Škodovka v elektrozávodech zaostává a s ní celá země. Čína už nás válcuje, píše Radovan Vávra
Evropa byla historicky zvyklá, že je v automobilovém průmyslu lídrem, jenže podle Vávry o tuto pozici přichází a na čele ji nahradí Asie.
Nový šéf Škody Auto Klaus Zellmer a finančník Radovan Vávra
Mladoboleslavská Škoda Auto má od 1. července nového generální ředitele Klause Zellmera. Největší českou fabriku, která spadá pod německý koncern Volkswagen, přebírá v mimořádně složité době. Podle vášnivého motoristy Radovana Vávry dokonce v nejtěžších momentech novodobé škodovácké historie. „Je to nejhorší doba pro masivní průmyslový manévr,“ píše Vávra ve svém komentáři pro CzechCrunch.
Vávra, který měl v červnu původně nastoupit do dozorčí rady polostátního podniku ČEZ, ale kvůli zdravotním komplikacím to zrušil, se nijak netají tím, že je skeptický ke směru, kterým se český autoprůmysl ubírá. Opakovaně to glosuje třeba na svém twitterovém účtu, kde ho sleduje přes 80 tisíc lidí. Coby fanoušek elektromobility a moderních technologií upozorňuje, že hlavně čínská mašinerie postupně nahradí Evropu v pozici globálního lídra ve vývoji a výrobě osobních vozů.
Právě o tom, jakým výzvám bude Klaus Zellmer čelit, co to znamená pro českou ekonomiku, jestli uspěje Volkswagen a jaká je budoucnost Evropy v nadcházející elektro revoluci, se Vávra, majitel a řidič několika Tesel a elektrické Hondy e, zamýšlí ve svém textu.
***
Nový generální ředitel Škody Auto přichází v nejhorší situaci české autobranže za posledních 30 let. Je to vidět na všech statistikách – hroutí se čísla výroby i prodejů a dotírá na nás dramatická technologická změna. Větší bouři si můžeme těžko představit. Mohlo by se říct, že nedostatek čipů se vyřeší, logistické trable také, snad i válka na Ukrajině. Že to jsou jen poryvy v ekonomickém cyklu. A technologie že se přece stihnou vyvinout.
Jenže k tomu, aby mohla proběhnout technologická změna, která na automobilky čeká, jsou potřeba peníze. Musí se zahodit staré továrny a postavit nové. Kde si vyráběl výfuk, nelze začít vyrábět baterku do auta. Právě na takovou změnu jsou potřeba pro laika nepředstavitelné objemy kapitálu. A když automobilky už třetí rok v řadě krvácí a je jedno, co je příčinou toho krvácení, je to nejhorší doba pro masivní průmyslový manévr.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs