Slováci dávají robotům zrak i inteligenci na to, aby vám přichystali nákup. Teď získávají 400 milionů
Slovenská Photoneo Brightpick Group je ta, která zajišťuje, že sklady velkých firem fungují v podstatě samy, tedy bez lidí. To zajímá světové hráče.
Aktivně, ale ne příliš viditelně se rozšiřují po celé Evropě, ve Spojených státech i Asii. Společnost Photoneo, kterou spoluzaložil a vede Ján Žižka, se totiž našla v oboru, který v posledních letech zažívá obrovský rozvoj: pomáhá firmám s tím, aby se jejich sklady obstarávaly samy. Díky tomu, že dává robotům oči, inteligenci a schopnost porozumět svému okolí, tudíž se v něm pohybovat a pracovat. Pro stále rozsáhlejší aktivity vznikla skupina Photoneo Brightpick Group. Ta teď získala investici ve výši 19 milionů dolarů, tedy téměř 420 milionů korun. Účastnili se jí i Češi.
Noví investoři dokončují kolo, ve kterém už dříve peníze do projektu poslalo i české Credo Ventures. Nebo IPM Group, které sídlí v Praze a které peníze přidává i teď. Celkově v rámci této takzvané Series B získává skupina Photoneo 40 milionů dolarů, v přepočtu přes 880 milionů korun. Předchozí část firma oznamovala na konci roku 2021, kdy Andrej Kiska za Credo vysvětloval, že linie Brightpick nabízí „nejvíc komprehenzivní automatizaci skladů pro retailery na světě“.
„Photoneo je již zavedeným světovým lídrem v poskytování automatizačních řešení založených na 3D strojovém vidění a umělé inteligenci. Naší investicí jim chceme pomoci převést jejich vize do reality na všech frontách,“ okomentoval k tomu Marián Boček, Managing Partner IPM Group, jednoho z dalších investorů.
Photoneo Brighpick Group je součástí více než pěti tisíc technologických systémů v Evropě, Spojených státech a Asii. Sdružuje firmy Photoneo a Brightpick. Prvně jmenovaná je světovým dodavatelem systémů pro robotické vidění a inteligenci a mezi její zákazníky patří General Motors, Volkswagen nebo Kuka.
Na automatizaci skladů se soustředí část Brightpick, která zajišťuje systémy mimo jiné pro skupinu Rohlík, jež má více než deset milionů objednávek ročně. Právě řešení Brightpick tento online supermarket nedávno nasadil ve svém pražském expedičním centru.
Podle Jána Žižky se řešení setkává s velkým zájmem od nových i stávajících klientů. „Protože pomáhá zákazníkům snižovat provozní náklady a odbourávat problémy s pracovní silou, což jsou dva relevantní problémy v dnešním náročném ekonomickém prostředí,“ říká generální ředitel.