Dává robotům oči a inteligenci. Slovenský startup Photoneo získal investici téměř půl miliardy i od českých Credo Ventures

andrej-kiska-min

Foto: Credo

Andrej Kiska, jeden z partnerů fondu Credo Ventures

Dát robotům oči, inteligenci a díky tomu také schopnost porozumět a vidět své okolí, aby mohli automatizovat monotónní a rizikové práce či úkoly. S takovým cílem před osmi lety vznikl slovenský startup Photoneo, jehož technologické řešení využívá průmyslové strojové vidění a umělou inteligenci a pomáhá firmám od automobilového průmyslu přes zdravotnictví až po e-commerce a logistiku. Nyní oznámil uzavření obřího investičního kola a zároveň nový produkt, s nímž chce měnit fungování skladů.

Celkem 21 milionů dolarů, přibližně 475 milionů korun, Photoneo získává v rámci aktuálního kola Series B vedeného IPM Group s přispěním Across, Venture to Future Fund, Earlybird, AI Capital, českých Credo Ventures a všech původních investorů. V předchozích kolech startup vybral dohromady bezmála 300 milionů korun.

„Photoneo je již zavedeným světovým lídrem v poskytování automatizačních řešení založených na 3D strojovém vidění a umělé inteligenci. Naší investicí jim chceme pomoci převést jejich vize do reality na všech frontách,“ komentuje investici Marián Boček, Managing Partner IPM Group.

Získaný kapitál chce Photoneo využít zejména k urychlení výroby vlastní technologie 3D senzorů a zároveň do vývoje nového produktu Brightpick, robotizovaného řešení pro vyřizování a expedici objednávek e-shopů.

jan-zizka

Foto: Photoneo

Ján Žižka, spoluzakladatel a ředitel Photonea

Startup tak reaguje na rozmach celé oblasti e-commerce, kdy se zvyšují nároky kupujících a na druhé straně nedostatek pracovních sil nutí hráče na trhu hodně investovat do automatizace provozu a skladů. Například Datart nedávno pořídil speciální balicí stroj a online supermarket Rohlík představil plán investovat do této oblasti přes miliardu korun.

„Ve zpracování objednávek v e-commerce vidíme velké mezery. Kombinací našich technologií, tedy průmyslových 3D skenerů, autonomních robotů a algoritmů umělé inteligence, jsme vytvořili světový unikát – systém kompletní automatizace vychystávání objednávek v e-shopech,“ popisuje Ján Žižka, spoluzakladatel a ředitel Photonea.

„Potenciál tohoto hypermoderního řešení automatizace skladu je obrovský díky jeho flexibilitě, škálovatelnosti a maximalizaci množství zpracovaných objednávek s minimálním úsilím. Pomáhá optimalizovat procesy, šetřit místo a zvýšit efektivitu třikrát až pětkrát ve srovnání s ručním vychystáváním,“ doplňuje Žižka.

Samotné Photoneo v loňském roce dosáhlo tržeb ve výši 5,7 milionu eur (145 milionů korun), což znamenalo jejich meziroční propad z 6,3 milionu eur (160 milionů korun). Výrazně k tomu navýšil ztrátu 517 tisíc eur (13 milionů korun) na loňských 1,44 milionu eur (37 milionů korun).

„Photoneo agresivně investovalo do nové produktové linie Brightpick, která nabízí nejvíc komprehenzivní automatizaci skladů pro retailery na světě. Tento produkt je už úspěšně nasazený u zákazníků a velmi se těším, že mu věří také i široké konsorcium nových investorů,“ popisuje pro CzechCrunch Andrej Kiska, partner Credo Ventures.

„Práce a úspěchy Photonea jsou skutečně výjimečné. Věříme ve vizi společnosti a její schopnost posunout logistické odvětví kupředu a transformovat automatizaci procesů elektronického obchodování,“ dodává Marián Boček z IPM Group.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.