Skvělý víkend pro Dunu. Epické sci-fi má za sebou rekordní premiéru, největší v kariéře jeho režiséra

Hlavní role Paula ve filmu Duna se ujal Timothée Chalamet

Foto: Vertical Ent.

Jak to vlastně skončí? To je jedna z hlavních otázek nadšených diváků, kteří už viděli Dunu. Denis Villeneuve, režisér ambiciózního sci-fi, se rozhodl adaptaci slavné předlohy rozdělit na dvě části, přičemž o natočení té druhé se má teprve rozhodnout – mezi jinými i podle finančního úspěchu prvního snímku. Ten má za sebou první víkend v celosvětové distribuci, který hovoří za vše.

Duně se podařila nejsilnější premiéra ze všech titulů studia Warner Bros. od spuštění hybridního uvádění filmů v kinech a online zároveň. Už před uplynulým víkendem film dosáhl na asi 133 milionů dolarů (3,3 miliardy korun) v příjmech díky postupnému uvádění na menších trzích. Toto číslo se za poslední tři dny navýšilo téměř o dalších devět cifer na 220,7 milionu. Globálně. Pro Denise Villeneuva se přitom jednalo o nejúspěšnější domácí (americký) start jeho kariéry.

Skutečné hodnoty poměrně výrazně překonaly už tak bohaté odhady. Příliš výrazně se protentokrát neprojevil ani vliv paralelního uvedení na streamovací službě HBO Max, v minulosti spojený s rychlým poklesem příjmů a vlnou pirátství. Zatímco u Black Widow od společnosti Disney, vydané podobným způsobem, se prodeje lístků mezi pátkem a sobotou propadly o 40 procent, u Duny to bylo jen 22, což téměř odpovídá standardnímu typu distribuce.

Dobře zafungovaly výzvy, aby lidé film kvůli jeho monumentálnímu stylu viděli na co největším plátně. V kinech IMAX se totiž díky Duně mezi pátkem a nedělí prodaly lístky za 17,8 milionu dolarů (necelé půl miliardy korun), což pro značku znamená největší říjnovou premiéru vůbec. Více než pětina (přesně 20,3 procenta) ze všech příjmů z kin pocházela z obřích pláten IMAXu, představujíc zcela bezprecedentní poměr.

dune-2020-timothee-chalamet-rebecca-ferguson

Timothée Chalamet a Rebecca Fergusonová ve filmu Duna

Foto: Vertical Ent.

Skoro polovina filmu byla pro speciální formát IMAX přímo natočena a divákům nabídne podstatně více obrazu, který v klasickém kině vůbec neuvidí. Takový přístup je už dobře známý i režisérovi Christopheru Nolanovi, který filmové Duně nedávno vyjádřil vlastní obdiv.

Když s Villeneuvem mluvil v podcastu RealBlend, poznamenal: „Ten film nabízí jedno z nejpřirozenějších spojení živé akce a počítačových efektů, jaké jsem kdy viděl. Velice přesvědčivé v každém okamžiku. Je to opravdová radost a skutečný dar pro všechny filmové fanoušky.“ Jako milovník kina pak Nolan samozřejmě dodal, že nejlepší je Dunu vidět na velkém plátně.

Vtahující zážitek rozsáhlého obrazu i zvuku si nenechali ujít ani čeští diváci. Mezi čtvrtkem a nedělí se jich na novou adaptaci slavného sci-fi vydalo do kina 74 tisíc, což v příjmech odpovídá 13,3 milionu korun. Není to sice zdaleka nejsilnější start letošního roku, jak nicméně uvádí server Kinomaniak, může se srovnávat s premiérami hitů jako Jurský svět.

Většina publika Duny se také jistě bude těšit na druhou část. Ačkoliv písečná planeta Arrakis není místem, kam se mnozí chtěli skutečně vydat, sledovat ji ve Villeneuově snímku je pohlcující. Díky pro Hollywood netypickému snímání se režisérovi skvěle daří zprostředkovat majestátnost cizího světa i zásadní dění příběhu, v němž jde o budoucnost celých meziplanetárních civilizací. Jak to dopadne, se teprve dozvíme.

Film se totiž – podobně jako třeba Pán prstenů – zcela vzdává snahy poskytnout jakékoliv uzavření příběhu, jeho závěr naopak láká na ještě velkolepější pokračování. Tento aspekt nedávno zdůraznilo i vedení Warner Bros., podle kterého bude schválení druhé části Duny jak otázkou příjmů, tak umělecké hodnoty, která je prý značná. Režisér už pracuje na scénáři, skladatel Hans Zimmer má dokonce připravenou hudbu.

Zahájení příprav na natáčení závěru adaptace románu Franka Herberta je snad už jen otázkou formálního povolení ze strany studia. Do té doby si filmoví fanoušci mohou ještě naplno užít megalomanské vykreslení světa a připomenout si ho hodinami hudby, kterou Hans Zimmer nahrál i mimo potřeby samotného snímku.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.