Média musí být majáky, ne nápodoba Googlu nebo Facebooku. Clickbait je přežitý, říká Šmuclerová

Mediální manažerka Libuše Šmuclerová v podcastu Crunch mluví o tom, jak si mohou média v konkurenci online platforem zachovat důvěru a relevanci.

0Zobrazit komentáře

„Čtenářům bude stačit méně, ale kvalitnějších, podstatnějších informací. Média jsou právě teď v tektonickém zlomu, jen na to musí přijít. Novinář, který přemýšlí, má proti umělé inteligenci pořád šanci,“ tvrdí Libuše Šmuclerová v podcastu Crunch s Čestmírem Strakatým. Pusťte si celý rozhovor v úvodu článku, na YouTube, Spotify nebo v Apple Podcasts.

Důvěra v česká média poslední roky klesá – podle pravidelného průzkumu Reuters Digital News Report českým médiím loni důvěřovalo jen 30 procent respondentů (ve Finsku je to například 69 procent). Globálním trendem je také zvyšující se podíl lidí, kteří se zpravodajství zcela nebo selektivně vyhýbají. Vysoké náklady a vysoká konkurence obsahu v onlinu pro mediální manažery také poslední roky představují čím dál těžší výzvu v tom, jak pro média najít udržitelný a funkční byznys model.

„Média se v této chvíli nenacházejí v dobré situaci, stejně jako řada podniků. Jenže média jsou speciální a nesou s sebou speciální problémy. Mají společenskou odpovědnost a do toho prodělávají obrovský přerod – informace neposkytují už standardně jenom média, ale i technologické společnosti,“ říká Libuše Šmuclerová, šéfka dozorčí rady vydavatelství CNC, v podcastu Crunch.

Na mysli má platformy Google nebo Meta, jejichž nástup převrátil mediální svět vzhůru nohama a vysává většinu globální inzerce. „Online svět je jako průtokový ohřívač. Společnost je přeinformovaná všemi zdroji a vyznat se v nich je problém. Do toho umělá inteligence začne chrlit nejen kvantitu, ale také falešné, ale čím dál dokonalejší zprávy,“ tvrdí zkušená mediální manažerka.

Libuše Šmuclerová

Foto: CzechCrunch

Libuše Šmuclerová byla hostkou podcastu Crunch

Dobrý novinář podle ní ale bude potřeba víc než jindy – jen se jeho role promění. „Dnes nebude jen tím, kdo informace přináší, ale jejich kurátorem – on by je měl přebrat, doporučit, ověřit. Aby média dnes uspěla, musí si postavit vnitřní strategii na tom, že budou majáky, a ne nápodobou Googlu nebo Facebooku. Musí poskytovat hodnotný obsah s přidanou hodnotou. Clickbaity nejsou cesta a vydavatelství, která myslí dopředu, to už ví – nejde už jít moc dál, lidé jsou přesycení,“ říká Šmuclerová.

Na straně mediálních značek vidí velký nedostatek v budování důvěryhodných novinářských osobností. „Je chyba médií, že ztratila svou identitu, rozpoznatelné znaky a tváře. Televize Nova měla toto od druhého roku jako svoji strategii a ta strategie přesně vycházela – tváře byly její synonymum. V onlinu a dalších typech médií je ale toto často podceňováno,“ dodává.

Otázkou je, jak kvalitní novináře v médiích udržet. Podle nedávného průzkumu spolku Ženy v médiích, který se ptal českých novinářek i novinářů, je největším problém špatná finanční situace, nízké finanční ohodnocení a přetížení. Šmuclerová vidí problém spíš ve společnosti.

crunch live článek

Přečtěte si takéPodcast Crunch s Čestmírem Strakatým vyráží ze studia do offline světa. Buďte při tom!Podcast Crunch s Čestmírem Strakatým vyráží ze studia do offline světa. Buďte při tom!

„Novinářské řemeslo je pravidelně atakováno v projevech politických představitelů, neustále se z médií dělá hromosvod všeho špatného, to neprospívá nikomu. Standardní společnost by měla chápat, že média jsou velmi potřebná nejen pro demokracii, ale i pro její ozdravné procesy,“ říká.

Pusťte si celý rozhovor. Dozvíte se v něm také:

  • Proč se z novinářů stávají influenceři?
  • Budou platformy Google a Meta českým vydavatelům nakonec za obsah platit?
  • Proč Libuši Šmuclerové vadí slovo hostka?
  • A v čem má televizní zpravodajství oproti online médiím výhodu?

Partnerem podcastu je Elka Lounge.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

První kolo slovenských prezidentských voleb vyhrál prodemokratický Korčok. Druhý byl Pellegrini

Druhé kolo voleb proběhne za dva týdny a Ivan Korčok do něj jde sice s náskokem, nicméně šance obou kandidátů jsou vyrovnané.

Luboš KrečLuboš Kreč

korcok

Foto: Korcok.sk

Možný budoucí slovenský prezident Ivan Korčok

0Zobrazit komentáře

Do druhého kola prezidentské volby na Slovensku postoupili podle očekávání někdejší ministr zahraničí a ex-diplomat Ivan Korčok a šéf strany Hlas a bývalý premiér Peter Pellegrini. Získali 42,5, resp. 37 procent hlasů. Třetí se umístil Štefan Harabin, kterému svůj hlas necelých 12 procent voličů. Druhé kolo se odehraje za dva týdny. Volební účast sice překročila 50 procent, byla ale o dost nižší než loni v Česku.

Už podle předvolebních průzkumů bylo vysoce pravděpodobné, že ve druhém kole se utkají Korčok s Pellegrinim. Zatímco první jmenovaný reprezentuje opoziční, prodemokratické síly, Pellegrini má podporu staronového premiéra Roberta Fica, s nímž jeho strana Hlas aktuálně vládne.

Ačkoli Korčok jde do finále jako poměrně jasný vítěz prvního kola, jeho síly i ty Pellegriniho jsou vyrovnané, protože právě k ex-premiérovi by mohla putovat aspoň část hlasů voličů třetího v pořadí Štefana Harabina.

Prezidentka Zuzana Čaputová, které její mandát končí v červnu, už odmítla – podobně jako před ní Andrej Kiska – post obhajovat. Mimo jiné proto, že Fico a spol. proti ní vedli velmi hrubou kampaň a čelila výhrůžkám a nadávkám. Tyto síly se nyní spojí proti Korčokovi

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ivan Korčok působil jako ministr zahraničí ve vládě Igora Matoviče a pak v kabinetu Eduarda Hegera, byl také slovenským velvyslancem v USA nebo při EU.

Peter Pellegrini je celoživotním politikem, v minulé vládě Roberta Fica byl vicepremiérem a po vraždě novináře Jána Kuciaka se stal premiérem, když byl Fico donucen odstoupit. Pak se odtrhl od jeho strany Smer a založil si svůj Hlas, s nímž loni ve volbách získal třetí místo.