Sluncem zalitý byznys zahalují mračna. Lightyear po pár týdnech ukončil výrobu svého solárního auta

Automobilka slibovala solární revoluci v dopravě. Na místo toho po pár týdnech ukončila produkci vozu, který měl být jejím mesiášem.

lightyear03

Foto: Lightyear

Automobilka Lightyear odstartovala sériovou produkci svého prvního modelu

0Zobrazit komentáře

Začátkem loňského prosince automobilka Lightyear slavnostně oznámila zahájení produkce svého modelu Lightyear 0, vozu za bezmála šest milionů korun, který měl na silnice přinést malou solární revoluci. Jenže ta se zatím nekoná. Společnost se rozhodla zastavit jeho produkci a kompletně překopala plány, které se začnou zaměřovat na vývoj a výrobu cenově přijatelnějšího modelu.

Implementace solárních panelů, které dodávají energii bateriím, se v případě elektromobilů přímo nabízí. S touto myšlenkou pracují také v Nizozemsku, kde od roku 2019 společnost Lightyear rozvíjí myšlenku na produkci vozidla poháněného slunečními paprsky. Výsledkem se stal model 0, který je díky síle slunce schopný ujet až 70 kilometrů.

Svou cenou, která atakuje 250 tisíc eur, tedy přibližně šest milionů korun, však cílil především na movité nadšence do nových technologií. Na realizaci tohoto nápadu vybrala automobilka od investorů několik miliard a produkce měla být zahájena v roce 2021.

První kusy tohoto vozu však spatřily světlo světa až na konci roku 2022, jenže o pár týdnů později přichází oznámení o ukončení produkce. Automobilka své rozhodnutí zdůvodnila nutností čelit několika výzvám, na detailnější informace však byla skoupá – včetně počtu kusů modelu 0, které reálně vyrobila.

Rozhodnutí o změně strategie však podle ní bylo náročné, a to už jen z toho důvodu, že má zásadní vliv na investory, zákazníky i dodavatele. Ostatně producent Valmet Automotive, který pro Lightyear model 0 vyráběl, již začátkem tohoto měsíce naznačoval, že by mohlo dojít k propouštění. To naznačuje, že se projekt nejspíše potýkal s problémy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Automobilka již od začátku tvrdila, že modelu 0 bude vyrobeno necelých tisíc kusů a jejich prodej pomůže získat peníze na naplnění cílů spojených s výrobou dostupného solárního modelu. Ten by měl nést jméno Lightyear 2 a obsahovat všechny důležité technologie, se kterými pracoval i Lightyear. Oproti němu by však měl být na trhu nabízen za zlomek ceny. Lightyear aktuálně mluví o částce 40 tisíc dolarů, tedy přibližně 878 tisíc korun.

Novinka by měla dorazit v roce 2025, už ji má podle slov automobilky předobjednáno dvacet tisíc zákazníků. Zda se za dva roky modelu dočkají, je ovšem otázkou. Prodej všech 946 plánovaných modelů 0 ji měl přinést zhruba 5,5 miliardy korun, které bude nyní muset Lightyear hledat jinde. Proto by mělo v nadcházejících dnech dojít k uzavření několika klíčových smluv s investory.

Velké otřesy ve Volkswagenu. Končí šéfdesignér Jozef Kabaň, autor podoby škodovek i Bugatti Veyron

Kabaň se ve Volkswagenu věnoval návrhům podoby elektrické rodiny ID. S výsledky jeho práce však v poslední době nemělo být spokojeno vedení.

kaban

Foto: Volkswagen

Automobilový designér Jozef Kabaň stojí například i za podobou modelu ID. Buzz

0Zobrazit komentáře

Původem slovenský designér Jozef Kabaň spojil valnou část své profesní kariéry s prací pro značky koncernu Volkswagen. V posledních letech v jeho rámci zaujímal post šéfdesignéra mateřské automobilky Volkswagen, nyní ale na základě rozhodnutí jejího vedení v čele s Thomasem Schäferem na této pozici končí. Vystřídá jej dosavadní vedoucí designu Bentley. Do článku jsme v rámci aktualizace z 26. ledna 2023 doplnili budoucí pozici Kabaně v rámci koncernu.

Možná největším kariérním zářezem automobilového designéra Josefa Kabaně je jeho práce na modelu Veyron pro automobilku Bugatti. Jeho exteriér navrhnul kompletně celý sám až na podobu kol. Práce Kabaně je však velmi dobře známá i českým zákazníkům. Devět let působil v automobilce Škoda, pro kterou navrhnul podobu třetí generace Superbu, SUV Kodiaq i lehce kontroverzní facelift třetí generace modelu Octavia, kterému dal dělené přední světlomety.

Následně odešel k BMW, pod jehož křídly však rychle přešel k navrhování opulentních Rolls-Royců. Ani u britské legendy ovšem nesetrval příliš dlouho a po půl roce opět přišla změna. V prosinci 2019 byl oznámen jeho návrat do německého koncernu, tentokráte do pozice šéfdesignéra automobilky VW. Té od poloviny minulého roku velí bývalý ředitel Škoda Auto Thomas Schäfer, který měl nyní rozhodnout, že Kabaň post jejího šéfdesignéra opustí.

Volkswagen tuto informaci již oficiálně potvrdil s tím, že k personální změně by mělo dojít 1. února, jak již dříve informoval německý server Automobilwoche. Dle interních zdrojů měl Kabaň o změně již zpravit svůj tým v automobilce, se kterým se věnoval především vizuální identitě rodiny ID, například modelu ID. Buzz.

jozef-kaban

Foto: Škoda Auto

Slovenský automobilový designér Jozef Kabaň

Vedení automobilky nemělo být v poslední době spokojeno s výsledky jeho práce na projektu kompaktního elektromobilu ID.2 a také na konceptu Trinity. Kabaň by však neměl koncern Volkswagen opouštět zcela, nově byl jmenován kreativním uměleckým ředitelem značky a bude přímým podřízeným člena představenstva značky Volkswagen odpovědného za technický vývoj. Jozef Kabaň bude v rámci svého nového pověření připravovat pro značku Volkswagen řešení budoucí mobility ve spolupráci se střediskem Volkswagen Group Future Center Europe v Postupimi.

Odvolání Kabaně může mít určitou spojitost i se změnami, které Volkswagen v nedávné době oznámil. Oliver Blume, který šéfuje celému koncernu VW a velí také automobilce Porsche, ohlásil předělávky v designu. Ten by měl být u jednotlivých značek čistší, protože koncern chce, aby je zákazníci dokázali vzájemně lépe rozlišit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo to Blume potvrdil směřování koncernu vstříc elektromobilitě, kdy i s úplným přechodem k elektrickým pohonům budou zachována jména jako Tiguan či Golf. Právě u Golfu, ale i jiných modelů, se chce automobilka více zaměřit i na kvalitu zpracování, která byla u Golf GTi či ID. 4 často kritizována. Zákazníci si stěžovali na levně vypadající interiéry, špatné dotykové ovládání infotainmentu a problémy se softwarem. V rámci naplnění těchto cílů již opustilo své pozice několik vysoce postavených manažerů působících v oddělení kvality.

Na místo Kabaně nastoupí Andreas Mindt, který do Wolfsburgu, kde Volkswagen sídlí, zamíří z Bentley taktéž spadajícího pod německý koncern. Pro Mindta se jedná o doslovný návrat domů, protože v tomto městě vyrůstal a pro koncern měl pracovat coby konstruktér již jeho otec. Sám Mindt pro Volkswagen pracoval od roku 1995, následně působil u Audi a později přešel k Bentley.