Skvěle hodnocená deskovka Assassin’s Creed vyšla v češtině. Udělá z vás zabijáky benátského bratrstva

Nosí kápě, skryté dýky a samostříly, splynou s davem a nečekaně udeří. Dosud na obrazovkách, nově i ve stolní hře Brotherhood of Venice.

Michal MančařMichal Mančař

ass-creed

Foto: Blackfire & Ubisoft

Videoherní série Assassin’s Creed se dočkala nového stolního zpracování

0Zobrazit komentáře

Napříč staletími lidské historie se táhne skrytý konflikt templářů a asasínů. Dějiny, jak je znáte, jsou lež. Život nejedné historické osobnosti skončil jinak, než jste se učili ve škole. Skrytou čepelí vraha v kápi. Napínavý příběh známé značky Assassin’s Creed baví ve videohrách zasazených od starověku až po blízkou budoucnost. Z digitální podoby se dostal i do té papírové a plastové – v deskové hře Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice, která právě vyšla v češtině.

Koncem roku 2019 se objevila na Kickstarteru, kde vybrala přes dvacet milionů korun. Následně vyšla v angličtině. Nyní stolní adaptace slavné videoherní série Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice přichází do českých obchodů v lokalizované verzi. Promění vás a až tři další spoluhráče na obávané asasíny, kteří (většinou) ze stínů ovlivňují svět. Tedy v případě deskové novinky alespoň jeho část, Benátky v době renesance.

Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice je k mání za cenu okolo 3 300 korun. Za ty získáte zážitek v kulisách, které budou znalcům předlohy docela známé. Itálie na pokraji novověku totiž hostila Assassin’s Creed II i třetí díl úspěšné značky – který nesl právě podtitul Brotherhood a na jehož děj deskovka částečně navazuje. Stejně jako ve hrách od vývojářů z Ubisoftu se budete plížit, bojovat, unikat pronásledovatelům anebo využívat roztodivné vynálezy génia Leonarda da Vinciho. A možná se objeví i Ezio Auditore!

„Hráče čeká postupné odemykání obsahu s přidáváním herních mechanismů. Abyste do hry pronikli, není třeba se předem prokousávat složitými pravidly, hra vás sama sebe naučí hrát během prvních pár misí,“ říká pro CzechCrunch Michal Ekrt, zástupce společnosti Blackfire, jež u nás Brotherhood of Venice vydává. Zmiňovaných misí hra obsahuje šestadvacet, každá má zabrat mezi třiceti minutami a hodinou a půl.

Procházet jimi můžete v režimu pro sólo hráče či s přáteli po boku a ujmete se role titulních asasínů s různými schopnostmi, které budete postupně vylepšovat. Pětici plastových figurek hlavních hrdinů doplňuje 139 kartonových postaviček dalších obyvatel herního světa, povětšinou vašich obětí. Na hracím plánu pak nechybí ikonické prvky série jako vysoká věž pro obhlédnutí situace nebo střechy domů, po nichž utečete před nepřáteli.

Příběh snad každého dílu Assassin’s Creed je plný tajemství, ani deskoherní zpracování není výjimkou. Vedle čtyř stovek karet vybavení či dovedností naleznete v krabici i šest obálek. Skrývají jména vašich cílů? Tajemství řádu templářů, se kterým asasíni po stovky let na pozadí historických událostí bojují? To odhalíte až při hře. Standardem u podobně příběhově založených titulů je pak možnost váš dosažený postup snadno zaznamenat, abyste při dalším setkání s přáteli mohli na odehrané kapitoly navázat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obsah na desítky hodin zábavy nyní na hráče díky Blackfire čeká v české lokalizaci. „Hlavní překladatel byl Jakub Mařík, který není herní komunitě úplně neznámý. Pro nás pracuje už poměrně dlouho, ale pokud bych ho měl přiblížit někomu, kdo ho nezná, tak pracoval třeba na překladu knihy Zaklínač a jeho svět,“ zmiňuje Ekrt. „Jinak to pro nás byl běžný lokalizační projekt, nebyla tam žádná úskalí. S vydavatelem hry spolupracujeme dlouhodobě, takže Assassin’s Creed jsme dostali doslova na stříbrném podnose,“ dodává.

Pro tvůrce hry ze studia Triton Noir je Brotherhood of Venice už druhou stolní adaptací digitálního díla. Jejich V-Sabotage sice není oficiální předělávkou, ale je velmi silně inspirovaná taktickou legendou Commandos: Behind Enemy Lines, jejíž první díl nedávno oslavil 25 let. Však také deskovka prvně dostala název V-Commandos. Na serveru BoardGameGeek, obdobě IMDB či ČSFD pro deskové hry, si mezi přísným publikem vysloužila velmi pěkných 7,7 z deseti. Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice je dokonce ještě lepší se skóre 8,4 bodu.

magic-the-gathering

Přečtěte si takéMagic: The Gathering slaví 30 let. Mistrem světa je i ČechMagic: The Gathering slaví 30 let i prodej nejdražší karty v historii. Mistrem světa se v něm stal i Čech

Benátské bratrstvo není první stolní hrou podle známé předlohy, už v roce 2014 vyšel Assassin’s Creed: Arena. Na rozdíl od skvěle přijaté novinky se ale nesetkal s příliš nadšenými ohlasy. Populární videoherní série, která čítá tucet hlavních titulů – další už se chystají – a ještě více spin-offů, dala vzniknout také komiksům, románům a filmovému zpracování. Assassin’s Creed s Michaelem Fassbenderem v hlavní roli nebyl kdovíjak oscarové dílo, ale na poměry herních snímků ušel a uměl pobavit. Podle recenzí se ale u stolní hry pobavíte mnohem víc.

K deskovce na motivy Assassin’s Creed se také už zakrátko přidá další adaptace jiného slavného jména. Blackfire připravil české vydání stolní hry Zaklínač: Starý svět. Její lokalizace mimochodem dala domácím vydavatelům pořádně zabrat. „Assassin’s Creed oproti tomu byl vlastně celkem pohodová záležitost. Po lokalizaci Starého světa už asi nikdy nic nebude větší a náročnější,“ popisuje Michal Ekrt.

Stolní Zaklínač na Kickstarteru uspěl ještě víc než asasíni – dva roky nazpátek od komunity vybral 160 milionů korun. A to, že deskovým hrám se na crowdfundingu nesmírně daří, před pár týdny ukázal i stolní simulátor soubojů obřích obrněnců BattleTech. Rozšíření pro téměř čtyřicet let starou hru se taktéž dostalo do top 20 nejúspěšnějších kampaní na Kickstarteru.

Vesmírní inženýři i po letech astronomicky vydělávají. Českým tvůrcům přinesla hra Space Engineers 150 milionů

Kosmicky kreativní videohra vyšla v roce 2019. Ale i o čtyři roky později přináší Keen Software House vysoké tržby i zisk.

Michal MančařMichal Mančař

space-engineers

Foto: Keen Software House

Space Engineers těží z kreativních možností i z nesmírně silné komunity

0Zobrazit komentáře

Od vydání české hry Space Engineers letos v únoru uplynuly čtyři roky, přesto simulátor kosmického průzkumu a stavění svým autorům z pražského studia Keen Software House stále vydělává. Ukazují to zveřejněné finanční výsledky za uplynulý fiskální a současně kalendářní rok, ve kterých si videoherní vývojáři oproti loňsku polepšili.

Keen Software House v roce 2022 utržil 151,5 milionu korun a vykázal zisk 40 milionů. O rok dříve firma oznámila tržby 140 milionů korun se ziskem přibližně o 2,5 milionu nižším než loni. Výsledky za minulý rok se nicméně navzdory mírnému růstu neblíží těm z před tří let, kdy obrat společnosti přesáhl 210 milionů korun. Aktuální čísla jsou však téměř dvojnásobná ve srovnání s rokem 2019, kdy hra vyšla.

