Šmejcovi patří síť výdejních boxů v Řecku. PPF, již vede, investuje do firmy, která je má na Západě

Finanční skupina PPF oznámila nákup podílu v polské společnost InPost, která provozuje síť výdejních boxů v několika zemích západní Evropy.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

inpost

Foto: InPost

Polská společnost InPost staví výdejní boxy po Evropě

0Zobrazit komentáře

Do stáje finanční skupiny PPF patří cenový srovnávač Heureka a skupina Fast ČR, která provozuje například síť obchodů s elektronikou Planeo Elektro. Oba to jsou významní hráči ve světě e-commerce, jejichž tržby se počítají v miliardách korun a tvoří tak stále důležitější součást byznysu PPF. Skupina vedená miliardářem Jiřím Šmejcem chce v této oblasti dál posilovat, a proto nyní nakoupila významný podíl v původem polské společnosti InPost, která provozuje v několika evropských zemích síť výdejních boxů. Sám Šmejc už má přitom s tímto byznysem zkušenosti.

Skupina PPF oznámila, že kupuje od společnosti Advent International patnáctiprocentní podíl ve firmě InPost, která provozuje samoobslužné schránky pro vyzvednutí zboží a logistická centra pro internetové obchody, zejména v západní Evropě. PPF je díky tomu nyní s celkovým podílem 16,75 procenta druhým největším akcionářem ve firmě InPost právě po Advent International. Součástí dohody je opce pro PPF na nákup dalších 15 procent akcií InPost od stejné firmy.

Akcie InPostu se obchodují na burze Euronext v Amsterdamu a tržní hodnota firmy aktuálně činí necelých pět miliard eur, v přepočtu zhruba 117 miliard korun. PPF uvedla, že od Advent International kupovala akcie při ceně 10 eur (zhruba 235 korun) za kus. Podle výpočtů CzechCrunche tak za podíl zaplatila přes 736 milionů eur, což je více než 17,4 miliardy korun. V roce 2022 InPost v tržbách meziročně vyrostl o 53,8 % na sedm miliard polských zlotých (37 miliard korun) a upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) vyrostl o 20,6 % na téměř dvě miliardy zlotých (10,5 miliardy korun).

smejc

Foto: PPF

Jiří Šmejc, zakladatel investiční skupiny Emma Capital

„Touto investicí jsme učinili zásadní krok k posílení v oboru e-commerce, ve kterém PPF dlouhodobě působí. E-commerce patří ke čtyřem základním pilířům podnikání skupiny, vedle finančních služeb, telekomunikací a médií. Jako významný akcionář jsme odhodláni přispět k mezinárodní expanzi a růstu hodnoty InPost coby jedné z nejdynamičtějších firem ve svém odvětví v Evropě,“ řekl investiční ředitel skupiny PPF Didier Stoessel. Tento týden navíc PPF posílila i ve zmíněné Heurece a Fast ČR, kde spolu s Křetínským a Tkáčem odkoupili podíly od Rockaway Jakuba Havrlanta.

Podle analytika portálu Capitalinked.com Radima Dohnala je InPost dobrá investice, zvláště po podařené akvizici Mondial Relay z roku 2021, díky které získal vstup na silné a rozsáhlé trhy v západní Evropě. „PPF se v segmentu výdejních boxů podívá na Západ a Šmejcova BoxNow na Balkán a Řecko. Myslím, že jde o strategicky velmi podařenou akvizici, protože na rozdíl od e-shopů jsou zde bariéry vstupu, trh se dá obsadit a míra výnosnosti investic je výrazně vyšší,“ řekl ČTK.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jiří Šmejc je aktuálně výkonným ředitelem skupiny PPF, zároveň mu ale patří investiční skupina Emma Capital, v níž se oboru e-commerce taktéž dlouhodobě věnuje. Patří mu většina ve vyhledávači nábytku Favi, koupil také většinu v logistické společnosti Mailstep, investoval do chorvatské obdoby Amazonu a ve spojitosti s nejnovější transakcí PPF je zajímavá řecká společnost BoxNow, v níž Šmejc prostřednictvím Emma Capital drží přes 85 procent. Právě ta se rovněž zaměřuje na budování sítě výdejních boxů pro e-commerce a z Řecka se již rozšířila také do Bulharska a Chorvatska.

Společnost InPost byla založena v roce 1999 v Polsku a založil ji její stávající výkonný ředitel Rafał Brzoska. V současnosti působí v dalších osmi zemích západní Evropy – Belgii, Francii, Itálii, Lucembursku, Nizozemsku, Portugalsku, Španělsku a Velké Británii. Provozuje přes 29 tisíc výdejních schránek pro zákazníky e-shopů a buduje centra pro skladování a distribuci zásilek, jejichž služby poskytuje internetovým obchodníkům.

