Skupina e-shopů Vivantis již nespadá pod Mall Group. V růstu pokračuje, loni utržila 1,6 miliardy

Vivantis udržuje dvouciferné tempo růstu a ziskovost i letos. A to navzdory výzvám spojeným s inflací, válkou či vysokými cenami energií.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-spak-regular-min

Foto: Vivantis

Michal Špak, generální ředitel Vivantisu

0Zobrazit komentáře

Naše společnost nestagnovala, naopak učinila jednu z nejzásadnějších změn ve své historii. Slova generálního ředitele Vivantisu Michala Špaka odkazují na vyčlenění této chrudimské skupiny e-shopů z mateřské společnosti Mall Group, která plně přešla pod křídla polského Allegra. Od ledna tak Vivantis působí pod novou entitou a za svůj poslední fiskální rok, jenž skončil v letošním březnu, hlásí další posílení svého byznysu.

Své tržby skupina e-shopů – kam spadá například Vivantis.cz, Parfemy.cz, Hodinky.cz nebo Prozdravi.cz – meziročně navýšila o 12,5 procenta na obrat ve výši 1,6 miliardy korun. Nadále se přitom udržela v zisku, zatímco ještě v roce 2020 dosáhla ztráty devět milionů korun, za fiskální rok 2021 vykázala čistý zisk 58 milionů, ve fiskálním roce 2022 šlo o 29 milionů.

„Navzdory mnoha hodinám práce stráveným ve všech možných aspektech osamostatnění naší společnosti od skupiny Mall Group jsme dosáhli výsledků, které jsme si původně předsevzali,“ hodnotí Špak výkon firmy v oficiální účetní závěrce s tím, že nadcházející rok bude pro Vivantis zkouškou, zda obstojí v samostatnosti a dokáže uspět v období narůstající inflace, turbulencí a krizí.

Podle vyjádření pro CzechCrunch Vivantis v letošním roce stále drží dvouciferné tempo růstu obratu při udržení pozitivního cíle EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy). Vzhledem k tomu, že začíná vánoční sezona, což jsou pro firmu z pohledu prodejů nejdůležitější měsíce v roce, ale Špak nechtěl předjímat výsledek za celý aktuální fiskální rok.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na trhu však vnímá horší dostupnost zboží, vyšší pořizovací ceny i rostoucí náklady například v oblasti energií. „V kombinaci s vyšším podílem nákupů skrz porovnávače zboží, kdy je koncový spotřebitel více orientovaný na cenu, je současná doba pro většinu e-commerce retailových obchodů, nás nevyjímaje, náročnější,“ říká Špak.

Majitelé Vivantisu zůstali stejní jako ve složení u Mall Group – po 40 procentech drží finanční skupina PPF a EC Investments miliardářského dua Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, zbylých 20 procent připadá skupině Rockaway Capital zakladatele Jakuba Havrlanta. „Společně s akcionáři máme shodu na dalším budování hodnoty společnosti Vivantis v intencích posledních let,“ reaguje Špak na dotaz, jestli se skupina nebude prodávat také.

footlocker

Přečtěte si takéKřetínský do Foot Lockeru investoval 10 miliard. Teď akcie prodáváKřetínský a Tkáč do Foot Lockeru investovali kolem 10 miliard korun. Teď začali akcie vyprodávat

„Proces odpojení a osamostatnění nebyl minulý rok součástí našeho plánu. Z posledních let jsme se ale naučili, že jak naše společnost, tak všichni lidé u nás musí umět flexibilně reagovat na změny a příležitosti, které se mohou naskytnout,“ komentuje ředitel Vivantisu. Procesy kvůli osamostatnění od Mall Group musela firma měnit zejména v technické části, kdy s daty migrovala z původní sítě do své vlastní.

Migrace, přechod na cloudové řešení a přepis některých aplikací tak představovaly největší objem práce. „Jsme technologická společnost, ale hybateli technologií jsou stále lidé. A právě jim patří obrovské díky, protože bez nich by Vivantis nebyl tam, kde aktuálně je,“ dodává Špak.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zakladatel Dedolesu odešel z postu ředitele. Jaroslav Chrapko tím reaguje na problémy e-shopu

Firma známá hlavně prodejem barevných ponožek se kvůli nenaplněným ambicím ocitla v restrukturalizačním řízení.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dedoles2

Foto: Dedoles

Zakladatel e-shopu Dedoles Jaroslav Chrapko

0Zobrazit komentáře

Když Jaroslav Chrapko před deseti lety zakládal Dedoles, bylo mu dvacet let. Během této doby pod jeho vedením slovenský e-shop s veselou módou narostl na miliardové obraty, události v loňském a letošním roce jej ale dostaly do vážných problémů, které vyústily v ochranu před věřiteli – v Česku také v insolvenci – a nyní probíhá restrukturalizační řízení. Samotný Chrapko uznal své chyby a začátkem měsíce přenechal přímé vedení firmy novému řediteli.

„V pondělí proběhla schůze věřitelů. Na ní jsem se omluvil všem, že jsme se do této situace dostali. Byl zvolen věřitelský výbor, a tedy i dosažen významný milník na cestě k úspěšnému zvládnutí restrukturalizace. Zároveň jsem oznámil důležitou změnu, od 1. 10. nejsem ředitelem Dedolesu,“ napsal Chrapko na svém LinkedInu.

Novým ředitelem e-shopu je Ján Cifra. Jak upozornil slovenský Forbes, Cifra má zkušenosti s řízením velkých týmů v nadnárodních IT společnostech, v minulosti byl například výkonným ředitelem úspěšné slovenské webhostingové firmy Websupport, působil také v mediální společnosti Piano Media.

„Jsem přesvědčen, že jeho hodnotové nastavení v kombinaci s jeho zkušenostmi je přesně to, co Dedoles potřebuje pro budoucí prosperitu,“ dodal Chrapko. Cifra se tak nyní musí popasovat s několika výzvami. Dedoles je v problémech minimálně od jara, kdy byly medializovány informace, že nedokáže splácet své faktury, a musel propustit dvě stě zaměstnanců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když byl e-shop loni v zisku, hodně investoval do škálování a předpokládaného růstu, ambiciózní plány o téměř dvojnásobném navýšení tržeb na 4,4 miliardy korun se ale nepodařilo naplnit. Důvodem byla zejména nižší poptávka nakupujících ovlivněná válkou i inflací. Právě neprodané zboží ze skladů se stalo pro Dedoles hlavním kamenem úrazu. V podobných problémech se přitom ocitl i další „ponožkový“ konkurent ze Slovenska, firma Fusakle.

Pro Dedoles bylo loni Česko vůbec největším trhem, loni tu proto začal otevírat kamenné prodejny. Letos je vzhledem k dění opět zavřel a v tuzemsku vyhlásil insolvenci. „Jsme uprostřed ozdravného procesu a makáme naplno na tom, abychom Dedoles ozdravili a vrátili jej zpátky na cestu zdravého růstu,“ řekl Chrapko.

„Po sérii velkých úspěchů jsem si myslel, že jako vždy v minulosti, i výzvy v podobě zdvojnásobení tržeb z 50 milionové firmy na 100 milionovou (v eurech – pozn. redakce), se budou dát zvládnout. Po sérii špatných rozhodnutí v kombinaci s makroekonomickým vývojem přišla vážná, nejenom platební krize,“ doplnil Chrapko na firemním blogu. Nový ředitel by měl pomoci navrátit důvěru věřitelů a investorů. Chrapko ve firmě zůstává jako člen představenstva.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.