„Byl to pro nás očekávaný výsledek. Loňský a předloňský rok byly obdobím organického růstu, kterému pomohlo i vydání úspěšného rozšíření pro Space Engineers,“ říká pro CzechCrunch Vladislav Polgar, provozní ředitel Keen Software House. „Pokles v předchozích letech nebyl způsobený slabými prodeji, ale výjimečně vysokou základnou z roku 2020, kdy jsme hru Space Engineers vydali na Xbox a v době globálního lockdownu lidé trávili více času hraním her,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za milionové částky vděčí herní firma právě své nejúspěšnější hře Space Engineers. Ta je kreativním sandboxem, tedy hrou bez výrazněji načrtnutého postupu, jež umožňuje vesmírným průzkumníkům s velkou mírou volnosti stavět rakety a základny, těžit suroviny i bojovat. To vše v režimu pro jednoho hráče, ale především online. A hlavně s přesnou simulací fyzikálních zákonů a náležitostí pobytu ve vesmíru, kterou umožňují vlastní vyvinuté technologie, jmenovitě herní engine VRAGE.

Právě na nové verzi svého enginu nyní v pražském studiu pracují. „Umožňuje nám vytvářet zážitky, jaké v jiném enginu nejsou možné. Můžete třeba letět s lodí, v níž je okruh, na kterém probíhá závod aut,“ odhalil technické zákulisí herního vývoje v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch šéf tvorby nové technologie Jan Hloušek.

Popularita Space Engineers se ukazuje už od roku 2013, kdy je hráči měli možnost pořídit v předběžném přístupu. Tedy v nekompletní, ale hratelné verzi. Až po šesti letech však byli Keen Software House s výsledkem své práce a zpětnou vazbou od fanoušků spokojeni natolik, že se jejich titul dočkal ostrého vydání na PC. V roce 2020 zamířil na Xbox, letos Space Engineers dorazili na stanici PlayStation, jejich celkové prodeje překročily pět milionů kopií.

Za svou existenci si český titul vybudoval extrémně silnou komunitu, která sama zážitek ze hry dále zlepšuje. Hráči totiž Space Engineers zásobují vlastní kreativitou, do hry je možné zdarma stáhnout desítky tisíc uživateli vytvořených přídavků od nových vozidel až po skripty upravující nastavení a chování Space Engineers.

jan-hlousek-keen-software-house

Přečtěte si takéČeské studio staví herní motor, který vás vynese do kosmuČeské studio staví herní motor, který vás vynese do vesmíru. Umí to, co jiné enginy ne, říká vývojář

Sami vývojáři pak k pokračujícímu úspěchu přispívají pravidelně vydávanými a placenými obsahovými rozšířeními. „Vývoj nového enginu probíhá podle plánu a spolu s ním stále pracujeme na dalších vylepšeních a doplňcích pro Space Engineers. Tento trend plánujeme zachovat i v nadcházejícím roce,“ přibližuje nejbližší budoucnost firmy Polgar.

Dlouhověkost videoher, které poskytují rozmanitou hratelnost (a nejsou jen několikahodinovou záležitostí pro jednoho hráče), není neobvyklá. Například další úspěšný český titul Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios sice není tak detailním simulátorem jako Space Engineers, míra volnosti a možností nabízených hráči mu však i tři roky po vydání zajistila vysoké tržby a zisk přes 120 milionů korun.

Keen Software House založil v roce 2010 slovenský vývojář Marek Rosa. Zakrátko ke tvorbě her přidal působení v oblasti umělé inteligence, když založil společnost GoodAI. Ta se ve své práci s umělou inteligencí zaměřuje i na její uplatnění ve videohrách. Například ve snaze vytvořit digitální postavy, se kterými by živí hráči mohli komunikovat přirozeně, nikoliv jen na základě omezeného scénáře.