Chrudimský Vivantis loni pokračoval v rychlém růstu a překlopil se do zisku. Před prodejem Mall Group se ze skupiny vyčlení

spak

Foto: Mall Group

Michal Špak, generální ředitel Vivantisu

V noci ze čtvrtka na pátek se definitivně ukončily měsíce dlouhé spekulace – polská e-commerce skupina Allegro totiž oficiálně potvrdila akvizici tuzemské Mall Group. Transakce ve výši 23,6 miliardy korun je jednou z vůbec největších za poslední dekádu, kdy zahraniční investor koupil ryze českým kapitálem ovládanou firmu.

Ještě před podepsáním smlouvy však došlo k vyčlenění několika entit ze skupiny, kromě online supermarketu Košík.cz, internetové televize Mall.tv a platební služby Mall Pay jde nakonec také o skupinu Vivantis, jež sdružuje například e-shopy Vivantis.cz, Parfemy.cz, Hodinky.cz nebo Prozdravi.cz.

„Vivantis je samostatná firma, která navíc představuje jinou vertikálu. Firma pojede i nadále ve stejném směru, který jsme si stanovili jako strategii už před časem. Zároveň spolupracuje a bude spolupracovat s Mallem, je přítomná na jeho tržišti,“ komentuje rozhodnutí Jakub Havrlant, zakladatel a šéf Rockaway, který Mall Group vlastnil společně s PPF a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

V posledním fiskálním roce se přitom z Vivantisu stal výdělečný byznys. Loňský rok začínala chrudimská skupina e-shopů poprvé ve své historii překonáním magické miliardové hranice v tržbách. Hned na to však musela řešit nastupující pandemii koronaviru, která ovlivnila fungování celého maloobchodního trhu.

havrlant2-min

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

Celá oblast e-commerce ostatně loni v tuzemsku vystřelila ke 200 miliardám korun a zvýšený zájem zákazníků o nakupování na internetu se podepsal také na Vivantisu. Podle publikované závěrky za fiskální rok 2021, který u společnosti začal loni v dubnu a skončil v letošním březnu, utržila 1,46 miliardy korun.

Vivantis tak meziročně dokázal vyrůst o 26 procent z úrovně 1,2 miliardy korun. Navíc se skupině loni podařilo překlopit do zisku – zatímco v roce 2020 dosáhla ztráty devět milionů korun, za fiskální rok 2021 vykázala čistý zisk ve výši 58 milionů korun.

„Tempo růstu společnosti se tak drželo v hranicích, které zabezpečovaly udržitelnost poměru růstu a pozitivního výsledku hospodaření,“ komentuje výsledky ředitel a člen představenstva Vivantisu Michal Špak. Jako cíl pro současný rok označil právě udržení tohoto poměru, kdy firma roste a zároveň se udržuje v zisku.

Vivantis na trhu působí od roku 2001, kdy jej zakládal Martin Rozhoň, jenž se aktuálně věnuje investicím do startupů a „bohumilých“ projektů a do rukou Mall Group skupinu prodával v roce 2017. Kromě domovského českého trhu Vivantis provozuje vlastní e-shopy také na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku a Rakousku a zaměstnává celkem 250 lidí. Během pandemického roku obecně zaznamenal zvýšený zájem hlavně v segmentu zdraví, což logicky vyplývalo z negativní pandemické situace.

„Již před tímto obdobím byla naše společnost dobře zásobena, mimo jiné ochrannými prostředky, a byli jsme tak schopni velmi dobře vykrývat poptávku zákazníků napříč trhy, kde působíme. Poptávka se mimo segment zdraví s postupujícím časem profilovala i do segmentu mass market kosmetiky a drogistických produktů,“ doplňuje Špak s tím, že pokles během prvního kvartálu skupina zaznamenala v prodeji hodinek, šperků, módy, parfémů a luxusní kosmetiky.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.