S přispěním ČTK

Allegro se svým tržištěm vstoupilo do Česka. Má vykrýt propad Mallu, který se dál topí ve ztrátách

Plán na ozdravení byznysu Mall.cz zatím Polákum nevychází. Hlásí stamilionové ztráty a další očekává. Růst má místo něj Allegro.cz.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-pobocka2-min

Foto: Mall.cz

Pobočka Mall.cz

0Zobrazit komentáře

Polské Allegro pokračuje po akvizici e-commerce skupiny Mall Group v tažení na českém trhu, kde si chce začít budovat stále silnější pozici. Teď oznámilo své finanční výsledky za první fiskální čtvrtletí letošního roku a uvedlo, že v něm splnilo či překonalo všechny výhledové ukazatele. Zatímco polské části jeho byznysu, která tvoří majoritu příjmů, se dál daří růst, česká divize kolem Mall.cz a dalších tuzemských e-shopů se propadá. Zatím se ji nepodařilo vyvést z vysoké ztráty a Allegro již uvedlo, že propad příjmů z Mallu by mělo do budoucna nahrazovat nově spuštěné tržiště Allegro.cz.

Konsolidované výsledky celé skupiny Allegro za první kvartál jsou následující: meziroční růst hrubého objemu prodaného zboží (GMV) o 21,4 % na 13,1 miliardy polských zlotých (68,7 miliardy korun), růst tržeb o 66,7 % na 2,3 miliardy zlotých (12 miliard korun) a růst upraveného ukazatele EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) o 14,7 % na 530,9 milionu zlotých (2,8 miliardy korun). Růst táhnou především polské aktivity, které nadále tvoří téměř 94 procent celkové obchodní činnosti Allegra. U Mall Group, kam patří Mall.cz, CZC.cz či logistická společnost WeDo, došlo k propadům.

Výsledky původní Mall Group, kterou Poláci za zhruba 24 miliard korun koupili od finanční skupiny PPF, Daniela Křetínského s Patrikem Tkáčem a Rockaway Jakuba Havrlanta, byly v prvním čtvrtletí následující: hrubý objem prodaného zboží (GMV) se meziročně propadl o půl procenta na 800 milionů zlotých (4,2 miliardy korun), tržby klesly o 2,7 % na 614 milionů zlotých (3,2 miliardy korun) a upravený ukazatel EBITDA činil záporných 69,7 milionu zlotých, tedy ztrátu 365 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V České republice přetrvává náročná makroekonomická situace vedoucí k poklesu spotřebitelských výdajů, což zapříčiňuje pokles GMV u segmentu Mall. Ten by měl v nejbližších měsících pravděpodobně dorovnat nový GMV platformy Allegro.cz,“ uvedlo Allegro v tiskové zprávě. Ani výhled na druhé čtvrtletí letošního roku přitom nenaznačuje, že by se měl Mall a spol. vymanit ze ztráty, která za celý loňský rok činila zhruba miliardu korun a dál narůstá.

Allegro investorům prozradilo, že u Mallu očekává další několikaprocentní pokles tržeb a ještě hlubší ztrátu, která by se mohla vyšplhat na 110 až 120 milionů zlotých, v přepočtu 577 až 629 milionů korun. U svých polských aktivit přitom Allegro očekává, že ve druhém kvartálu porostou ve všech klíčových ukazatelích zhruba o 11 až 18 procent. Na konsolidované úrovni by tak měla celá skupina podle současných předpokladů opět růst. Stále výraznějším způsobem k tomu má postupně přispívat i již zmíněné tržiště Allegro.cz, které se v Česku oficiálně rozjelo před dvěma týdny a firma ho představuje jako nový a ještě větší Mall.cz.

„Dalším klíčovým cílem je pro nás růst platformy Allegro.cz, u kterého bude nějakou dobu trvat, než vyrovná klesající GMV u segmentu Mall. Stejně jako ve většině středoevropských zemí mimo Polsko, ani čeští zákazníci zatím nejsou s modelem online tržiště detailně obeznámeni. Ze spuštění české platformy se proto chceme hodně naučit. Naším cílem je vypracovat si účinný manuál, jak na nové trhy ve šlépějích Mallu v budoucnu vstupovat ještě rychleji,“ uvedl Roy Perticucci, generální ředitel společnosti Allegro. Jeho tržiště nabízí českým zákazníkům přístup k téměř 100 milionům nabídek od více než dvaceti tisíc obchodníků.