Slavný boxer Floyd Mayweather se vrací. V ringu se utká s youtuberem Loganem Paulem a opět v tom budou velké peníze

Filip HouskaFilip Houska

money-maverick

Foto: Fanmio

Logan Paul bude zápasit se slavným Floydem Mayweatherem

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety by mnozí sportovní fanoušci nad amatérskými boxerskými zápasy youtuberů mávli rukou. Dost možná proto, že nevěřili, v jak obrovský fenomén to celé může vyrůst. Mohou za to především bratři Paulové, Logan a Jake, kteří své jméno umí skvěle prodat takřka kdekoliv a vydělat při tom miliony dolarů. Konkrétně Loganův „boxerský vliv“ je natolik velký, že přilákal i jednoho z nejslavnějších boxerů všech dob.

To, co začala jako přestřelka na Twitteru, se nakonec stává skutečností. Youtuber a podcaster Logan Paul se v ringu utká s neporaženým Floydem Mayweatherem, který drží bilanci 50-0 a je jedním z nejlepších boxerů, které kdy svět viděl. A byť půjde jen o exhibici, jež by se neměla počítat do oficiálních statistik, ohlášení tohoto klání šokovalo nejen boxerský svět. I kvůli milionovým odměnám, které na účastníky čekají.

Vedle toho, že jsou Paul a Mayweather mistry svých oborů, jsou v první řadě schopnými byznysmeny. Teprve pětadvacetiletý youtuber má příjmy jak z počtu zhlédnutí a reklam, tak ze značky Maverick Clothing, která dříve bývala pouhým byznysovým doplňkem, avšak dnes tvoří podstatnou část jeho příjmů. V jednom ze svých podcastů dokonce zmínil, že za první rok provozu vygenerovala příjmy okolo 30 až 40 milionů dolarů (650 až 870 milionů korun v dnešním kurzu).

logan-paul-1

Reprofoto: Impaulsive/YouTube

Logan Paul během svého podcastu Impaulsive

Mayweather je pak ještě o několik úrovní výše. I proto se mu přezdívá Money. Za svou profesionální kariéru, která trvala od roku 1996 do roku 2015 (respektive 2017, viz níže), si měl vydělat přes jednu miliardu dolarů (21 miliard korun v dnešním kurzu) a zařadil se k takovým sportovním velikánům jako Michael Jordan, Tiger Woods nebo Arnold Palmer. Do toho má vlastní promotérskou firmu Mayweather Promotions i lifestylovou značku TMT.

Opomenou-li se jejich jmění, které v případě Paula činí podle Celebrity Net Worth zhruba 19 milionu dolarů a Mayweathera okolo 450 milionů, obě osobnosti spojují taktéž pečlivě vybudované internetové základny. Pokud lze brát Instagram jako měřítko síly jejich mediálního vlivu, Logan má 18,6 milionu sledujících a Floyd o necelých 6 milionů více. I díky tomu si za své veřejné výstupy mohou říkat opravdu o velké peníze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když například Logan Paul boxoval ve druhém zápase s britským youtuberem KSI, jen za účast v ringu si měl přijít na 900 tisíc dolarů (téměř 20 milionů korun). Navíc nepočítaje procenta z prodaných lístků, ať už fyzických nebo digitálních, tzv. PPV (pay-per-view). I to je však jen zlomek oproti Mayweatherovi, který za boxerský zápas se slavným MMA zápasníkem Conorem McGregorem v roce 2017 inkasoval rekordních 275 milionů dolarů (6 miliard korun).

Je tedy zřejmé, že ani v tomto exhibičním klání, které se uskuteční 20. února 2021, nebude o peníze nouze. Půjde o další tzv. money fight, který s boxem nemusí mít ani tolik společného, což ostatně řada profesionálních boxerů i fanoušků sportu kritizuje – podle mnohých totiž tyto typy zápasů posouvají box na hranici zábavního pořadu, nikoliv regulérního sportu. Ale na tom minimálně přímým účastníkům příliš nezáleží, když se v celém procesu točí stovky milionů dolarů.

Kontroverze i dva miliony PPV

To hlavní bude i teď s největší pravděpodobností plynout právě z pay-per-views, tedy virtuálních vstupenek, které si diváci kupují, aby mohli zápas sledovat doma. A společnost Fanmio, která bude klání vysílat, už zveřejnila ceny, jež jsou obtočené okolo zajímavého a potenciálně vysoce lukrativního modelu. První milion vstupenek se prodává za 25 dolarů za kus, přičemž po vyprodání se suma zvýší na 40 dolarů.

Pokud se navíc divák rozhodne PPV zakoupit až po 28. prosinci, bude muset vynaložit už 60 dolarů. A když bude nakupovat na poslední chvíli, respektive od 11. února, zmizne z jeho účtu 70 dolarů. A zdaleka všichni si rozhodně nekoupí lístky hned. Marketingová kampaň k celému exhibičnímu zápasu totiž bude teprve gradovat a fanoušci tak bude lákat postupně.

floyd-mayweather

Foto: Mayweather Promotions

Floyd Mayweather

Boxerské duely často nabírají na síle hlavně díky tzv. trash talkům, tedy silným provokacím, které nemusí končit jen u slov. A to diváky pochopitelně zajímá. Mnohdy se i podle toho rozhodují, zda budou na zápas koukat, nebo nikoliv. Právě tyto situace se budou krystalizovat až během následujících týdnů, kdy budou pořádány tiskové konference a podobně, což celé klání ještě více zmedializuje.

Toho si je vědom patrně i boxerský komentátor Mike Coppinger, který na svém Twitteru uvádí, že se klidně mohou prodat až dva miliony pay-per-views, což vychází na minimálně 65 milionů dolarů (1,4 miliardy korun). A pokud se k tomu přičtou ještě sponzorské dary nebo případná vysílací práva, může tato suma o další desítky milionů narůst. Kolik ovšem obdrží oba aktéři, to se zatím přesně neví.

Fenomén, který zviditelnili Britové

Floyd Mayweather versus Logan Paul je prozatím třešničkou na dortu původem internetového fenoménu, kdy si parta mladých tvůrců videí nasadila ochranné helmy, dvanáctiuncové rukavice a šla do amatérského boje. O jeden z prvních viditelnějších zářezů tohoto typu se postarali britští youtubeři Joe Weller a KSI v roce 2018. Právě po skončení tohoto klání vyzval vítěz klání KSI bratry Paulovi. A trend se dostal za oceán.

3dsimo-team-min

Přečtěte si takéMultifunkční klíč ke štěstí. České nástroje a stavebnice 3Dsimo odemykají brány nekonečné kreativní zábavyMultifunkční klíč ke štěstí. České nástroje a stavebnice 3Dsimo odemykají brány nekonečné kreativní zábavy

Následoval vyhajpovaný souboj sourozenců, kdy Logan stál proti KSI (remíza) a mladší Jake pro bratrovi KSI Dejimu (výhra pro Jakea). A zatímco Logan Paul proti KSI v odvetě v roce 2019 prohrál, Jake Paul porazil dalšího youtubera (AnEsonGib) a posunul svou boxerskou laťku na další úroveň. Před pár dny navíc nekompromisně knockoutoval bývalého basketbalistu NBA Natea Robinsona. A teď vyzývá slavného Conora McGregora, zatímco jeho bratr se bude chystat na Mayweathera.

Všechna tato směsice jmen jen potvrzuje, že jde o seriózní byznys, ve kterém se bojuje o velké peníze, přičemž očekávaný fight mezi Loganem a třiačtyřicetiletou boxerskou legendou může celý tento trend posunout o několik úrovní dál. Ať už finančně, tak mediálně.

Vstupte do digitálního světa kultury. Služba Film naživo replikuje reálnou divadelní atmosféru a láká na hit Šarlatán

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

cinemart-sarlatan-ivan-trojan-juraj-loj

Foto: CinemArt

Hrdina snímku Šarlatán dokáže diagnostikovat nemoci z moči

0Zobrazit komentáře

Co kdybychom se při sledování divadelní hry mohli vydat do jejího fantazijního světa nebo rovnou do zákulisí spolu s herci? Právě to umožňuje nová česká streamovací služba Film naživo, kde se publikum ze sedaček v divadelním sále může přesunout rovnou na pódium do středu akce nebo exteriérů. Online premiéru na ní ale má i letošní hit Šarlatán.

Životopisné drama o léčiteli Janu Mikoláškovi patří mezi hlavní letošní filmové události v Česku. V roce, kdy kina byla a nadále jsou dlouhé měsíce zavřená, sice takové tvrzení nemusí působit tak senzačně, nicméně spolupráce českých tvůrců s věhlasnou polskou režisérkou Agnieszkou Holand by se jistě neztratila ani v normálním roce.

Představuje jeden z těch kvalitnějších počinů, které zde vznikly, když citlivě vypráví příběh nejednoznačné postavy čelící nejdříve osobním problémům a později pronásledování komunisty. Díky charismatickému Ivanu Trojanovi a suverénnímu zpracování Šarlatán uspěl u kritiků i diváků a bude se ucházet o nominaci na Oscara.

cinemart-sarlatan-ivan-trojan

Foto: CinemArt

Postavu léčitele Jana Mikláška v Šarlatánovi ztvárnil Ivan Trojan

Na platformě Film naživo, kde je možné jej zhlédnout do této neděle v časech 18.00 a 20.30, přesto nemusí být nutně tím nejpoutavějším. Vedle zfilmovaného historického dramatu se totiž odehrává zajímavá skutečná kapitola české divadelní scény. Kapitola vychází z realit světa zasaženého pandemií i snahy přijít s něčím jiným než knihovnou záznamů her, které zaujmou spíše už přesvědčené divadelní nadšence.

„Smyslem a podstatou našeho projektu je spojovat lidi v těžkých časech skrze sdílený emocionální prožitek,“ poznamenává pro CzechCrunch jeho otec, filmový a divadelní režisér Viktor Tauš. Film naživo, který kromě zvláštních pojetí divadelních her označuje také streamovací službu, vyjadřuje blízkost umělců jako ve filmu, reálná prostředí exteriérů a zachycení všeho na jediný záběr.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prvním impulsem pro takové pojetí byla touha i v době protipandemických opatření vyprávět příběh divadelní hry Amerikánka, jejíž scénář byl ve verzi pro filmové zpracování v roce 2014 oceněn v Cannes jako nejlepší východoevropský nerealizovaný počin. Jelikož k základu dramatu o osamělé dívce vyrůstající v Česku 80. a 90. let patří silný emoční prožitek, prostý záznam na tři statické kamery kolem scény by nestačil.

Postupně tak vznikl nejdříve nápad na samotný koncept jednozáběrového, angažovaného Filmu naživo, později se připojil i stejně natáčený formát Divadlo, který byl naživo zasazený výhradně do prostor divadla, a prostor dostala i hudební nebo akrobatická vystoupení.

První vysílání na internetu rychle získaly zájem Kellnerovy Nadace PPF, O2, Ministerstva kultury i české distribuční firmy CinemArt, takže následovaly projekce v kinech, kvalitnější internetová platforma a dokonce terestriální televize Naživo, na které se vysílají atraktivní pojetí „živé kultury“ celý den. Tu si může zdarma naladit jakýkoliv příjemce digitálního vysílání.

Streamovací služba Film naživo v tomto kontextu funguje hlavně jako placený archiv, kde polovina výtěžku putuje vystupujícím divadlům a polovina na natáčení nového obsahu. Jako celek projekty Naživo zaujaly už více než milion diváků, kterým nabízí přes 50 programů od společností Heaven’s Gate, Cirku La putyka, Jatek 78, Divadla Na Zábradlí, Vosto5 či Minor i samostatných umělců, třeba Lenky Dusilové.

S kamerou přímo mezi herci

Kinematografie a divadlo jsou si v mnoha směrech podobné, ale v zásadních aspektech vzdálené. Máme totiž celý filmový styl zahrnující velikosti záběrů, úhly a pohyby kamery, střih a podobně. Koncept Filmu naživo tento vztah poněkud komplikuje pro co nejintenzivnější zážitek z divadelního představení. Takový, jaký bychom si nemohli vychutnat ani přímo v publiku živé inscenace.

„Primárním vizuálním výrazovým prostředkem kinematografie je výprava, svět, který je skutečným nositelem významovosti filmového díla,“ vysvětluje Tauš. Záznamy Filmu naživo se totiž natáčejí nejen na prknech scény, ale i v reálném prostředí, podobně jako klasické filmy. „Využití živých prostředí posouvá a formuje téma původní inscenace. Vznikají tak svébytné tvary a jedinečná divácká zkušenost,“ pokračuje režisér.

film-nazivo-vosto5-perak-karel-cudlin

Foto: Karel Cudlín / 400 ASA

V divadelních záznamech Filmu naživo se kamera pohybuje přímo mezi herci

U použití exteriérů přitom celý koncept divadla, které diváka ze sedačky přenáší přímo do světa hry, jen začíná. Zásadní je právě široké využití klasických filmových prostředků, tedy i kameramana pohybujícího se v reálném čase inscenace přímo s herci. Jak popisuje Tauš, příběh spolu s ním sledujeme v jediném kontinuálním autorském záběru. Kamera nás bere mezi herce a stává se součástí fikčního světa, kam se divák v divadle nikdy nedostane.

Při celém procesu je základem snaha vytvořit mnohem více pohlcující alternativu ke klasickým záznamům živé kultury, které z Taušova pohledu zkušenost publika limitují. Proto je v jeho konceptu jazyk kamery postaven především na emocionálním napojení herců, kameramana Matina Doubu a režiséra.

Hluboká znalost interpretovaných inscenací nám přitom má umožňovat pracovat emotivně a improvizovat. Vše navíc doplňují kamery umístěné přímo na kostýmech herců či akrobatů. „Diváci tak s nimi během představení mohou odejít do šatny, čekat na další výstup nebo prožít akrobacii z pohledu akrobata,“ vysvětluje Tauš.

film-nazivo-amerikanka

Foto: Tomki Němec / 400 ASA

Tereza Voříšková a Eliška Křenková ve hře Amerikánka

Jelikož je nezvyklý formát orientovaný především na lidi bez možnosti přímo navštívit živá divadelní představení, není zatím jasné, zda a jak dlouho bude vznikat. Sami jeho tvůrci se ale těší na čas, kdy se budou moci vrátit ke svým původním profesím. Než ale bude umělecký svět schopen obnovit svou tradičnější formu, můžeme čerpat alespoň z jejího neobvyklého pojetí.

Totéž pak platí o nezvyklé online premiéře filmu Šarlatán. Je otázkou, jestli na ni distribuční společnost CinemArt nebo nějaká jiná naváže, nyní však můžeme využít příležitosti spolu s dalšími diváky ve sdílené zkušenosti zhlédnout jeden z nejzajímavějších českých počinů letošního roku.