Slováci v USA digitalizují zdravotnictví. Investoři včetně českých Credo Ventures jim posílají stovky milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

surglogs_foto_boris_nemeth_001_dsf2672

Foto: Boris Nemeth / Surglogs

Zakladatelé Sugrlogs Jakub Jašák, Peter Zajac a Dominik Metes

0Zobrazit komentáře

Sejde se Američan se třemi Slováky a začnou digitalizovat americké zdravotnictví. To není začátek vtípku, ale zjednodušený příběh šestiletého startupu Surglogs, který už nyní pomáhá usnadnit administrativu ve stovkách zdravotnických středisek a nyní pro dosažení svého cíle získává další podporu investorů.

Celkem 10,5 milionu dolarů, v přepočtu bezmála 240 milionů korun, Surglogs získal v investici od finského fondu OpenOcean, k němuž se připojili také původní investoři, americký 8VC a české Credo Ventures. Celkem už startup s oficiálním sídlem v americkém San Diegu a slovenské Bratislavě od investorů získal 17,5 milionu dolarů, téměř 400 milionů korun.

„Surglogs se komerčně velmi daří, od začátku pandemie se firmě podařilo navázat partnerství s největšími sítěmi chirurgických klinik ve Spojených státech, díky čemuž mají před sebou velkou tržní příležitost. Naraisování velkého Series A proto bylo logickým vyústěním úspěchů za posledních osmnáct měsíců,komentuje investici pro CzechCrunch Andrej Kiska, partner Credo Ventures.

Surglogs zdravotnickým zařízením v praxi zjednodušuje vyplňování takzvaných kontrolních seznamů, kam lékaři denně zadávají podrobné informace například o teplotě a vlhkosti v pokoji pacientů nebo o počtu vydaných léků. Digitalizace tohoto procesu pak pomáhá ušetřit čas, zjednodušuje vyplňování formulářů a v neposlední řadě eliminuje počet lidských chyb.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nově získaný kapitál chce Surglogs využít zejména na rozšíření funkčnosti produktu a expanzi do dalších zdravotnických center, s čímž zároveň plánuje nábor nových zaměstnanců. Za posledních několik let se nám podařilo od investorů nashromáždit více než sedm milionů dolarů. Nyní přichází další mnohamilionová investice, která je důkazem, že se náš produkt uchytil a prokázal svou životaschopnost na tak koncentrovaném a konkurenčním trhu, jakým ten americký bezesporu je, říká Jakub Jašák ze Surglogs.

„Investici plně využijeme zejména k rozšíření funkcí produktu. Naší ambicí je s technologickým řešením expandovat v rámci Spojených států do dalších zdravotnických center. K tomu však budeme potřebovat výrazně posílit personální kapacity a rozšířit interní tým,doplňuje svého kolegu Dominik Metes.

Příběh startupu se začal psát na klinice Američana Johna Hilinského, který měl jako plastický chirurg problémy se správou dat. O tomto problému se zmínil Slovákovi Petru Zajacovi, synovi spoluzakladatele slovenského ESETu Antone Zajace, jenž mu doporučil udělat si pořádný průzkum trhu, protože očekával, že podobných řešení bude existovat několik.

Po dvou týdnech hledání však zjistili, že na trhu není nic, co by problém řešilo, a rozhodli se takový nástroj sami navrhnout a vyvinout. Nejvýhodnější volba pro zakladatele bylo vyvíjet jej na Slovensku, a tak Zajac zahájil spolupráci s firmou dalších dvou Slováků Jakuba Jašáka a Dominika Metese, která byla později začleněna do Surglogs.

hlidac-shopu

Přečtěte si takéHlídač Shopů sleduje, jak e-shopy manipulují se slevamiČeský Hlídač shopů sleduje, jak e-shopy manipulují se slevami. Klamavé praktiky stále nezmizely, hlásí

V současnosti má startup tým o šedesáti lidech, z toho polovina sedí v americkém San Diegu a druhá v Bratislavě. V příštím roce společnost očekává překročení hranice sto zaměstnanců. Všechny klienty má přitom Surglogs ve Spojených státech.

„Zatím nám to stačí a necítíme potřebu přecházet na jiné trhy. Pokud by však existoval prostor pro spolupráci s prodejci, kteří by se ujali lokalizace produktu, nebránili bychom se tomu,“ popisuje Peter Zajac, což dokazuje také čísly – aktuálně firma dosahuje tržby v řádu nižších jednotek milionů dolarů, tedy desítek milionů korun, a zaznamenává přitom meziroční růst o 200 procent.

„Od poslední investice se naše příjmy zvýšily více než šestkrát a počet klientů se ztrojnásobil,“ doplňuje Zajac s tím, že poptávku po produktu ovlivnila také pandemie koronaviru. V první vlně byl prodej klinikám velkým problémem, protože musely řešit jiné problémy, Surglogs však podpořili staří klienti, kteří si nadále obnovovali předplatné. Po prvních měsících se pak situace stabilizovala a startup opět začal prodávat a růst.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český virtuální fitness kouč dobývá svět. Aplikaci Fitify pravidelně propaguje Apple a registruje už 15 milionů uživatelů

Peter BrejčákPeter Brejčák

fitify-founders-min

Foto: Fitify

Zakladatelé Fitify Matouš Skála a Martin Mazanec

0Zobrazit komentáře

Virtuální fitness kouč původně vznikl jako studentský projekt z vlastní potřeby, kdy si Martin Mazanec nedokázal zapamatovat všechny cviky na bolest zad, které mu doporučovali fyzioterapeuti. Tehdy se jako student Fakulty informačních technologií na pražském ČVUT rozhodl naprogramovat vlastní aplikaci, která mu pomůže navrhnout ideální harmonogram.

