvím dotyků a úchopů, které se snaží co nejchytřeji propojit s prvky digitalizace.
Tyto voliče jsou umístěny nad středovou konzolí, která nabízí široký odkládací prostor, a to i na místě, kde by řidič jindy hledal volič převodovky. Ten se však přesunul na sloupek řízení, tedy pod volant, kde je běžně umístěna páčka pro ovládání stěračů a ostřikovačů. Pro Škodu se jedná o inovativní řešení, díky kterému může odkládací box na středové konzoli nabídnout prostor o objemu 5,5 litru.
Vše ostatní se již nachází na svých tradičních místech. Obrazovka infotainmentu je nabízena ve velikosti 10 či 13 palců. Tu doplňuje také digitální přístrojový štít a v Superbu vůbec poprvé head-up displej.
Zákazníci si budou moci vybrat ze šesti designů vnitřní kabiny, které doprovází udržitelné materiály. Přítomny jsou 100% recyklované textilie či kůže činěná odpadní vodou produkovanou během zpracování oliv. Z recyklovaných materiálů je také integrovaná škrabka na led či deštník, které doplňuje řada dalších Simply Clever prvků. Těch by mělo být dohromady osmadvacet.
O bezpečnost a pohodlí během cest se stará několik asistenčních a bezpečnostních prvků, mezi kterými nechybí antikolizní systém, asistent pro odbočování či asistent průjezdu křižovatkou. Vůz také dokáže rozpoznat únavu řidiče a v případě nouze je vybaven proaktivními prvky v podobě až deseti airbagů.
Z hlediska motorizace se Superb dočká šesti variant motorů, které nabídnou výkon od 110 do 195 kW. Chybět mezi nimi nebude ani druhá generace plug-in hybridního ústrojí a premiérově bude v nabídce i mild-hybridní technologie. Ta bude součástí pohonného ústrojí využívajícího benzínový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW. Plug-in hybrid nabídne systémový výkon 150 kW a dojezd 100 kilometrů pouze na elektřinu.
Dále jsou v nabídce dva benzínové motory 2,0 TSI o výkonu 150 a 195 kW a dva naftové motory 2,0 TDI o výkonu 110 a 142 kW. Vrcholné verze budou standardně dodávány s pohonem všech kol a u všech verzí bude běžná automatická převodovka DSG.