Zlom ve vývoji přišel o něco později, když se potkal s o rok mladším spolužákem Matoušem Skálou, jenž začal pomáhat s kódem, a Mazanec tak měl víc kapacit zabývat se produktovým rozvojem. Právě takovým způsobem se zrodila mobilní aplikace Fitify, která svým uživatelům nabízí možnost vytvořit personalizované cvičební plány na základě jejich zkušeností, cílů i časových možností.

Na výběr mají uživatelé z více než 850 různých cviků, všech potenciálních kombinací jsou tak miliony. „Neustále přidáváme nové cviky s náčiním i vlastní vahou, nové funkce a integrace, aplikace také zrovna dostala úplně nový design a tréninkové plány. Je tak atraktivní jak pro nováčky, tak pro uživatele, kteří s námi trénují už pár let,“ popisuje pro CzechCrunch vývoj v posledním roce Mazanec.

fitify-1

Foto: Fitify

Matouš Skála (vlevo) a Martin Mazanec, zakladatelé Fitify

Už před rokem tvůrci Fitify, které jsme zařadili mezi 25 českých startupů, jež se vyplatí sledovat, hlásili uživatele ve 180 zemích světa. Velkému zájmu o aplikaci pomohla také pandemie koronaviru, která lidi globálně uvěznila doma a znemožnila jim návštěvy posiloven či jiných sportovišť.

„Pandemie nás vystřelila na horní příčky, růst se nám ale daří držet i nadále. Část lidí se už do posiloven vracet nechce, je pro ně komfortnější trénovat doma, v klidu a pohodlí, aniž by se museli stresovat dalšími lidmi v posilovnách,“ říká Mazanec s tím, že během letošního léta se aplikaci moc nedařilo, protože letní období bývá pro domácí tréninky vždy slabé.

„Teď to bylo umocněné tím, že lidé přecházeli z lockdownu do ‚bezcovidového léta‘, to se fakt nikomu nechce drtit svůj plán v obýváku. Aktuálně už ale zase očekáváme silnou lednovou sezónu a příští rok bychom chtěli růst zhruba dalších sto procent,“ doplňuje spoluzakladatel Fitify s tím, že nyní už aplikace s počtem registrací přesáhla 15 milionů, z nichž je 50 tisíc platících. Růst je podpořen také navázáním pravidelné spolupráce s Applem, kdy se Fitify dlouhodobě objevuje na App Store jako aplikace dne.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Apple pozoruje, jakým vývojářům se daří a rostou tržby, a díky tomu nás již před rokem oslovili. Zpočátku to bylo spíše nepravidelné a snažili se poradit, teď už je to na pravidelné bázi – Apple si bere z každé platby procenta, a tak má zájem na tom, aby nadějní vývojáři vyrostli co nejrychleji. Zároveň dostáváme feedback na roadmapu a budoucí funkce,“ popisuje Mazanec spolupráci s technologickým gigantem.

Postupné dobývání globálního trhu se podepisuje také na číslech, do konce roku by Fitify mělo přesáhnout tržby sto milionů korun, což odpovídá nárůstu o 350 procent oproti loňskému roku. Takový objem prostředků ovšem nepochází jen od uživatelů a z předplatného, část příjmů přináší také nákupy a reklamy z původních aplikací Fitify Apps a další finančně podpořené spolupráce s firemními partnery.

fitify_graphic_2

Aplikace Fitify

Navíc se Fitify doposud daří být v zisku a roste i bez pomoci investorů. Mazanec se Skálou však aktuálně zvažují možnosti externího kapitálu, a to ve formě venture debtu nebo i klasického venture kapitálového kola, zejména kvůli expanzi na trh ve Spojených státech.

„Již od května máme část týmu v New Yorku, kde pracujeme na novém produktu. Zatím jej držíme v tajnosti a vyvíjíme ho exkluzivně pro americký trh. Bude to disrupce, na kterou fitness čeká už desítky let, a i pandemie její vývoj urychlí. Jsme si jistí, že se o ni nesnažíme sami, a budeme se rvát o první příčku s kapitálově nesrovnatelnou konkurencí. S tím už ale máme zkušenosti a je to pro nás super výzva,“ říká Mazanec.

Fitify má v týmu aktuálně patnáct lidí, většina z nich přitom sedí v Praze a za oceánem působí dva. Startup se ale připravuje na nábor zakládajícího týmu v Americe, kde ke konci roku založí také samostatnou entitu, jež se stane mateřskou firmou české s. r. o. „Cílem je větší kredibilita ve Spojených státech, přístupnější spolupráce s místními partnery a samozřejmě zaměstnávání nových lidí. Vývoj a produkt chceme ale i do budoucna ponechat v Česku,“ doplňuje Mazanec.